مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/٢۱


کسانی که در خانواده های پرجمعیت بزرگ شده اند، ممکن است به خاطر بیاورند که این جمله را بارها شنیده اند: «هیس، بچه خوابیده»!
نتایج تحقیقات اخیر تایید می کند که خواب یک بخش منسجم مربوط با نحوه یادگیری نوزادان از دنیای تازه اطرافشان است.
ربکا گومز، ریچارد بوتزین و لین نادل سه روانشناس دانشگاه آریزونا در آمریکا در پژوهش های خود دریافته اند: کودکانی که در طول ساعت روز کمی چرت می زنند به احتمال بیشتر سطح پیشرفته ای از یادگیری موسوم به «انتزاع» را نشان می دهد.
نادل، استاد دانشگاه آریزونا و دستیارانش در این بررسی ها برای تعدادی از کودکان 15 ماهه در طول یک جلسه یادگیری عبارت های ضبط شده ای را که از یک زبان مصنوعی خلق شده بودند، پخش کردند.
روش این محققان شامل تکرار پخش این عبارتها بود تا جایی که کودکان با آنها آشنا می شدند. این عبارتها شامل سه واحد بودند و واحدهای اول و آخر یک ارتباط را شکل می دادند. قبل از اینکه آزمایشات آغاز شود، برخی نوزادان که این زبان مصنوعی را یاد می گرفتند، برنامه معمول چرت روزانه خود را داشتند. برخی دیگر پس از هر جلسه یادگیری اجازه نداشتند که چرت بزنند.
وقتی که نوزادان دوباره به آزمایشگاه بازگردانده شدند، دوباره عبارتهای ضبط شده برای آنها پخش شد به همراه مجموعه ای از عبارتهای مختلف که در آنها همان ارتباط پیش بینی کننده بین واژه های اول و آخر وجود داشته اما جدید بود. محققان با مشاهده دقیق حالات چهره نوزادان به هنگام گوش دادن به عبارتهای قدیمی و جدید توانستند سطح توجه این کودکان را اندازه گیری کنند.
پژوهشگران دریافتند: نوزادانی که مدت طولانی تری به یک نور چشمک زن مرتبط با عبارت های خاص خیره می شوند در واقع توجه خود را نشان می دادند و این نشان می داد که این نوزادان عبارت یا ارتباط خاصی را یاد گرفته بودند. در عین حال تفاوت در این یادگیری بین کودکانی که پس از هر جلسه آموزش خوابیده بودند با کودکانی که نخوابیده بودند، قابل توجه بود.
محققان دریافتند: نوزادانی که پس از جلسات نخوابیده بودند، هنوز فقط عبارت هایی را که در ابتدا یاد گرفته بودند تشخیص می دادند، اما آن دسته از نوزادانی که بین جلسات خوابیده بودند، می توانستند دانش خود را از ساختار جمله ای برای استنباط روابط قابل پیش بینی با عبارت های جدید، تعمیم دهند.
محققان در پایان چنین نتیجه گیری کردند که چرت زدن، یادگیری انتزاعی را تقویت می کند که عبارت از قدرت تشخیص یک الگوی عمومی موجود در اطلاعات جدید است.  جزئیات این تحقیق در نشست سالانه انجمن پیشرفت علمی آمریکا در سان دیگو ارائه شده است.

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar