مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٥/٧

مشکلات کودکان در شرایط و بافت رشد روانی روی می دهند اما رشد طبیعی در کودکان مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود . در نتیجه ممایز کردن مشکل روانی واقعی که نیازمند توجه است از مشکلی که صرفا عقب ماندگی مربوط به رشد را منعکس می کند اغلب کار دشواری است. برای اینکه با گستره اختلال های کودکی اشنا شویم :
این اختلال ها را به چهار طبقه تقسیم می کنیم:


 

اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان(1)

 

 

اختلالات دوران کودکی
بشر احتمالا تنها موجودی است که رفتارهای خود را جز به جز ارزیابی می کند . در مورد سبب شناسی و اسیب های روانی حدس و گمان هایی ارائه شده است و کوشش های جدی به عمل آمده است تا افراد مبتلا به اختلال رفتار را طبقه بندی و درمان کند تا  اواخر قرن نوزدهم این کوشش ها اساسا متوجه بزرگسالان می شد , بعد از ان پیشرفت ها دیگری حاصل شد که وضعیت را به صورت اشکاری دگرگون کرد.


قبل از اغاز قرن بیستم اکثر نظریه ها بر سبب شناسی اعضا» تاکید داشت، کار زیگموند فروید این وضعیت را به طور بنیادی دگرگون کرد ، زمانی که فروید عصب شناسی جوانی بود ، کار با دیگران و بخصوص با ژوزف بروئز را اغاز کرد . باور بروئز این بود که برخی اختلال های به سبب رویدادهای روانی عارض می شود هرچند فروید خود هیچ گاه درعمل کودکی را درمان نکرد با وجود این وی معتقد بود که کلید درک رفتارهای بعدی فرد تعارض های میان نهاد خود و فراخود دوران کودکی است و به همین دلیل فروید در زمینه اسیب شناسی روانی تاثیری داشته است.
تقریبا با زمانی که فروید با عقاید نوظهورش دنیای علم و دانش را به حرکت وا می داشت. در ایالات متحده امریکا در روانشناسی رفتاری , نظامی پا به عرصه می گذاشت که سرانجام با عقاید فروید به رقابت برخواست, رفتارگرایی با مقاله جان ب واتسون پا به میدان نهاد و در ادامه با کار نظریه پردازانی چون هال, اسپنس , اسکینر, تولمن در نیمه اول قرن حاضر رونق فراوان یافت با این حال ، پرداختن به زمینه اسیب های روانی دوران کودکی، بتدریج صورت گرفت یعنی زمانی که مور ، بی جو، بائر و باندورا از میان دیگران اصول یادگیری را به صورت مستقیم در رفتار کودکان به کار گرفتند .


تا اواخر قرن بیستم گرچه به اسیب شناسی روانی بزرگسالان توجه قابل ملاحضه ای شده بود، هنوز کار زیادی برای انجام باقی بود. تا اینکه در سال 1908 کلیفورد بیرز تحت عنوان ( ذهنی که خود را باز یافت) شرحی درباره زندگی خویش نگاشت وی در این شرح حال به عنوان یک بیمار روانی از تجربه هایش سخن به میان اورد از بی اثر بودن  ، معالجه هایی که در موردش به عمل امده بود سخن گفت و پیشنهاد کرد که اصلاحات افراد پراوازه ی این حرفه مانند رالف میر را جلب کند که فعالیت های او منجر به تشکیل کمیته ملی بهداشت روانی شد و تلاش او منجر به تاسیس اولین کلینیک کودک در ایالات متحده به وسیله لایتنر ویتمر گردید.


مطالعه علمی کودک
مطالعه علمی کودک نیز در اوایل قرن بیستم شکلی منظم و همه جانبه به خود گرفت چهره اصلی این رشته پژوهشی جدید شخصی بود به نام جی، استانلی هال مانند بسیاری از افراد ان دوران ، هال نیز درباره رشد کودک چندان اطلاعاتی نداشت از این رو با تهیه پرسشنامه ای به جمع اوری اطلاعات درباره ترس ها رویا ها و تمایلات ، بازی کودکان و چیزهایی از این قبیل پرداخت به رغم انکه بعدها روشن شد که روش هال ناقص بوده است ولی اشتیاق وی و پرداختن عمیق او به موضوع سبب شد که وی بنیان گذار روانشناسی کودک در ایالات متحده امریکا شناخته شود او درباره کودکان و نوجوانان کتاب ها ، مقاله های بسیاری نوشت و شاگرانی را تربیت کرد که بعدها پیشروان مطالعه علمی کودک شدند، در مطالعه علمی کودک افرادی مانند الفرد بینه و تئوفیل سیمون با تهیه ازمون های هوشی به سنجش سایر ویژگی های روانی پرداختند و همچنین چهره پراوازه دیگر مطالعه کودک ارنولد گسل است که در کلینیک رشد کودک در دانشگاه ییل به مشاهده رفتار اجتماعی و حرکتی کودکان پرداخت.
مشکلات کودکان در شرایط و بافت رشد روانی روی می دهند اما رشد طبیعی در کودکان مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود . در نتیجه ممایز کردن مشکل روانی واقعی که نیازمند توجه است از مشکلی که صرفا عقب ماندگی مربوط به رشد را منعکس می کند اغلب کار دشواری است. برای اینکه با گستره اختلال های کودکی اشنا شویم :
این اختلال ها را به چهار طبقه تقسیم می کنیم:


1- اختلال های رفتار مخرب
- اختلال بیش فعالی توام با کاستی توجه
- اختلال سلوک
- اختلال نافرمانی مقابله ای


2-  اختلال های هیجانی
- اختلال اضطراب جدایی
- اختلال وابستگی
- افسردگی کودکی
- فوبی ها


3 -اختلال های عادتی و خوردن
- اختلال های ذهنی
- اختلال های گفتاری 
- اختلال های تیک
- بی اشتهایی عصبی
- پراشتهایی عصبی


4 -اختلال های مربوط به رشد
- عقب ماندگی ذهنی
- اختلال های یادگیری
- اختلال اوتیستیک


اختلال رفتار مخرب با نشانه هایی چون بیش فعالی ، بی توجهی ، پرخاشگری ، ویرانگری و نافرمانی از اولیای امر مشخص می شود.


اختلال های هیجانی : انهایی هستند که نشانه های ترس ، اضطراب ، غم ودلبستگی ضعیف در انها برجسته ترند.


اختلال های عادتی و خوردن : انواع اختلال هایی را شامل می شوند که ویژگی انها نشان دادن تکراری رفتارهای ناسازگارانه  یا بی کارکرد است. نمونه هایی از این گونه رفتارها عبارت اند از شب اداری ، لکنت زبان ، تیک های حرکتی و خوردن مقدار زیاد غذا و بعد واداشتن خود به استفرا غ کردن.


اختلال های مربوط به رشد یا کاستی های بارز در رشد قابلیت های عقلانی مهم و مهارت های اجتماعی کودک مشخص می شود این طبقه چندین سطح عقب ماندگی یادگیری نه چندان شدید و اختلال اوتیستیک را شامل می شود.

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar