مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/٤

    مفهوم عدد : کودک در 7 سالگی ده تا ده تا ، تا 100 می شمارد و عمل جمع را در حدود عدد 20 و عمل تفریق را در حدود عدد 10 انجام می دهد. در 8 سالگی دو به دو تا 20 ، سه به سه تا 30 و چهار به چهار تا 50 می شمارد در حدود عدد 25 عمل جمع و تفریق انجام می دهد. کسرها و ضرب و تقسیم ساده را   می تواند انجام دهد. در 9 سالگی مفاهیم عدد به هزار و بیش از آن  می رسد.


 

رشد کودکان در مقطع ابتدایی-4

 

    مفهوم عدد : کودک در 7 سالگی ده تا ده تا ، تا 100 می شمارد و عمل جمع را در حدود عدد 20 و عمل تفریق را در حدود عدد 10 انجام می دهد. در 8 سالگی دو به دو تا 20 ، سه به سه تا 30 و چهار به چهار تا 50 می شمارد در حدود عدد 25 عمل جمع و تفریق انجام می دهد. کسرها و ضرب و تقسیم ساده را   می تواند انجام دهد. در 9 سالگی مفاهیم عدد به هزار و بیش از آن  می رسد.


   مفهوم پول : پول تنها وقتی برای بچه معنا پیدا می کند که بتواند آن را به کار ببرد. چون غالب کودکان پیش از دوره دبستان فرصتی برای استفاده عملی از پول به صورت خرید و فروش به دست نمی آورند. از این رو ، مفهوم پول دیرتر از سایر مفاهیم برای آنها آشکار می شود. در دبستان به تدریج در اثر رشد و تکامل ذهنی از یک سو و یادگیری ارزش و کاربرد پول به شکل های مختلف از سوی دیگر با مفاهیم سکه های رایج آشنا می شود.


    مفهوم زیبایی و درک آن : ملینگر1 ، روان شناسان آمریکایی ، در نتیجه بررسی های خود دریافت که شاگردان دبستان از سال اول تا پنجم تصویرهای طبیعی را از ساختگی و غیر واقعی زیباتر می دا نند و تابلوهای رنگی را بیشتر از تابلوهای سیاه و سفید می پسندند. در تایید این مطلب باید اضافه کنیم که وایت و جانسون نیز برای پی بردن به ذوق کودکان تابلوهایی از سبکهای مختلف نقاشی بر روی دیوار آویزان کردند . آنگاه از کودکان خواستند که تابلوهای مورد علاقه خود را برگزینند. پس از بررسی های لازم معلوم شد که اکثر آنان تابلوهایی را انتخاب کردند که نمودار حالات و مناظر طبیعی بودند. از سوی دیگر تصویرهایی که نمایشگر فعالیت حیوانات بودند و ساده و کوچک کشیده شده بودند، کمتر توجه کودکان را به خود جلب می کردند. این مطلب موید آن است که کودکان آنچه را که    می فهمند و به نظرشان با واقعیت تطبیق می کند زیباتر و جالبتر می دانند.

 

روان شناسان هم چنین تحقیق کرده اند که در 7 و 8 سالگی گلها ، حیوانات و انواع عروسکها بیش از هر چیز برای کودکان زیبا و جالبند و در سالهای 10 تا 11 سالگی توجهشان بیشتر به مناظر طبیعی جلب   می شود. اما تفاوتهای جنسی را نباید از نظر دور داشت. زیرا دختران بیش از پسران گلها ، مناظر و چشم اندازها، عروسکها، تابلوها و پارچه های رنگین را می پسندند. پسران حیوانات، اشیا» ساختگی، به ویژه وسایل جنگی ،مانند تیر و کمان و شمشیر و تفنگ را بیشتر از دختران دوست دارند و به آنها اهمیت می دهند.


   هم چنین ثابت شده است که فرهنگ، راه و رسم جامع ، طرز زندگی و برداشت هر خانواده برای کودکان از عوامل مهم پرورش ذوق و ادراک زیبایی به شمار می آیند. کودکان از طریق ارتباط با بزرگسالان اغلب بی چون و چرا معیارهای زیبایی آنان را می پذیرند. چنان که می گویند: این خانه یا این تابلو زیباست، زیرا بابا یا مامان آن را زیبا می داند. یا اینکه این شی، زشت است چون معلم گفت که زشت است. به هر حال نباید فراموش کرد که اختلاف سن ، درجه هوش و معلومات شاگردان موجب     می شوند که تفاوتهایی در ادراک وارزش زیبایی داشته باشند.


رشد دقت
   دقت فرایند متمرکز فعالیت ذهنی برای مدتی روی یک محرک معین است . به عبارت دیگر فرایند دقت مشخص را به توجه و کنترل ذهنی وادار می کند. برای کودک 6 یا 7 ساله دشوار است که فعالیت خود را در زمان بیشتری در یک عمل متمرکز کند. زیرا دقت کودک از حالت عاطفی او متاثر می شود. بر خلاف بزرگسالان که به اصطلاح می توانند از روی اراده دقت کنند. از این رو ، درسهای دوره ابتدایی باید بر پایه نیازهای آنی و فعالیت های شخصی دانش آموزان مبتنی باشد . بین 7 و 11 سالکی سرعت دقت کودک برای دقت ارادی افزایش پیدا می کند . بدین سبب باید کودک در حدود 10 سالگی دقت ارادی (اختیاری) را تمرین کند . یعنی بتواند فعالیت ذهنی خود را تحت کنترل در آورد و آن را رهبری کند.


رشد استعداد حفظ و یاد آوری
   بعضی از روان شناسان معتقدند که کودکان یازده ساله در مقایسه با بزرگسالان دارای حافظه ماشینی هستند یعنی مطالب را حفظ می کنند، بدون اینکه برای فهمیدن معنای آن بکوشند ولی آزمونهای هوش این اعتقاد را تایید نمی کنند. رشد و تکامل استعداد حفظ کردن و یادآوری با رشد کودک در فرایند دقت همراه می باشد. بوهلر معتقد است که فرد در دوره کودکی دوم ، تجارب دوران اول کودکی را نمی تواند به روشنی به یاد آورد ولی در دوره نوجوانی قادر به یادآوری آنها می شود.


    کودک در 10 و 11 سالگی قادر است شش رقم را به یاد آورد و می تواند 20 لفظ را به خاطر بیاورد.
   کودک الفاظ معنادار را و مفهومی را بهتر می تواند حفظ کند و به یادآورد و کلمات دشوار و مهم را فراموش می کند. کودک در حدود 10 سالگی می تواند یادآوری منطقی داشته باشد و از این به بعد استفاده از یادآوری ماشینی کمتر می شود.


مهارت های ذهنی
   در دوره دبستان ، کودک به چندین مهارت مهم ذهنی از جمله بازگشت پذیری ، نگهداری ذهنی ،  طبقه بندی و استدلال دست می یابد. 


 بازگشت پذیری: در بازگشت پذیری، کودک هر لحظه می تواند به نقطه آغاز برگردد و آگاهانه عمل را تکرار کند و با تشکیل فرضهایی به پیش بینی نتایج احتمالی بپردازد و با استفاده از قضیه عکس ، از صحت عملکردش مطمئن شود. به عنوان نمونه ، کودک پی می برد که از جوشاندن آب ، بخار حاصل     می شود و با سرد شدن مجددا به آب تبدیل می گردد.


   نگهداری ذهنی : از طریق نگهداری ذهنی کودک واقعیت را بهتر می شناسد و پی می برد که تغییرات ظاهری ، اندازه و ماهیت اشیای مساوی را بر هم نمی زند. به عنوان نمونه دو توپ خمیری کروی مساوی را در اختیار کودک 5 ساله قرار می دهیم. سپس یکی از توپ ها را به شکل مستطیل در می آوریم ، اگر از کودک درباره تساوی توپ ها سئوال شود به نظرش توپی که به شکل مستطیل است ، بزرگتر و سنگین تر از توپ کروی است. در این مورد ، پس از تغییر شکل ظاهری توپ ، کودک قادر نیست که تساوی آنها را تشخیص دهد. در دوره دبستان کودک به تدریج به نگهداری ذهنی می رسد و علی رغم تغییر شکل  می تواند تساوی اشیا را تشخیص دهد.


   استدلال : استدلال یکی دیگر از ویژگی های مهم رشد ذهنی در دوره دبستان به حساب می آید و به وسیله آن کودک آماده تفکر منطقی می شود. در این دوره کودک به تدریج پی  می  برد که اگر الف از ب و ب از ج بزرگتر باشد ، در این صورت الف از ج بزرگتر خواهد بود. کودک 7 ساله می داند که ده تومان از پنج تومان و پنج تومان از یک تومان بیشتر است ولی از قانون کلی چنین استدلالی هنوز آگاه نیست .


   کودک دبستانی قوانین را از طریق استدلال کشف می کند و از طریق تجربه از روابط حاکم بین اشیا» آگاه می شود. به عنوان نمونه کودک پنج ساله برای تشخیص اشیایی که بر روی آب شناور می مانند از آنهایی که در آب فرو می روند ، به تجربه و آزمایش متوسل می شود. کودک دبستانی به تدریج با استدلال و نیز بر اساس شناخت وزن اشیا» به کشف قانون موفق می شود و پرسش ها را با استدلال پاسخ می دهد. در حالی که در هفت و نیم سالگی می گوید گلوله چوبی روی آب می ایستد زیرا چوب سبک است.  و در 11 سالگی با وزن مخصوص اجسام آشنا می شود ، و به طور مستقل پی می برد که چرا برخی اجسام بر روی آب شناور می مانند و بعضی دیگر در داخل آب فرو می روند. هر چه کودک با پدیده ها آشنا تر باشد ، احتمال پاسخگویی معقول تر به مسائل افزایش می یابد.


   طبقه بندی : کودک در این دوره از نظر شناختی دارای توانایی دیگری می شود که به آن توانایی       طبقه بندی می گویند. منظور از طبقه بندی ، منطق جز» و کل است که در این دوره به سهولت در کودک یافت می شود. این توانایی به کودک امکان می دهد که اجزا را در کل داخل سازد یا بر عکس اجزا را از کل جدا کند. در دوره دوم کودکی ، کودک اشیای مختلف را بر حسب شکل یا رنگ به راحتی طبقه بندی      می کند و از نوعی منطق که به آن منطق عملیاتی می گویند استفاده می کند.عمده ترین راههای طبقه بندی بر اساس شکل ، رنگ و اندازه است - البته کودکان قادرند مجموعه ای از این سه را نیز به کار برند و بر اساس کاربرد ، جنس و... به طبقه بندی اشیا» بپردازند. بدیهی است که هر چه سن کودکان افزایش پیدا    می کند ، شیوه های طبقه بندی آنها متنوع تر می شود. 

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar