مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱۱/٢٤

 

در سال 1943،لئو کانر،یک گروه 11 نفری از کودکانی را توصیف کرد که الگوی بسیار مشخصی از نشانه های خاصی را از خود نشان می دادند و در عین حال از کودکان مبتلا سایر اختلالات متمایز بودند . کانر این شکل شدید از آسیب شناسی روانی کودک را (( اوتیسم اولیه کودکی)) نام نهاد . کودکانی را که وی توصیف کرد از ابتدای زندگی به طور آشکار گوشه گیر و منزوی بودند . این کودکان همانند بچه های چند ساله به آغوش کسی نمی رفتند ، از نگاه داشتن بیزار بودند ،


 

 اختلال اوتیسم (1)

 

در سال 1943،لئو کانر،یک گروه 11 نفری از کودکانی را توصیف کرد که الگوی بسیار مشخصی از نشانه های خاصی را از خود نشان می دادند و در عین حال از کودکان مبتلا سایر اختلالات متمایز بودند . کانر این شکل شدید از آسیب شناسی روانی کودک را (( اوتیسم اولیه کودکی)) نام نهاد . کودکانی را که وی توصیف کرد از ابتدای زندگی به طور آشکار گوشه گیر و منزوی بودند . این کودکان همانند بچه های چند ساله به آغوش کسی نمی رفتند ، از نگاه داشتن بیزار بودند ، در آغوش والدینشان آرام و قرار نمی گرفتند و بیشتر ترجیح می دادند که تنها باشند .این کودکان به افراد و همچنین محیط واکنش نشان نمی دادند ،آنها اغلب اشیاء را به شکلی یکنواخت و قالبی دستکاری می کردند و بازی مناسبی نداشتند. کانر همچنین خاطر نشان ساخت که این کودکان نمی توانستند به درستی تکلم کنند . بعلاوه بیشتر این کودکان از خود ،پژواک گویی تأخیری نشان می دادند و در استفاده از ضمایر در جمله مشکل داشتند . بعدها ،آیزنبرگر و کانر(1956) نشانه های اصلی را محدود به دو ویژگی اصلی کردند :

1-تنهایی شدید

2- اصرار وسواس گونه در حفظ یکنواختی (کراتوچویل وموریس،1381).

علائم و نشانه هایی که در افراد مبتلا به اختلال اوتیسم دیده می شوند عبارتند از:

رفتار اجتماعی

در اختلال اوتیستیک تعامل اجتماعی به شدت وبه شکلی دیر پا آسیب می بیند .ممکن است در بکار گیری رفتارهای غیر کلامی متعدد مانند نگاه رودر رو، بیان چهره ای ،اطوار و حرکات بدنی برای تنظیم تعامل اجتماعی و ایجاد ارتباط ، اختلال چشمگیری وجود داشته باشد .امکان دارد در ایجاد روابط با همسالان(که در سنین مختلف اشکال مختلفی دارد) نسبت به سطح رشد کودک نارسائیهایی وجود داشته باشد .کودکان خردسال ممکن است نسبت به برقراری دوستی بی علاقه یا کم علاقه باشند ، اما کودکان بزرگتر ممکن است به برقراری دوستی علاقه مند باشند ، اما رسوم تعامل اجتماعی را درک نکنند (انجمن روانپزشکی امریکا،1381).علاوه بر این ، این کودکان معمولا در گسترش ارتباط با دیگران شکست می خورند . از تماس جسمانی فعالانه خود داری می کنند . آنها در کودکی در آغوش والدینشان آرام و قرار ندارند . به علاوه هنگامی که والدین آنها را در آغوش می گیرند کاملا خشک باقی می مانند و خودشان را رها می کنند . کودکا ن اوتیستیک وقتی که بزرگتر می شوند معمولا از والدینشان انتظار توجه ندارند ، در عوض ترجیح می دهند که تنها باشند .در واقع نسبت به حضور یا عدم حضور والدین کاملا بی اعتنا هستند(کانر ،1943: به نقل از کراتوچویل و موریس،1381).کودکان اوتیستیک معمولا وابستگی شدیدی به اشیای بیجان نظیر کارتهای اعتباری ، یا بخشهایی از اسباب بازیها دارند (راتر،2005).اغلب آگاهی فرد از دیگران بشدت مختل است .کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است کودکان دیگر از جمله خواهر و برادرهای خود را نادیده گرفته و هیچ تصوری از نیازهای دیگران نداشته یا ناراحتی اشخاص دیگر را متوجه نشوند ( انجمن روانپزشکی امریکا،1381).

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar