مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/۱٥

  ج) رشد حرکتی
حدود سه سالگی، قدرت به کار گرفتن موثر اشیا» به وجود می آید. در این هنگام، قدرت تجسم و تخیل کودک بیشتر می شود و دیگر در موقع بازی کردن با مکعب های چوبی، مانند دو سالگی آنها را بی هدف به این طرف و آن طرف نمی اندازد، بلکه این قطعات را به شکل های مختلف روی هم چیده و از آنها خانه و برج می سازد یا با پشت سر هم قرار دادن آنها، قطار درست می کند. 


 

روانشناسی کودک (2 تا 7 سالگی)(4)


 ج) رشد حرکتی
حدود سه سالگی، قدرت به کار گرفتن موثر اشیا» به وجود می آید. در این هنگام، قدرت تجسم و تخیل کودک بیشتر می شود و دیگر در موقع بازی کردن با مکعب های چوبی، مانند دو سالگی آنها را بی هدف به این طرف و آن طرف نمی اندازد، بلکه این قطعات را به شکل های مختلف روی هم چیده و از آنها خانه و برج می سازد یا با پشت سر هم قرار دادن آنها، قطار درست می کند. 
کودک در این سن بسیار فعال و پر جنب و جوش است و از فعالیت لذت می برد. بدن او بسیار انعطاف پذیر و برای بازی و فعالیت آماده است. در این دوره نیز فراهم کردن فرصت های مناسب برای جنب و جوش، فعالیت و بازی اهمیت خاصی دارد، ولی این حرکات باید زیر نظر بزرگسالان انجام شود و کودک ساعت ها به حال خود واگذار نشود. کودکان در این سن نیاز به غذا یا استراحت را تشخیص نمی دهند و به علت تمایل به حداکثر فعالیت، در هر بازی به دوره های متعدد استراحت نیاز دارند. بنابر این باید قبل از اینکه کاملا خسته و بهانه گیر شوند،   موقعیت هایی برای استراحت و غذا خوردن آنها فراهم کرد یا اینکه بعد از فعالیت های شدید، برای آنها فعالیت های آرام در نظر گرفت. 
اگر چه پسرهای این گروه سنی از نظر جثه کمی بزرگتر از دخترهای همسن خود هستند، دخترها در فعالیت های حرکتی ظریف از پسرها جلوترند و بهتر می توانند با وسایل بازی ظریف و کوچک کار کنند. 
فعالیتهای حرکتی ظریف در سالهای پیش دبستانی به سرعت رشد می کنند، از جمله :
مهارتهای خودیاری. کودکان در لباس پوشیدن و تغذیه، به تدریج خودکفا می شوند. شاید دشوارترین مهارت خودیاری اوایل کودکی، بستن بند کفش باشد که کودک در حدود 6 سالگی بر آن تسلط می یابد. موفقیت در این کار مستلزم فراخنای توجه بیشتر، حافظه حرکات ظریف دست و چیره دستی در انجام دادن آنهاست. بستن بند کفش، ارتباط نزدیک رشد حرکتی و شناختی را نشان می دهد.   
نقاشی کردن و نوشتن. وقتی که توانایی کودکان در بازنمایی دنیا گسترش می یابد، خطهای روی کاغذ، معنی پیدا می کنند. در رشد بازنماییهای ماهرانه کودکان، عوامل متعددی با کنترل حرکتی ظریف ترکیب می شوند. از جمله این عوامل، پیشرفتهای شناختی، مانند افزایش مهارتهای برنامه ریزی و درک فضایی و مواجه شدن با نقشهای گوناگون در محیط هستند. 
از خط خطی کردن تا تصویر. در 3 سالگی، خط خطی کردن کودکان به تصاویر تبدیل می شوند. رویداد مهم در نقاشی کودکان زمانی دیده می شود که آنها برای نشان دادن مرزهای اشیا، از خطوط استفاده می کنند. این به آنها امکان می دهد در 3 یا 4 سالگی، اولین تصویر انسان را بکشند. کودکان برخلاف بزرگسالان، توقع ندارند که نقاشی   واقع گرایانه باشد. اما وقتی که آنها بزرگتر می شوند و کنترل حرکتی ظریف شان بهبود می یابد، یاد می گیرند بیشتر واقع گرا باشند. کودکان در پایان سالهای پیش دبستانی می توانند عمق را در نقاشیهای خود نشان دهند. 
د) رشد گویایی
رشد گویایی در دوره دوم کودکی بسیار سریع است، یک کودک دو ساله حدود 200 کلمه در سه سالگی حدود 800 تا 1000 کلمه ، در چهار سالگی 1500 کلمه ، در پنچ سالگی حدود 2000 کلمه و در شش سالگی 2500 کلمه را می داند و می فهمد.

اگر کودک به کودکستان برود، خزانه لغات او از این هم غنی تر می شود. بطور کلی کودکانی که امکان صحبت با کودکان بزرگتر از خود داشته باشند یا بتوانند از رادیو و تلویزیون استفاده کنند یا امکان بیشتری برای گفتگو با بزرگسالان دارند، دامنه لغات وسیع تری پیدا می کنند. 
الگوی رشد زبان در بیشتر کودکان یکسان و شامل مراحل زیر است:
الف)مرحله تکلم ابتدایی: تکلم در یک سال اول زندگی. 
ب)مرحله تکلم واقعی: از یک سالگی تا پنج سالگی.  
در مرحله تکلم واقعی، کودک کلمات را به عنوان نشانه ها به کار می گیرد; ولی وسعت رشد زبان در کودکان مختلف فرق می کند. همین طور بین رشد زبان ورشد ذهنی، جسمی و اجتماعی کودک ارتباط نزدیک وجود دارد. در نظریه پیاژه، خودمداری کودکان و در نتیجه آن، با خود سخن گفتن خردسالان یا حرف زدن گروهی از آنان بدون آنکه حرف های دیگران را بشنوند، از ویژگیهای بارز این مرحله رشد است. یعنی کودکان سه تا شش ساله، علیرغم حضور در گروه، بدون توجه به حضور دیگران حرف می زنند و در واقع به حرفهای دیگران گوش   نمی دهند. پیاژه این ویژگی را ناشی از خود مداری کودک می داند. 
به هر حال با توجه به اینکه کودکان، از الگوی رشد گویایی مشخصی پیروی می کنند، تفاوت های فردی بسیاری در بین آنان وجود دارد. کیفیت رشد زبان و وسعت آن در کودکان  مختلف فرق می کند و شرایط مختلف  و متنوعی در این تفاوت ها دخالت دارد; ولی این مسلم که کودکانی که به آنها اجازه صحبت کردن  داده می شود و   می توانند براحتی عقاید خود را بیان کنند، در یادگیری زبان پیشرفت بیشتری خواهند داشت. 

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar