مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٥/٧

اصطلاح کودکان دارای ناتوانی یادگیری به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایندهای اساسی روان شناختی از قبیل درک و فهم ، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند. این تعریف کودکانی را که مشکلات یادگیری ناشی از معلولیتهای بینایی ، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی ، مسائل عاطفی یا محرومیت های محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی دارند ، دربر نمی گیرد . بطور کلی می توان گفت، دانش آموزی دارای ناتوانی یادگیری است که:

 


 

اختلالات یادگیری(1)

 

 

کودک شما علیرغم هوش نرمال و گاه بالای خود، در انجام تکالیف مدرسه مانند خواندن، نوشتن، ریاضیات و... دچار مشکل است. او هر روز به هر بهانه ای می خواهد از مدرسه رفتن، سر باز زند.

هنگامی که از او می خواهید از روی متن درس جدید برایتان بخواند، هزار بهانه می آورد و سرانجام با فشار و مکث های بیش از حد، دست و پا شکسته متن را با غلطهای فراوان می خواند. بارها با او جدول ضرب را تکرار می کنید، اما هر بار اشتباه می کند، حروف الفبا را به ترتیب با شعر یاد می گیرد، اما اگر بپرسید بعد از حرف "ص" چه حرفی است؟ نمی تواند مستقیما جواب دهد و باید از اول حروف الفبا را برای خود بگوید. به سادگی برای شما فیلمی را که دیده تعریف می کند، اما اگر از او بخواهید در مورد

همان فیلم دو خط برایتان بنویسد، از این کار سرباز می زند... در این مواقع باید با مراجعه به یک روانشناس متخصص، ابتدا از بهره هوشی فرزند خود و به دنبال آن ابتلا یا عدم ابتلای او به اختلال یادگیری مطمئن شوید.

 

متخصص با پرسیدن سوالاتی درباره مسائل مرتبط با پیش - حین و بعد از تولد کودک و شرایط خانوادگی و عملکرد تحصیلی او و همچنین چند آزمون اختصاصی شما را راهنمایی خواهد نمود.

 

اصطلاح کودکان دارای ناتوانی یادگیری به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایندهای اساسی روان شناختی از قبیل درک و فهم ، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند. این تعریف کودکانی را که مشکلات یادگیری ناشی از معلولیتهای بینایی ، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی ، مسائل عاطفی یا محرومیت های محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی دارند ، دربر نمی گیرد . بطور کلی می توان گفت، دانش آموزی دارای ناتوانی یادگیری است که:

 

􀂺 دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.

 

􀂺 نظر حواس بینایی و شنوایی و...  سالم است.

 

􀂺 از امکانات محیطی و آموزشی نسبتاٌ مناسبی برخوردار است.

 

􀂺  مشکل رفتاری حاد ندارد.

 

 􀂺 از نظر پیشرفت درسی با توجه به سن و هوش از سایر همسالان خود عقبتر است.

 

􀂺 اختلالات زبان : اختلال در زبان درونی ، زبان دریافتی ، وارونگی کلمات و...

 

􀂺 دچار حواس پرتی و فراموشی جزئیات مهم درس است.

 

􀂺 عدم هماهنگی چشم و دست در حرکات وی مشهود است.

 

􀂺 اعتماد به نفس او پایین است.

 

􀂺  کارها را به تاخیر می اندازد و برای اتمام آنها انگیزه ای ندارد.

 

􀂺 حرکات نامنظم دارد.

 

 

مشکلات یادگیری در پیشرفت تحصیلی یا فعالیتهای روزمره مستلزم مهارت خواندن، ریاضیات ونوشتن به میزان قابل ملاحظه ای اختلال ایجاد می کنند. اختلالات یادگیری ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کنند. امکان دارد که اختلالات یادگیری با روحیه ضعیف، عزت نفس پایین و کمبود مهارتهای اجتماعی همراه باشد.

 

میزان ترک تحصیل کودکان یا نوجوانان مبتلا حدود 4.% گزارش شده است. بزرگسالان مبتلا به این اختلال، ممکن است در زمینه های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند. همچنین ممکن است در 1. تا 25 % افراد مبتلا به اختلال سلوک، اختلال لجبازی - نافرمانی، اختلال بیش فعالی - نقص توجه واختلال افسردگی، اختلال یادگیری نیز دیده شود. شیوع آن بین 1 تا 2% گزارش شده است.

 

75 % دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مقایسه با دانش آموزان عادی همتای خود، در مهارت های اجتماعی کمبود دارند . این کودکان به علت مشکلات میان فر دی با همسالان، اغلب از سوی همکلاسی های خود پذیرفته نشده، از سوی آنها طرد شده یا نادیده گرفته می شوند . پذیرفته نشدن از سوی همسالان، بدبینی کودک به درس و مدرسه، گوشه گیری، تنهایی و افت تحصیلی او را در پی دارد .

 

هوش از عوامل مهم انتخاب بهترین راه حل در موقعیت های حل مساله میان فردی است، چه بسا با داشتن بهره هوشی بهنجار ولی خودانگاره و عزت نفس پایین در کودک نتوان عملکرد خوبی از او انتظار داشت.

 

 

مشکل اساسی و پایه در ناتوانی یادگیری، اختلال در پردازش اطلاعات (توجه، درک، حافظه و زبان) است که بر روی تفکر، گوش دادن و صحبت کردن کودک تاثیر می گذارد.

 

از انواع ناتوانی های یادگیری می توان به نارساخوانی، نارسا نویسی، ناتوانی در ریاضیات و ... اشاره کرد.

 

علل ناتوانی های یادگیری:

گرچه ویژگی هایی مانند دشواری در خواندن دقیق، روانی، هجی کردن، نوشتن، سازماندهی، بیاد سپاری اطلاعات و دشواری در سرعت پردازش، وجود دارند که می توانند با نارساخوانی همراه شوند، پاسخ این مشکلات در دستان معلم و مدرسه است. نارساخوانی با فضا و محیط آموزشی ارتباط بسیار نزدیکی دارد. برخی از فضاهای آموزشی به شیوه مانوس با نارساخوانی شکل گرفته اند یعنی انتظارات، تکالیفی که در نظر گرفته می شوند، مواد و موضوعات آموزشی ارائه شده و اینکه اطلاعات چگونه ارائه می شوند، همگی متناسب با دانش آموزان نارساخوان است. این امر می تواند برای کاستن از تاثیر نارساخوانی روی افراد، گسترش یابد.

 

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar