مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٢/٤

تفاوت بین انسان و حیوان در زمینه های مختلفی قابل مشاهده است . برتری خارق العاده انسان در فعالیت های فکری گرفته تا استفاده از علائم نوشتاری برای برقراری ارتباط، تغییرات چشمگیر در شیوه زندگی و ابداع و خلاقیت در ساخت وسایل مختلف زندگی همگی نشانگر این است که انسان توانمندی های بسیار بالایی در مقابل حیوان دارد.
انسان از راه های مختلف با همنوعان خود ارتباط برقرار می کند . یکی از مهمترین و در عین حال   پیشرفته ترین روش ها استفاده از زبان و گفتار در بیان عقاید و نظرات خود است.انسان بخاطر توانایی استفاده از زبان و نیروی فکری توانست ضمن سازگاری با محیط بر طبیعت تسلط پیدا نمایدوحیوانات و سایر پدیده های طبیعی را به نفع خود مورد بهره برداری قرار دهد.


 

رشد زبان(1)

تفاوت بین انسان و حیوان در زمینه های مختلفی قابل مشاهده است . برتری خارق العاده انسان در فعالیت های فکری گرفته تا استفاده از علائم نوشتاری برای برقراری ارتباط، تغییرات چشمگیر در شیوه زندگی و ابداع و خلاقیت در ساخت وسایل مختلف زندگی همگی نشانگر این است که انسان توانمندی های بسیار بالایی در مقابل حیوان دارد.
انسان از راه های مختلف با همنوعان خود ارتباط برقرار می کند . یکی از مهمترین و در عین حال   پیشرفته ترین روش ها استفاده از زبان و گفتار در بیان عقاید و نظرات خود است.انسان بخاطر توانایی استفاده از زبان و نیروی فکری توانست ضمن سازگاری با محیط بر طبیعت تسلط پیدا نمایدوحیوانات و سایر پدیده های طبیعی را به نفع خود مورد بهره برداری قرار دهد.
اگر چه انسان زبان را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف یاد می گیرد ، اما این وسیله آنقدر مهم است که در بسیاری از جاها خود به عنوان هدف قرار می گیرد. زبان در زندگی انسان و ارتباط اجتماعی بسیار مهم است و با استفاده از آن بسیاری از اهداف براحتی بدست می آید و زندگی اجتماعی  آسان می شود.
پیشرفت و رشد سریع زبان درکودکان چگونه قابل توجیه است ؟ چه عامل و یا عواملی باعث رشد زبان( فراگیری زبان ) می شود ؟ آیا باید به مکانیزی های فطری توجه شود یا عوامل و متغیرهای سطحی ؟ همه این سوالها و سوال های مشابه در نظریه های رشد زبان پاسخ داده     می شود دراین زمینه به طور کلی به بعضی از مهمترین نظریه های زبان اشاره می نما ئیم .
- نظریه های رشد زبان را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:
1-  نظریه های یادگیری 
2-  نظریه های نهاد گرا     
3- نظریه های شناختی  
4-نظریه های تعاملی


1- نظریه های یادگیری:

در نظریه های یادگیری به دو دسته نظریه در مورد زبان بر می خوریم
  الف ) نظریه رفتارگرائی      
  ب) نظریه یادگیری اجتماعی
الف ) نظریه رفتارگرائی: اسکینر که نظریه یادگیری شرطی فعال را عنوان کرده است در مورد زبان همانند سایر واکنش ها ی رفتاری معتقد است که زبان براثر همبستگی بین محرک و پاسخ و تقویت پاسخ های صحیح آموخته  می شود. بدین ترتیب ابتدا کودکان اصواتی را به زبان  می آورند بعضی از این اصوات توسط بزرگترها تقویت  می شود و بعضی تقویت نمی شوددر نتیجه کلمات تقویت شده یاد گرفته می شود و کلمات تقویت نشده تضعیف و خاموش می شود .(آقا ملکی -1386 باتروت و هریس1994) 
در واقع براساس این نظریه علت اینکه کودک از مرحله غان و غون کردن به مرحله گفتن کلمات میرسد این است. که والدین به کودک در برابر تولید اواهایی که شبیه کلمات است پاداش میدهند . این نظریه پردازان بر تاثیر مشاهده و سرمشق گیری و تقلید در فراگیری زبان تاکید دارند.(یاسایی1373-حمیدی 1387)
بر اساس این نظریه عامل موثر در رشد زبان تربیت است و نه طبیعت . نظریه یادگیری تا حدود زیادی بیشتر به تبیین عملکرد زبان می پردازد  تا توانش های زیر بنایی درک زبان .( همان منبع)
در واقع برخی رفتارگرایان معتقدند که کودکان برای فراگیری سریع اظهارات پیچیده ای مانند عبارت ها و جملات کامل، از تقلید استفاده می کنند. تقلید می تواند با تقویت همراه شود و به زبان کمک کند، مثل زمانی که مادری بچه خود را به این صورت ترغیب می کند:" بگو شیرینی می خوام" و بعد از این که بچه می گوید " شیرینی  می خوام" او را تحسین می کند.( سید محمدی 1387)
ب) نظریه یادگیری اجتماعی :
آلبرت بندورا که نظریه یادگیری اجتماعی را بنا گذاشته است می گوید که بیشتر یادگیری های کودک از راه مشاهده رفتار بزرگترها و تقلید طرح های رفتاری آنها صورت  می پذیرد و برای یادگیری در بسیاری از موارد تقویت لازم نیست . در مورد یادگیری زبان نیز کودک به زبانی که در اطراف او توسط بزرگترها به کار می رود توجه می کند و گوش می دهد و آنچه را که شنیده است تقلید  می کند و از این راه می آموزد بنابراین نظریه به تاثیر مشاهده ، سرمشق گیری و تقلید در فراگیری زبان تاکید می شود(آقا ملکی 1386)
2-  نظریه های نهاد گرایی :
دیدگاه نهاد گرایانه فراگیری زبان بر عوامل تعیین کننده فطری و زیست شناختی زبان تاکید دارد یعنی بر تاثیر طبیعت به جای تربیت . بسیاری از روانشناسان زبان میگویند که به کودک خردسال دستور زبان آموخته      نمی شود بلکه آنان از کلمات و جملاتی که می شنوند به نحوی قواعد پیچیده را استنباط میکنند.(یاسایی 1377)
نوام چامسکی (1959) زبان شناس، نظریه فطری نگری را مطرح کرد که به موجب آن، مهارت زبان  حیرت انگیز کودکان خردسال را به صورتی که در ساختار مغز انسان حک شده است در نظرمی گیرد. چامسکی با تمرکز روی دستورزبان، اظهار داشت که قواعد ساختار جمله به قدری پیچیده هستند که حتی کودکان خردسالی که از لحاظ شناختی خبره هستند نمی توانند آنها را مستقیما یاد بگیرند یا کشف کنند. در عوض، او معتقد است که تمام کودکان با وسیله فراگیری یک زبان به دنیا می آیند، یعنی سیستمی فطری که از مجموعه ای قواعد مشترک در تمام زبان ها تشکیل می شود.این سیستم به کودکان امکان می دهد تا صرف نظر از زبانی که می شنوند، به محض اینکه واژه های کافی داشته باشند،به صورت قانونمند زبان را بفهمند و صحبت کنند. 

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar