مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۱٠/۳

ویگوتسکی معتقد است , کودکان ابزارهای مفهومی زیادی را در تعاملات اجتماعی در مدرسه می اموزند و بعد ها این ابزار ها را مورد استفاده قرار می دهند.
سوال کردن یکی از مهمترین ابزاری است که معلمان برای هدایت دانش اموزان به عنوان دانش اموزانی که درک و فهمشان را می سازند استفاده  می کنند. یک معلم خبره در پرسیدن سوال می تواند دانش گذشته دانش اموزان را بسنجد و باعث می شود یا گیرندگان در مورد افکارشان تجدید نظر کنند و در برقراری ارتباط کمک می   کند. هنگامی توجه دانش اموزان منحرف می شود, این توجه را جمع می کند


روان شناسی رشد شناختی(4)

 

ویگوتسکی معتقد است , کودکان ابزارهای مفهومی زیادی را در تعاملات اجتماعی در مدرسه می اموزند و بعد ها این ابزار ها را مورد استفاده قرار می دهند.
سوال کردن یکی از مهمترین ابزاری است که معلمان برای هدایت دانش اموزان به عنوان دانش اموزانی که درک و فهمشان را می سازند استفاده  می کنند. یک معلم خبره در پرسیدن سوال می تواند دانش گذشته دانش اموزان را بسنجد و باعث می شود یا گیرندگان در مورد افکارشان تجدید نظر کنند و در برقراری ارتباط کمک می   کند. هنگامی توجه دانش اموزان منحرف می شود, این توجه را جمع می کند و موفقیت عزت نفس را افزایش می دهد. پرسیدن سوال همچنین وسیله ای برای حفظ گام و مقدار حرکت درس می باشد و تحقیقات نشان می دهد که مقدار حرکت درس عامل مهمی در حفظ علاقمندی دانش اموزان است.
دانش اموزان بایستی مهارت های اساسی مورد لزوم جهت شرکت موثر در بحث و گفتگو را فرا گیرند . این اشتباه بعضی معلمان است که فکر می کنند همه دانش اموزان توانایی ارتباط موثر در بحث های باز را  دارا    هستند.
5- حفظ پیگیری و تعقیب هدف
معلم می تواند سوالات متعددی بپرسد و جهت روشن سازی مسائل در خواستهای از دانش اموزان داشته باشد و به منظور اینکه دانش اموزان بر اهداف خود تمرکز داشته باشد انها را تشویق و ستایش کند. معلمان این موقعیت را می توانند تغییر دهند و سوالات و پرسش های دانش اموزان را با فنون و تکنیک های مستقیم و غیر مستقیم تشویق کنند. تشویق کلامی ویژه از جمله سطوح حمایتی دانش اموزان توسط معلم می باشد که توسط وود با گسترش ایده های برونر معرفی شده است. در علوم اجتماعی کلمات معمولا با معانی اختصاصی متفاوت با موارد استفاده معمولی انها به کار می روند. برای جلوگیری از اشتباه دانش اموز باید معانی دقیق اصطلاحات را یادبگیرند. کلید افزایش واژگان فعال و غیر فعال این است که لغات جدید را به تجربیات حال یا گذشته خود ربط دهند و انها را در گفتار و نوشتار تا حد امکان به کار برند. واژگان فعال از واژه های  تشکیل می شود که در صحبت کردن به کار می رود و به ان واژگان گفتاری می گویند. واژگان  غیر فعال مشتمل بر واژه های است که در صحبت کردن به کار نمی رود ولی در موقع خواندن و شنیدن معنی انها را می فهمیم , افزایش واژگان فعال و غیر فعال هر دو نیاز به یادگیری کلمات تازه و کاربرد کلمات کهنه در موارد دقیق تر دارد. یک روش برای افزایش واژگان غیر فعال , تجزیه اجزای ان یعنی پیشوند , ریشه و پسوند است.
یکی از شیوه های و روشهای توانا ساختن کودکان در اثر گذاری روی یکدیگر در مرزهای توانایی انها, گروههای کار مشارکتی است. لانج دعوت دانش اموزان را به خصوص در مراحل اولیه سکوسازی به مشارکت خطاب قرار می دهد. این تکنیک درگیری و تملک دانش اموزان را در فرایند یادگیری افزایش می دهد. اموزش دو  جانبه یکی از شکل های اموزش مشارکتی بر اساس رویکرد سکوسازی است.
اسمیت معتقد است که روش مربی گری همسالان , مثال خوبی از لزوم تعامل به عنوان شرط اساسی رشد عقلانی است. زیرا از خلال فرایندهای درگیر شده در تعامل میان مربی و کاراموز است که کودکی با توانای و کارشناسی کمتر, توانایی جدیدی بدست می اورد. در اینجا او این نکته را متذکر می گردد که فقط تلاقی و برخورد میان کاراموز و مربی نیست که پیشرفت را به وجود می اورد . بلکه اثر ارتباطی و اموزشی مشارکتی که زیر بنای ان رویکرد سکو سازی است , شاگردی شناختی که سوان از اصطلاح مشارکت پیرامونی روا برای ان, استفاده کرده است . اینکه یادگیرندگان, با تکالیف و مسائل واقعی و اصیل درگیر شوند و در ضمن کاریادگیرنده غیر ماهر در کنار یک یادگیرنده ماهر تر از  خود قرار گیرد.
6- دادن باز خود
به منظور اینکه دانش اموزان ناظر پیشرفت کار  خود باشد معلم باید جریان پیشرفت را خلاصه کند و به گونه ای رفتار نکند که اشکارا و روشن در موفقیت هردانش اموز سهیم به نظر اید. بازخورد به یادگیرندگان اطلاعاتی درباره اعتبار ساختار دانش شان می دهد و اجازه می دهد که با دقت زمینه دانش خود را ارزیابی کنند. بعضی از سوالات معلمان , ساختار شناختی شامل توضیحات, و فراهم اوری معنا دارد و انان بازخورد لازم را به دانش اموزان می دهند. باز خورد موثر باید ویژه و سریع و دارای بار عاطفی مثبت باشد و اطلاعات برای یادگیرندگان ایجاد کند.

پژوهش های متعدد اموزشی نشان داده اند که اطلاع از نتایج کار یعنی بازخورد ساده بدون همراهی با تقویت یا تنبیه رفتار یادگیرنده, تاثیرات سازنده ای به جا می گذارد . بازخورد اصلاحی یکی از تدابیر موثر در شکل گیری رفتار اموخته شده از راه مشاهده شده می باشد.
در صورتی که چند ثانیه بعد از فعالیت, بازخورد ارائه شود یادگیری به سرعت پیشرفت می کند. معلم باید فرصتی فراهم کند که دانش اموزان نظرات و عملکرد خود را براساس اطلاعات جمع اوری شده ارزیابی نماید و در مورد درستی یا نادرستی ان تصمیم گیری کنند. این خود اصلاحی می تواند بازخورد فوری و مناسبی برای یادگیرنده ایجاد  کند که خود  به تقویت یادگیری می انجامد. محور اصلی روش سکوسازی این است که به انچه یادگیرنده اکنون  توجه دارد و بران متمرکز است کمک ارائه دهیم تا به رفع مشکلات فعلی او    کمک کنیم . با فراهم اوری این کمک انی  با تکالیفی که فعلا دردست دارند, محیط اموزشی مولدتری پرورش می یابد. هرچند, اغلب لازم است چنانچه این مقاصد , راهبرد موثری برای تکمیل تکلیف نباشند, قصد و خواست یادگیرنده را دوباره جهت داد. معلم بایستی از این مسئله که راه های بیشماری برای تکمیل تکلیف وجود دارد اگاه باشد. اگر راهی که یادگیرنده پیش گرفته موثر باشد باید پذیرفته شود چرا که اصل سکوسازی براین معنا است که به یادگیرنده کمک شود تا با کمترین مقدار کمک ممکن به پیش رود. این ایده خوب است که به عنوان یک راهبرد و به منظور کمک به یادگیرنده به مربی گری رو اوریم , و از این جهت که به یادگیرنده کمک می کند تکلیف را از دیدگاه متفاوتی امتحان کند و او را به مهارت های فکری سطوح بالاتری تشویق کند.
7 -کنترل برای ناکامی و خطر پذیری
راهبرهای سکوسازی جهت اماده ساختن دانش اموزان برای رفتار الگواست. به محض این که دانش  اموز مسلط شد. معلم ان ها را به  سمت یادگیری مستقلانه هدایت می کند. اصلی ترین نقش معلم این است که تشخیص دهد چه هنگام سکوسازی باید بر طرف شود. اگر تکلیف در شخص احساسی از رشد شایستگی ایجاد نکند ان تکلیف سائق انگیزیش شایستگی را فعال  نخواهد کرد.
هنگامی که دانش اموزان مطمئن شوند که محیط یادگیری فاقد تهدید است و نیز قدرت ریسک دارند بیشتر تمایل به مطرح شدن دارند و از این رو در جهت سطوح بالاتر خلاقیت و تفکر پیشرفت خواهند کرد.
معلم باید اندیشمند و متفکر باشد و همان طور که درس را دنبال می کنند سطح اضطرابی دانش اموزان را کاهش دهد. برقراری ارتباط کلاس با دانش اموزان و دریافتن چگونگی فکر کردن ان ها به منظور روش ساختن مفاهیم غلط درک شده, از کارهای معلم است .  معلم بایستی مشخص کند که دانش اموز تاکنون چه می دانسته , تا بتواند ان را به دانش جدید متصل کند و با ارتباط دادن به زندگی یادگیرندگان انگیزش انان را افزایش دهد.
باید جوی در کلاس حاکم باشد که دانش اموزان بتواند به راحتی نوع سوال و ارائه مدرک را پیش بینی کند و بداند که اگر دچار اشتباه شود فرصت کافی برای اصلاح نظر خود دارد. جو کلاس باید به گونه ای باشد که دانش اموز خود را در فعالیت های بررسی و کشف نظریات که روح تفکر را در ان ها رشد می دهد شریک بداند.

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar