مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/٢۱

رشد زبان
   واژگان و دستور زبان به رشد خود در اواسط کودکی ادامه  می دهند اما کمتر از سنین قبل واضح هستند. به علاوه نگرش کودکان دبستانی نسبت به زبان ، دستخوش تغییر اساسی  می شود. آنها آگاهی از زبان را پرورش می دهند. تحصیلات به این توانایی های زبان کمک شایانی می کند . فکر کردن به زبان در طول دستورالعمل روخوانی بسیار شایع می شود و روخوانی روان منبع جدید یادگیری زبان است.


 

رشد کودکان در مقطع ابتدایی-5


رشد زبان
   واژگان و دستور زبان به رشد خود در اواسط کودکی ادامه  می دهند اما کمتر از سنین قبل واضح هستند. به علاوه نگرش کودکان دبستانی نسبت به زبان ، دستخوش تغییر اساسی  می شود. آنها آگاهی از زبان را پرورش می دهند. تحصیلات به این توانایی های زبان کمک شایانی می کند . فکر کردن به زبان در طول دستورالعمل روخوانی بسیار شایع می شود و روخوانی روان منبع جدید یادگیری زبان است.


   واژگان : در طول سالهای دبستان ، واژگان به چهار برابر افزایش می یابد و سرانجام از چهل هزار کلمه فراتر می رود. کودکان به طور متوسط روزی تقریبا20  کلمه جدید یاد  می گیرند و این میزان رشد از میزان اوایل کودکی فراتر می رود. به علاوه کودکان دبستانی می توانند با تحلیل کردن ساختار کلمات دشوار ، واژگان خود را افزایش دهند. آنها از گفتگو با سخنگویان ماهر ،مخصوصا هنگامی که همسالان آنها از کلمات دشوار استفاده می کنند، بهره مند می شوند. اما چون زبان نوشتاری خیلی بیشتر از زبان گفتاری واژگان متنوع و دشوارتری را در بر دارد ، روخوانی در اواسط کودکی و نوجوانی به مقدار زیاد به رشد واژگان کمک می کند . زمانی که دانش کودکان دبستانی بهتر سازمان می یابد، می توانند از کلمه ها دقیق تر استفاده کنند . برخورد متفکرانه و تحلیلی کودکان دبستانی با زبان به آنها امکان می دهد تا معانی چندگانه کلمات را درک کنند.

 

دستور زبان : در طول سالهای دبستان ، تسلط بر ساختارهای دستور دشوار بهبود می یابد . کودکان در این دوره از راهبردهای مکالمه پیچیده تری استفاده می کنند و داستان های آنها از لحاظ ساختار ، جزئیات و بیانگری افزایش می یابد . به علاوه استفاده از جمله های طولانی نیز افزایش می یابد.


     تلفظ : اشتباهات تلفظ در این دوره نسبت به دوره قبل کمتر است . کودک در این دوره به محض آنکه یک یا دو بار تلفظ صحیح یک کلمه را بشنود آن را به خوبی تلفظ می کند. در خانواده هایی که تلفظ نادرست کلمات را بیشتر به کار می برند یا در خانواده های دو زبانه ممکن است از این نظر ، مشکلات بیشتری در کودکان دیده شود.


   محتوای تکلم : در این دوره از رشد تکلم خود مدار به تکلم اجتماعی تبدیل می شود . گروههای اجتماعی بزرگتر ، ارتباطات معاشرتی بیشتر و محیطهای خانوادگی صمیمی تر از جمله عواملی هستند که در اجتماعی شدن تکلم سهم عمده ای دارند. کودکان هنگامی که با بزرگسالان هستند ، بیشتر از تکلم خود مرکزی استفاده می کنند ، اما زمانی که با گروه همسالان خود به سر می برند ، بیشتر از تکلم اجتماعی استفاده می کنند. زیرا بسیاری از بزرگسالان تکلم خود مرکزی را تشویق می کنند، در حالی که کودکان همسال این نوع تکلم را در مورد یکدیگر نکوهش می کنند. اگر چه ممکن است محتوای محبت کودکان درباره هر چیزی باشد ، آنها هنگامی که با همسالان خود به سر می برند ، بیشتر پیرامون موضوعاتی از قبیل برنامه های تلویزیون ،  فعالیتهای گروهی ، مبارزه و دعوا با همسالان ، تجربیات شخصی ، خانه و خانواده ، بازیها و ورزشها صحبت می کنند. زمانی که کودکان در این دوره درباره خودشان صحبت    می کنند ، معمولا  تعریف از خود را به صورت گزافی گویی مطرح می کنند. البته گزافی گویی کودکان در این دوره بیش از آنکه در مورد اشیا و اموال آنها باشد به مهارتها و موفقیتهای آنها مربوط می شود. گزافی گویی کودکان در سنین نه تا دوازده سالگی خصوصا در بین پسران به اوج خود می رسد.


رشد عاطفی و هیجانی 
    کودک در هر دوره رشد ، ویژگی های معینی از لحاظ عاطفی پیدا می کند که او را با دوره های قبل یا بعد متفاوت   می سازد . از تفاوتهای مهم این دوره با دوره اول کودکی این است که کودک یاد می گیرد چگونه واکنشهای عاطفی و هیجانی خود را کنترل کند. کودکان در این دوره به زودی در می یابند که ابراز واکنشهای عاطفی مانند ترس و حسادتهای بچگانه آنها را نزد گروه همسالان به عنوان یک کودک ضعیف نشان می دهد و از نظر آنها  این گونه واکنشها قابل قبول و پسندیده نیست . بنابراین سعی   می کنند به تدریج آنها را کنترل و مخفی کنند. البته این کودکان در محیط خانه نیاز کمتری به کنترل عواطف و هیجانات خود دارند، در حالی که در محیط بیرون از خانه این کنترل بیشتر می شود.
   به علاوه خود آگاهی و حساسیت اجتماعی بیشتر به افزایش توانایی هیجانی در اواسط کودکی کمک می کنند. در تجربه هیجانهای خود آگاه ، آگاهی هیجانی و خود گردانی هیجانی تغییراتی روی می دهد.

 


هیجان های خود آگاه
   در اواسط کودکی ، هیجانهای خود آگاه احساس غرور و گناه تحت تاثیر احساس مسئولیت شخصی قرار می گیرند. برای اینکه موفقیت تازه موجب غرور شود یا تخلف ، احساس گناه را برانگیخته کند ، به حضور بزرگتر ها نیازی نیست . در ضمن کودکان مانند گذشته برای هر اتفاق بدی احساس گناه نمی کنند بلکه برای خلافکاری عمدی ، مانند بی توجهی به مسئولیت ها، تقلب کردن ، یا دروغ گفتن احساس گناه می کنند.


   احساس غرور کودکان را برای چالش های بیشتر با انگیزه می کند و احساس گناه آنها را ترغیب   می کند تا اشتباه خود را رفع کرده و برای پیشرفت تلاش کنند. اما توبیخهای خشن و بی عاطفه بزرگسالان (همه می توانند این کار را انجام دهند! چرا تو نمی توانی ؟! می تواند به احساس شرم شدید منجر شود که بسیار مخرب است . کاهش شدید عزت نفس در اثر احساس شرم ، می تواند موجب گوشه گیری، افسردگی و خشم شدید نسبت به کسانی شود که در موقعیت شرم آور دخالت دارد .

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar