مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/۱٧

 

ویژگیهای و اختلالهای توام

ویژگی های توصیفی و اختلال های روانی توام:

ویژگیهای همراه با این اختلال با توجه به سن و مرحله رشد فرد متغیر بوده و امکان دارد شامل ضعف در تحمل ناکامی , انفجارهای خشم , تحکم و سلطه گری , لجاجت , اصرار شدید و مکرر برای اجابت خواسته ها, نااستواری خلقی , ضعف روحیه , ملال , طردشدگی از سوی همسالان و عزت نفس ضعیف باشد.پیشرفت تحصیلی اغلب ضعیف و دچار اختلال است و به کشمکش بین


<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627421319 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-language:FA;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی یا ADHD(2)

 

ویژگیهای و اختلالهای توام

ویژگی های توصیفی و اختلال های روانی توام:

ویژگیهای همراه با این اختلال با توجه به سن و مرحله رشد فرد متغیر بوده و امکان دارد شامل ضعف در تحمل ناکامی , انفجارهای خشم , تحکم و سلطه گری , لجاجت , اصرار شدید و مکرر برای اجابت خواسته ها, نااستواری خلقی , ضعف روحیه , ملال , طردشدگی از سوی همسالان و عزت نفس ضعیف باشد.پیشرفت تحصیلی اغلب ضعیف و دچار اختلال است و به کشمکش بین اعضای خانواده و مسئولان مدرسه منجر می شود پشتکار ناکافی در انجام تکالیفی که نیاز به تلاش مداوم دارد باعث می شود تا دیگران آن را ناشی از تنبلی احساس مسئولیت ضعیف و رفتار مخالفت آمیز تلقی کنند.روابط خانوادگی اغلب توام با تنفر و ستیزه جویی است به ویژه به دلیل تغییر پذیری زیاد در هوش بهر نیز دیده شده است .یعنی افراد دچار اختلال کاستی توجه بیش فعالی ممکن است رشد عقلی بالاتر از متوسط یا در دامنه سرآمد نشان دهند .این اختلال در شکل شدید آن بسیار آسیب رسان بوده و بر سازگاری اجتماعی خانوادگی و تحصیلی تاثیر می گذارد .

هر سه نوع فرعی آن با اختلال های چشمگیر رابطه دارند در انواعی که فقدان توجه بسیار زیاد وجود دارد نارسایی های تحصیلی و مشکلات مربوط به مدرسه بیشتر دیده می شود.در حالی که طرد شدن از سوی همسالان و آسیب دیدگی های تصادفی بیشتر در انواع بیش فعالی و تکانشی ( انواع عمدتا بیش فعال - تکانشی و مرکب) رخ می دهد.افراد دچار نوع عمدتا بی توجه از نظر اجتماعی نافعال بوده و به نظر می رسد که همسالان آنان را طرد نمی کنند بلکه نادیده می گیرد. نسبت قابل توجهی ( تقریبا نیمی ) از کودکانی که به دلیل اختلال کاستی توجه بیش فعالی به درمانگاهها ارجاع می شوند اختلال لجبازی و نافرمانی یا اختلال سلوک نیز دارند . نسبت رخداد همزمان اختلال کاستی توجه بیش فعالی و این اختلال های رفتار ایذایی بالاتر از سایر اختلالهای روانی است و این رخداد همزمان بیشتر در دو نوع فرعی بیش فعال تکانشی ( انواع بیش فعال تکانشی و مرکب ) دیده می شود.

سایر اختلال های همراه اختلال یادگیری و اختلالهای ارتباطی . گرچه اختلال کاستی توجه بیش فعالی در دست کم 50 درصد افراد دچار اختلال تورت که به درمانگاهها ارجاع می شوند وجود دارد اما بیشتر افراد دچار اختلال کاستی توجه بیش فعالی دارای اختلال تورت به شکل توام یا همراه با آن نیستند . وقتی این دو اختلال همراه یکدیگر رخ می دهند . آغاز اختلال کاستی توجه بیش فعالی اغلب مقدم بر آغاز اختلال تورت است. یافته های آزمایشگاهی : برای ارزیابی بالینی اختلال کاستی توجه بیش فعالی آزمون های آزمایشگاهی , سنجشهای پی شناختی , یا سنجش های مربوط به توجه که تایید شده باشند وجود ندارد.

آزمون هایی که به پردازش ذهنی پرتلاش نیاز دارد در گروههای افرادی که به اختلال کاستی توجه بیش فعالی دچار هستند در مقایسه با همسالان آنان نابهنجاری نشان می دهند اما در مواردی که می خواهیم تعیین نماییم که فرد خاصی دچار این اختلال است یا نه سودمندی اثبات شده ای ندارند. تاکنون مشخص نشده است که چه نوع نارساییهای شناختی اساسی در این گونه تفاوت های گروهی دخالت دارند.

یافته های معاینات بدنی و بیماریهای جسمانی وابسته :

ویژگی بدنی خاصی که با اختلال کاستی توجه بیش فعالی ارتباط داشته باشد وجود ندارد هر چند ممکن است در این افراد درمقایسه با جمعیت معمولی نابهنجاری های جزیی بدنی ( مانند هیپرتلوریسم فرورفتگی زیاد کام , ناهماهنگی گوشها)‌ به نسبت بیشتری و جود داشته باشد. همچنین امکان دارد میزان آسیب دیدگی بدنی بیشتری در این افراد دیده شود.

اختلال ‏ADHD‏ : فرهنگ سن و جنسیت

اختلال کاستی توجه بیش فعالی در فرهنگهای مختلف دیده می شود و تفاوت هایی که در مورد میزان شیوع آن در کشورهای غربی گزارش شده است احتمالا به دلیل روش های مختلف تشخیص است نه تفاوت جلوه ها یا علایم بالینی این اختلال. مطرح کردن تشخیص این اختلال در کودکان پایینتر از سنین 4 یا 5 ساله بسیار مشکل است زیرا رفتار ویژه آنان بسیار تغییر پذیرتر از کودکان بزرگتر است و امکان دارد ویژگی هایی داشته باشند که مشابه اختلال کاستی توجه بیش فعالی است .

علاوه بر این نشانه های فقدان توجه در کودکان نوپا یا پیش دبستانی اغلب به آسانی قابل مشاهده نیست زیرا کودکان خردسال نیاز چندانی به توجه مستمر ندارند. در هر حال حتی توجه کودکان نوپا را می توان به موقعیت های گوناگون جلب کرد ( برای مثال 2 یا 3 ساله عادی در کنار یک بزرگسال می نشیند و کتاب مصور کودکان را تماشا می کند) ولی برعکس کودکان خردسالی که اختلال کاستی توجه بیش فعالی دارند بیش از حد حرکت می کنند و مهار کردن آنان مشکل است بررسی گسترده تر انواع رفتارهای کودکان خردسال برای اطمینان از اینکه تصویر بالینی کاملی در دست است می تواند مفید واقع شود.در کودکان پیش دبستانی دچار اختلال کاستی توجه بیش فعالی وجود اختلال های قابل توجه را نشان داده اند. در کودکان دبستانی نشانه های فقدان توجه بر عملکرد کلاسی و تحصیلی تاثیر می گذارد همچنین نشانه های تکانشی ممکن است به زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات خانوادگی میان فردی و آموزشی منجر شوند. نشانه های اختلال کاستی توجه بیش فعالی معمولا در کلاس های ابتدایی برجسته تر هستند.با بزرگتر شدن کودکان معمولا از برجستگی نشانه ها کاسته می شود .

در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی علائم فعالیت حرکتی درشت ( مانند دویدن و بالا و پائین رفتن بیش از اندازه و ناتوانی در حفظ حالت نشسته ) کمتر دیده می شود و نشانه های بیش فعالی امکان دارد محدود به ناآرامی و وول خوردن یا احساس درونی دلواپسی و بیقراری باشد در بزرگسالی امکان دارد بیقراری موجب دشواری هایی در زمینه شرکت کردن در فعالیت های گروهی نشسته و اجتناب از سرگرمیها و مشاغلی شود که فرصت محدودی برای حرکات خود انگیخته ( مانند کار پشت میز ) ایجاد می کنند. گژکاری هااجتماعی در بزرگسالان به ویژه در کسانی ممکن است رخ دهد که تشخیص های همزمان و اضافی در کودکی داشته اند. در مورد تشخیص گذاری اختلال کاستی توجه بیش فعالی در بزرگسالان صرفا براساس یادآوری آنان مبتنی براینکه در کودکی بی توجه و بیش از اندازه فعال بوده اند می بایست احتیاط شود زیرا اعتبار این گونه اطلاعات گذشته نگر اغلب نامعلوم است گرچه همواره اطلاعات تایید کننده در دسترس نیست اما داده های مورد تایید از سوی سایر افراد آگاه ( و همچنین سوابق تحصیلی ) برای افزایش دقت تشخیص سودمند است.

فراوانی این اختلال در پسران بیش از دختران است و دامنه نسبت پسر به دختر از 2 به 1 تا 9 به 1 , بسته به نوع آن ( برای مثال در نوع عمدتا بی توجه ممکن است نسبت جنسی چندان چشمگیر نباشد) و همچنین زمینه مورد نظر متغیر است ( برای مثال کودکانی که به کلینیک ها ارجاع می شوند به احتمال زیاد پسر هستند)‌

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar