مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٠/٥

در اینجا یک نمونه عملی از اموزش خود نظارتی را توضیح می دهیم :
علی جان میدانی که توجه کردن به ما کمک می کند تا مطالب را بهتر یادبگیریم و اگر حواسمان پرت باشد,مطالب را خوب یاد نمی گیریم. امروز می خواهم چیزی به تو یاد بدهم که از این به بعد خودت بتوانی حواست را بهتر جمع کنی . این یک نوار است که ان را داخل ضبط می گذاریم. هرچند دقیقه یک بار صدایی شبیه بوق کوتاه می شنوی. هروقت که صدای این بوق را می شنوی از خودت می پرسی ایا حواسم جمع بود؟ اگر جواب مثبت بود دراینجا در مقابل کلمه ( بله) علامت بزنی و اگر حواست جمع نبود در مقابل ( نه) علامت میزنی .  براساس پژوهشهای انجام شده, معلوم شده است که  ثبت عملکرد به موفقیت بیشتر دانش اموز کمک می کند و باعث می شود که سطح اگاهی او برای کنترل توجه افزایش یابد.


بیش فعالی (4) - پایان


در اینجا یک نمونه عملی از اموزش خود نظارتی را توضیح می دهیم :
علی جان میدانی که توجه کردن به ما کمک می کند تا مطالب را بهتر یادبگیریم و اگر حواسمان پرت باشد,مطالب را خوب یاد نمی گیریم. امروز می خواهم چیزی به تو یاد بدهم که از این به بعد خودت بتوانی حواست را بهتر جمع کنی . این یک نوار است که ان را داخل ضبط می گذاریم. هرچند دقیقه یک بار صدایی شبیه بوق کوتاه می شنوی. هروقت که صدای این بوق را می شنوی از خودت می پرسی ایا حواسم جمع بود؟ اگر جواب مثبت بود دراینجا در مقابل کلمه ( بله) علامت بزنی و اگر حواست جمع نبود در مقابل ( نه) علامت میزنی .  براساس پژوهشهای انجام شده, معلوم شده است که  ثبت عملکرد به موفقیت بیشتر دانش اموز کمک می کند و باعث می شود که سطح اگاهی او برای کنترل توجه افزایش یابد.

نکته هایی برای معلمان
در صورتی که در کلاس درس خود, دانش اموزی دارید که فکر می کنید ممکن است دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی باشد می توانید از نکته های زیر برای کمک به کودک  استفاده کنید:
1- او را در ردیف  اول و به گونه ای بنشایند که تماس چشمی بیشتری با او ایجاد کنید. او را زود به زود نگاه کنید.
2- او را در کنار پنجره و کنار دانش اموزان پرحرف و شلوغ ننشایند. در کلاس را در صورت امکان بسته نگه دارید.
3- تا جایی که می توانید نکته های جدید تر و جالب تری در تدریس به کار ببرید.
4- اورا در کارهای گروهی عضو کنید.
5- اورا زود به زود تشویق کنید.
6- جاهای مهمتر درس را به او یاداوری  کنید . حتی گاهی لازم است جاهای مهمتر را به صورت کلی برای  او علامت بزنید .
7- مراقب باشید  که او نیمکت خود را شلوغ نکند. تعداد هم نیمکتی های  او را کمتر کنید.
8- از وسایل کمک اموزشی   استفاده کنید.
9-  درسهای سخت تر را در ساعت  های  اولیه روز قرار بدهید.
10- مرتب به او نگویید که حواست را  جمع کن. بیشتر دقت کن. این عبارتها اضطراب او را بیشتر می کند.
11- روش های تقویت حافظه را یه او یاد بدهید . برخی از این روش ها عبارتند از : مرور ذهنی , ربط دادن, داستان سازی, کشیدن شکل برای مطلبی که باید حفظ شود, نوشتن کارها در تقویم و تهیه تابلوی یاداوری در خانه به طوریکه جلوی چشمان کودک باشد.
12- به او کمک کنید تا برای مطالعه و درس خواندنش برنامه ریزی داشته باشد.
13- در خوردن دارو به او  کمک کنید و زمان ان را به  کودک علامت دهید و اجازه بدهید که بیرون رفته و دارویش را بخورد.
14- قواعد و مقررات کلاس را برای او تشریح کیند.
15- هیچ وقت از کودک در مقابل هم کلاسی ها و دیگران  انتقاد نکنید. با او خصوصی صحبت کنید و به طور خصوصی او را راهنمایی کنید.
16- ارتباط مسمتر خود را با  تلفن یا یادداشت با والدین و سرپرست کودک حفظ کنید.
17- گاهی اجازه دهید که بیرون برود و کمی راه برود و برگردد. این دانش اموزان به تحرک بیشتری احتیاج دارند.
18- وقتی چیزی یاد می دهید از او بخواهید تا انچه را که فهمیده است با زبان خودش تکرار کند اینطوری مطمئن می شوید که منظور شما را فهمیده است.
19- به این دانش اموزان کمی وقت بیشتری بدهید.
20- هرشب والدین تکالیف کودک را امضا کنند. معلم باید  این موضوع را به طور جدی پیگیری کند.
21- تکالیف زیادی را برای مدت کم به او ندهید. از او نخواهید کاغذ ها و تکالیف زیدی را با خود به کلاس بیاورد.
22- دانش اموز را به ورزش صبحگاهی تشویق کنید.
23- کلاسهای کم جمعیت تر برای این دانش اموزان بهتر است.
24- او را تشویق کنید تا رفتار و توجه خود را کنترل کند و هرروز از جانب معلم به خود نمره  بدهد.
25- مهارت , دانش و توانایی های دانش اموز را به همه نشان بدهید. به او بفهمانید که وقتی توانایی با مهارتی به دست می اورد مورد تشویق قرار خواهد گرفت. این کار غزت نقس  اورا افزایش می دهد.
26- به او اجازه و جرات سوال کردن بدهید و او را برای این کار تشویق کنید.
نتایج حاصل از تحقیقات
1- در میان یافته های پژوهشی وجود عوامل مربوط به هنگام تولد, نظیر کمبود اکسیژن , فشار و ضربه های وارده بر سر و تولد زودرس در تاریخچه زندگی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مشهود بود.
2- مطالعات متعددی نشان داده اند که حرکات بدنی جنین , هنگامی که مادر تحت فشار عصبی  است صدها برابر بیشتر است. همچنین شواهد حاکی از ان است که کودکانی که مادرانشان در زمان بارداری نگران بوده اند بیشتر در معرض بیش فعالی, بیقراری و تحریک پذیری قرار  داشته اند.
3- یکی  از یافته های پژوهشی در زمینه ویژگی های  خانوادگی مبتلا به  ADHD این است که این کودکان بیشتر به خانواده های محروم( چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ فرهنگی) تعلق دارند البته  عده ای از محققین قائل به تاثیر عوامل جمعیت شناختی و از جمله  موقعیت اجتماعی اقتصادی براین اختلال نیستند.
4- به نظر می رسد این در واقع  موقعیت اجتماعی اقتصادی نیست که به  خودی خود بر روی رفتار کودکان اثر می گذارد, بلکه باز خوردهایی که با این موقعیت همبسته هستند از جمله شیوه رفتار والدین ممکن است که بر رفتار این کودکان بیشترین تاثیر را داشته باشد.
5 -یکی دیگر از یافته های پژوهش در همین زمینه رابطه بین بیش فعالی و جمعیت خانواده بود. تا کنون در این خصوص , تحقیقات زیادی انجام نشده است. به هر حال بر اساس نتایج پژوهش به دست امده اظهار شده است که محدودیتهای محیطی , از جمله تراکم جمعیت در خانه , علت بیش فعالی تعدادی از کودکان بوده است. هرج و مرج و استرس در محیط خانه مانع رشد توجه و خود کنترلی در کودک می شود. نظم و ترتیب در ساعتهای صرف غذا , خواندن کتاب برای کودک, بازیهای نشسته و حضور در محیطی ضابطه مند, در رشد کودک تاثیر به سزایی دارد.
6- در بسیاری شواهد دیگر معلوم می شود که اغلب کودکان بیش فعال دارای مشکلات تحصیلی اند در این مورد والدین و معلمان باید توجه داشته باشند که ضعف درسی این کودکان ناشی از حواس پرتی , بی توجهی و در بعضی موارد وجود اختلالات خاص یادگیری در انان است و نباید به حساب تنبلی انها گذاشته شود. لذا در این مورد , به جای تنبیه  کودک باید در صدد استفاده از شیوه های موثر جلب توجه و تمرکز او بود.
تنبیه یا ابراز انزجار از کودک, منجر به تشدید علائم اختلال و رفتار ضد اجتماعی در او می گردد. در مقابل عملکرد مطلوب خانواده به پیش  اگهی خوب در امر تحصیل , سازگاری هیجانی و عدم بزهکاری این کودکان منتج می شود.

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar