مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٩/٢٠

سبب شناسی اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی
به گونه ای غیر قابل درک یکی از سوالات والدین زمانی که فرزندشان مبتلاست این  است که چرا و چطور این اتفاق افتاد؟
متخصصان بهداشتی می گویند از انجایی که هیچ کس نمی داند علت دقیق اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی چیست , لذا نمی توان به والدین کمک کرد تا با نگاهی به عقب دلابل احتمالی را بررسی کنند. احتمالات زیادی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شود. اما نکته مهم  این  است که والدین باید در پی یافتن راهی برای کمک صحیح به انها باشند.


بیش فعالی (2)

 

سبب شناسی اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی
به گونه ای غیر قابل درک یکی از سوالات والدین زمانی که فرزندشان مبتلاست این  است که چرا و چطور این اتفاق افتاد؟
متخصصان بهداشتی می گویند از انجایی که هیچ کس نمی داند علت دقیق اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی چیست , لذا نمی توان به والدین کمک کرد تا با نگاهی به عقب دلابل احتمالی را بررسی کنند. احتمالات زیادی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شود. اما نکته مهم  این  است که والدین باید در پی یافتن راهی برای کمک صحیح به انها باشند.
یافته های زیادی وجود دارد براینکه اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از محیط خانه منشا» نمی گیرد, بلکه در  عوامل بیولو ژیکی ریشه دارد. ارتباطی بین محیط خانه و اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی وجود ندارد. همه بچه هایی که محیط زندگی انها ناپایدار است یا نقص عملکردی دارند, مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی نمی باشند.
در طی دهه اخیر دانشمدان تئوری های احتمالی را در مورد علت اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ارائه کرده اند. برخی از انها رد شده و برخی دیگر شمار زیادی از تحقیقات دیگر را دامن زده است.
یکی از این تئوری ها این بود که شکر تصفیه شده و افزودنیهای خوراکی مصنوعی , نگهدارنده های غذا , ممکن است بچه را بیش فعال یا بی توجه کند. در نتبجه والدین تشویق شدند تا دادن این گونه غذاها را به بچه ها متوقف کنند. در سال 1982 انجمن ملی بهداشت و ا ژانس فدرال تحقیقات زیست پزشکی نتیجه گرفتند که چنین رژیم های غذایی در مورد 5 درصد از بچه ها مصداق دارد که اغلب شامل بچه  های کوچکتر یا بچه هایی که  الرژی دارند می باشد.
اختلال نارسایی توجه / ببیش فعالی به واسطه عوامل زیر ایجاد نمی شود:
تماشای تلویزیون
الرژی های غذایی
شکر ا ضافه
محیط های نامساعد زندگی
مدارس ضعیف و سطح پایین
هربچه ای که مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی می باشد بایستی از نظر ابتلا به سایر اختلالهای همراه مثل اضطراب و افسردگی بررسی شود.
تحقیقات نشان می دهد که  استفاده مادر از سیگار , الکل و سایر داروها در طی حاملگی ممکن است به کودک متولد نشده اسیب هایی وارد کند, این مواد می تواند برای رشد مغز جنین خطرناک باشند.
الکل و نیکوتین موجود در این مواد باعث اسیب هایی در ر شد  سلولهای عصبی می شود برای مثال در نشانگان جنین الکلی شرایطی ایجاد می شود که کودک دارای وزن کم , اسیب های هوشی و نقایص فیزیکی واضح می شود. بسیاری از این کودکان نیز ممکن است بر رشد و تکامل مغز تاثیر بگذارند.
بعضی سموم مثل سرب ممکن است منجر به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شود.
این ماده در خاک , مواد رنگی و مواد نفتی اغشته به سرب وجود دارد, در برخی لوله های اب نیز دیده می شود. برخی مطالعات بیانگر این مساله است که بچه هایی که در معرض سرب هستند علایمی از اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی را نشان می دهند اما فقط موارد معدودی گزارش شده است. تحقیقات دیگر نشان داده اند که اختلال توجه ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی باشد کودکانی که مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی هستند حداقل یکی از بستگان نزدیکشان دچار این عارضه بوده اند. حداقل 1و 3 دهم درصد همه پدرانی که اختلال نارسایی توجه بیش فعالی داشته اند فرزندان مبتلا دارند.
زمانی که پسر هنری به کودکستان وارد شد مشخص شد که وی مشکل در نشستن و تمرکز دارد . بعد از چنین حادثه که منجر به بهم ریختن کلاس شد, مدرسه از وی خواست تا پسرش برای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ارزیابی شود. پس از ان هنری فهمید که پسرش همان علایمی را دارد که وی در بچگی داشته است.
خوشبختانه روان شناس فهمید که اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در بزرگسالی نیز وجود دارد. لذا او را به یک متخصص ارجاع داد و وی تحت درمان با ریتالین قرار گرفت . برای اولین بار هنری تشخیص داد که ریتالین به تمرکز او کمک کرده است.
اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی چگونه تشخیص داده می شود؟
بسیاری از والدین علایمی از نقص توجه را در بچه ها قبل از سن مدرسه می بینند. برای مثال پسر هنری برخی از علایم بیش فعالی را در 3 سالگی نشان می داد و به نظر می رسید که او حتی علاقه اش را به جذاب ترین برنامه تلویزیون از دست می دهد. در موقع توپ بازی او بازی را قبل از رسیدن توپ به پایش ترک می کرد. همانند پسر هنری بچه ممکن است نتواند مدت زمان طولانی روی یک بازی تمرکز کند, اما به علت      ا ینکه بچه ها به نسبت های مختلف رشد می کنند و از لحاظ شخصیتی , سطح انرژی و مزاج متفاوت هستند
بهتر است نظر یک متخصص را در مورد تناسب این رفتارها با سن بچه بدانیم. در بسیاری از موارد معلم اولین نفری است که بیش فعالی بچه را تشخیص می دهد چرا که او با بسیاری از بچه ها کار می کند و با رفتار متعادل بچه ها در موقعیت ها و جلسات اموزشی اشنایی دارد.
متخصصانی که قادر به تشخیص هستند:
روان پزشک: تشخیص - تجویز دارو و در صورت نیاز فراهم کردن جلسات مشاوره یا اموزش .
روان شناس : تشخیص - مشاوره و اموزش .
متخصص کودکان یا پزشک خانواده: تشخیص - تجویز دارو.
متخصص مغز و اعصاب : تشخیص و دادن دارو.
مراحل تشخیص
اولین کاری که متخصص انجام می دهد جمع اوری اطلاعات می باشد. در این خصوص وی گزارش مدرسه و سایرین را بررسی میکند . او سعی می کند محیط خانه و کلاس فرد را از لحاظ تنش زا بودن بررسی کند . همچنین سایر عوامل دیگر مثل صرع های جزیی, مشکلات هیجانی, ضعف بینایی یا شنوایی ارزیابی می شود. پزشک باید مسائل تغذیه ای یا الرژی را که ممکن است بچه را بیش فعال نشان دهد را نیز مد نظر قرار می دهد. معلم باید براساس استانداردهای رفتاری , رفتار بچه را با همسالان وی مقایسه و گزارش کند. والدین نیز باید رفتار فرزندشان را در موقعیت های گوناگون توصیف کنند. از سوی دیگر بچه باید از نظر تطابق اجتماعی و بهداشت روان بررسی شود.
متخصصان به رفتارهای بچه ها در محیط های شلوغ و بی نظم مثل مهمانی ها و یا کارهایی مثل خواندن , حل مسایل ریاضی یا بازی کردن که نیازمند توجه هستند به خوبی دقت می کنند. رفتار در طی بازی  ازاد یا موقعیت هایی که نیازمند توجه کمتر است مهم می باشد. سپس اطلاعات جمع اوری شده کنار هم قرار می گیرند و با  معیارهای DSM تطبیق داده می شوند.
  رفتارها چند بار و در چه مواقعی ایجاد می شود؟
چه مدت است که این رفتارها را انجام می دهد؟
در چند سالگی این رفتارها شروع شده است؟
پاسخ به این سوال ها پزشک را در تعیین بیش فعالی , بی توجهی و تحریک پذیری فرد یاری می دهد.
مشکلات ناشی از ADHD عبارتند از :
ADHD و مواد مخدرADHD , و مشروبات الکلی ADHD , و سیگار ADHD , و جرایم جنسیADHD , و حوادث رانندگی ADHD , و مشکلات تحصیلی و....

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar