مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/٢۱

مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت نسبت به رواج مصرف برخی داروها از سوی دانش آموزان در ایام امتحانات به منظور افزایش حافظه و بیدار ماندن هشدار داد و گفت: متاسفانه تمام این داروها عوارضی مانند خطر اعتیاد، اختلالات خلقی و حتی برخی مواقع اختلال خواب و عدم تمرکز را به دنبال دارند.


 

مصرف برخی داروهای افزایش حافظه در ایام امتحانات اعتیادآور است


مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت نسبت به رواج مصرف برخی داروها از سوی دانش آموزان در ایام امتحانات به منظور افزایش حافظه و بیدار ماندن هشدار داد و گفت: متاسفانه تمام این داروها عوارضی مانند خطر اعتیاد، اختلالات خلقی و حتی برخی مواقع اختلال خواب و عدم تمرکز را به دنبال دارند.
دکتر صفیه عشوری مقدم در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که ثابت شده استفاده بیش از حد از وسایلی مانند رایانه بویژه در کودکان کم سن تر، اختلال و عدم تمرکز را سبب می شود از خانواده ها خواست تا استفاده از این وسایل بویژه در چند روز منتهی به امتحانات دانش آموزان محدود شود.مصرف بیش از حد قهوه برای بیدار ماندن می تواند باعث افزایش اضطراب و اختلال در ریتم قلب شود
وی نسبت به استفاده بیش از حد قهوه به منظور بیدار ماندن برای درس خواندن هشدار داد و گفت: این تصور که قهوه یا چای به بیدار ماندن فرد کمک می کند، تصوری اشتباه است. هر چند به اندازه مصرف کردن این مواد در زمان مناسب اشکالی ندارد، اما خوردن بیش از حد آن می تواند باعث افزایش اضطراب و حتی اختلال در ریتم قلب شود.
بیدار ماندن بیش از حد می تواند اثر عکس در یادگیری داشته باشد
عشوری مقدم با تاکید بر لزوم برخورداری دانش آموزان از خواب کافی بویژه در شب های امتحان، گفت: ممکن است دانش آموزان تصور کنند که با چند ساعت کمتر خوابیدن چند مطلب جدید یاد گرفته اند; اما باید بدانند که با کم  خوابی بخش زیادی از حافظه شان را برای صبح امتحان از دست داده اند; چرا که به خاطر آوردن مجدد اطلاعات پس از یک دوره کم خوابی مقداری سخت خواهد بود. بنابراین بیدار ماندن بیش از حد می تواند اثر برعکس در یادگیری داشته باشد.
وی با اشاره به نکات تغذیه ای موثر در به یاد آوردن اطلاعات در جلسه امتحان، گفت: غذای اصلی مغز گلوکز یا همان قند ساده است; بنابراین باید در جلسه امتحان این ماده غذایی به میزان مناسب به مغز برسد.
قبل از آزمون از ماده غذایی شیرین مانند عسل یا مربا در صبحانه مصرف شود
وی به دانش آموزان تاکید کرد که هیچ گاه با شکم خالی سر جلسه امتحان حاضر نشوند و ادامه داد: در صورتی که آزمون صبح برگزار می شود لازم است صبحانه کامل اما سبک مصرف شود. این صبحانه می تواند شامل نان، پنیر و گردو باشد اما ترجیحا بهتر است مقداری از یک ماده غذایی شیرین مانند عسل یا مربا در وعده صبحانه مصرف شود. همچنین باید از مصرف غذاهای سنگین، پرچرب و حجیم شدیدا از جمله مصرف خامه در این وعده غذایی به شدت پرهیز شود; چرا که در این صورت تمرکز جریان خون به سمت معده و سیستم گوارش خواهد بود و خونرسانی مناسب به مغز که نقش اصلی را در فرآیند به خاطر آوردن مطالب دارد را تحت تاثیر قرار می دهد.
عشوری مقدم افزود: در صورتی که آزمون بیش از یک ساعت و نیم به طول بیانجامد لازم است که دانش آموزان بویژه دانش آموزان کوچک تر لقمه ای کوچک یا ماده ای شیرین با حجم نه چندان زیاد همراه خود داشته باشد; چرا که دانش آموزان کوچک تر حجم معده کمتر و در عین حال ذخیره مواد قندی پایینی دارند و قند خونشان بعد از مدتی گرسنگی قند خونشان افت می کند.
مسوول آموزش اورژانس کشور در پایان با تاکید بر لزوم فراهم آوردن محیطی آرام در منازل از سوی والدین در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان گفت: شرط اصلی کاهش استرس در دانش آموزان، برقراری محیط آرام است. بنابراین توصیه می شود که در ایام امتحانات از مهمانی ها و مسافرت های غیرضروری پرهیز شود. همچنین لازم است از استرس وارد کردن بیش از حد به دانش آموزان خودداری شود; چرا که گاهی احساس می شود والدین استرس بیشتری از دانش آموز دارند. بنابراین کنترل استرس در دانش آموزان در ایام امتحانات ناشی از یک تعامل دو طرفه میان دانش آموز و الدین است. این در حالی است که مقدار کم اضطراب مفید بوده و باعث می شود فرد خود را برای امتحان آماده کند.

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar