مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٩/٧

 

 همیشه شنیده ایم که پیرها آرزوى جوانى مى کنند و اغلب اوقات افسوس روزهاى خوش گذشته و ایام شباب از سوى پیرترها موضوعى است که براى جوان ها اصلاً غریب و نامأنوس نیست.
اما از این سو وقتى پاى صحبت جوان ترها مى نشینیم،  مى بینیم آنچنان که باید و شاید از زندگى راضى نیستند و از شرایط و موقعیت هاى آن استفاده نمى کنند. اگرچه این توصیه که تا جوان هستید سعى کنید از زندگى لذت ببرید را هرکدام از ما حداقل یک هزار و دویست و بیست و سه بار شنیده ایم، ولى هیچوقت به مصداق هاى آن فکر کرده اید؟ چگونه مى توان اوقات خوب و مفیدى را گذراند و به قول معروف طورى زندگى کرد که شاید فردایى در کار نباشد؟


ده راه براى راضى تر بودن

 

 همیشه شنیده ایم که پیرها آرزوى جوانى مى کنند و اغلب اوقات افسوس روزهاى خوش گذشته و ایام شباب از سوى پیرترها موضوعى است که براى جوان ها اصلاً غریب و نامأنوس نیست.
اما از این سو وقتى پاى صحبت جوان ترها مى نشینیم،  مى بینیم آنچنان که باید و شاید از زندگى راضى نیستند و از شرایط و موقعیت هاى آن استفاده نمى کنند. اگرچه این توصیه که تا جوان هستید سعى کنید از زندگى لذت ببرید را هرکدام از ما حداقل یک هزار و دویست و بیست و سه بار شنیده ایم، ولى هیچوقت به مصداق هاى آن فکر کرده اید؟ چگونه مى توان اوقات خوب و مفیدى را گذراند و به قول معروف طورى زندگى کرد که شاید فردایى در کار نباشد؟
در وهله اول به نظر مى رسد این شعار کلیشه اى آنقدر تکرار شده که دیگر نخ نما و رنگ و رو رفته به نظر مى رسد. اما شاید این خود ما باشیم که باید مصداق هاى آن را در زندگى مان پیدا کنیم و به آن رنگ و بوى واقعیت بزنیم.
این کار اصلاً کار سختى نیست. کافى است کمى از حالت افسردگى بیرون بیاییم، سعى کنیم خودمان را بیش از اندازه درگیر گرفتارى هاى زندگى نکنیم و کارى انجام دهیم که هر روز را تبدیل به یک روز خاطره انگیز کند. اگر نگاهى به روزهایى از زندگى که واقعاً آنها را زندگى کرده ایم بیندازیم،  متوجه مى شویم که در آن روزها یا به تفریح پرداخته ایم، یا چیز جدیدى یاد گرفته ایم،  یا به دیگران کمک کرده ایم، یا استراحت کرده ایم و یا بابت آنچه در زندگى داریم شکرگزار بوده ایم و در مجموع حس خوبى نسبت به خودمان داشته ایم. اگر هفته ها و ماه ها از آخرین بارى که چنین احساس خوبى داشته اید مى گذرد، بدون تردید مطلب امروز ما مى تواند براى شما جالب و دوست داشتنى باشد!
۱ـ یک چیز جدید یاد بگیرید. این روزها یادگیرى و آموزش به جز در مدرسه و آموزشگاه و دانشگاه کم کم دارد به تاریخ مى پیوندد. کمتر کسى پس از طى این دوران ممکن است بازهم به ارزش یادگیرى نکات تازه اهمیت بدهد و به همین دلیل بخش مهمى از نشاط زندگى کمرنگ شده است. شاهین که یک مهندس معمار ۳۰ ساله است مى گوید: «من هرگز از یادگرفتن نکات تازه دست برنمى دارم. براى اینکار من یک فهرست دارم که در آن تمام چیزهایى که دوست دارم یاد بگیرم را مى آورم. این فهرست هر روز در حال افزایش است و به ترتیب چیزهایى را که براى من مهم تر و یا جالب تر است را از این فهرست انتخاب مى کنم و به آنها مى پردازم. البته پس از شروع همیشه یک زمان مشخص براى یادگرفتن کامل آن موضوع در نظر مى گیرم.» ماندانا ۲۷ ساله روش دیگرى براى یادگیرى دارد که به مراتب از روش شاهین هیجان انگیزتر است. او مى گوید هرازچندگاهى سعى مى کنم یک کار ناشناخته را یاد بگیرم. مثلاً آشپزى به سبک چینى، یا روش هایى براى دکوراسیون منزل و یا حتى یادگرفتن یک زبان خارجى. مهم این است که ذهن من درگیر یادگیرى یک موضوع تازه باشد.
۲ـ تجربیات تازه همیشه یک موضوع جذاب در زندگى افراد محسوب مى شود. واقعاً تعداد معدودى از ما به این موضوع فکر مى کنند که در زندگى شان و با توجه به شرایطى که دارند چه تجربیات تازه اى برایشان امکان پذیر است. این تجربه تازه مى تواند چیزى ساده در حد راه رفتن زیر برف و خوردن شکلات با لیمو باشد... شاید خنده دار به نظر برسد... ولى چه اشکالى دارد؟ همه ما مى توانیم از این تجربیات ساده شروع کنیم و اگر امکانات بیشترى داریم، گستره آنها را بیشتر کنیم.
۳ـ سؤال بپرسید. بیشتر اوقات جوان ترها از اینکه پاى صحبت بزرگترها بشینند خیلى احساس خوبى ندارند. روش خیلى خوبى در این زمینه وجود دارد که نازنین ۲۲ ساله همیشه از آن استفاده مى کند. نازنین هر چند وقت یکبار فکر یک سؤال هیجان انگیز مى کند که مى تواند پدر و مادر، حتى مادربزرگش را وادارد حداقل به مدت یک ساعت با او مشغول صحبت شوند. نازنین مى گوید در این صحبت ها آنقدر چیز یادگرفته است که دوستانش فکر مى کنند او حداقل پنج شش سال از سنش بیشتر چیز بلد است.
شما باید خوشحال شوید
۴ـ یک فعالیت سرگرم کننده بسیار مؤثر است. اگر نمى توانید عضو باشگاه ورزشى شوید، هیچ اشکالى ندارد. فکر مى کنید در همسایگى هرکدام از ما چند نفر وجود دارند که نمى توانند عضو یک باشگاه ورزشى شوند؟ به احتمال قریب به یقین شما تنها فرد این مجموعه نیستید. پس چه اشکالى دارد که با این مجموعه ارتباط نزدیک ترى برقرار کنید و مثلاً هفته اى دو سه بار براى قدم زدن یا دویدن با هم بیرون بروید؟
۵ ـ از قدیم و ندیم گفته اند خنده بر هر درد بى درمان دواست. باور ندارید؟ حتى در بدترین شرایط افسردگى نیز ایستادن در مقابل آینه و خندیدن حتى بصورت اجبارى مى تواند احساس خیلى بهترى به ما بدهد. اگر اینکار را نمى توانید انجام دهید،  سعى کنید با کسانى در ارتباط باشید که مى خندند. حتماً دیده اید که وقتى دیگران به شدت مى خندند، هیچ کس در جمع نمى تواند جلوى خنده خود را بگیرد. تعریف کردن لطیفه،  یک داستان خنده دار،  یک فیلم کمدى، همه و همه مى تواند در این زمینه کمک شایانى باشد.
۶ ـ اگر در زندگى افراد شاد کمى دقت کنیم، معمولاً یک عنصر مشترک در همه آنها خواهیم یافت. موارد زیادى وجود دارد که آنها بدون برنامه ریزى قبلى و بدون توجه به شرایط دست به انجام کارى مى زنند. اگر وقتى به خانه مى آیید آنقدر خسته هستید که فکر مى کنید به جز خوابیدن هیچ کار دیگرى نمى توانید انجام دهید، یک بار هم که شده سعى کنید یک کار متفاوت انجام دهید. آن وقت متوجه خواهید شد که تغییرات این چنینى که با انجام کارهاى آنى ایجاد مى شوند چقدر مؤثرند.
۷ـ شما بدون شک کمى زمان براى خودتان نیاز دارید. در این زمان نه به کار فکر کنید، نه به امتحان، نه به مسائل دیگر. فقط استراحت کنید. یک موسیقى آرام بخش مى تواند لذت این استراحت را تکمیل کند.
لئو روستن مى گوید: «هدف زندگى این است که مهم باشیم، به حساب بیاییم،  مسؤولیت کارى را بپذیریم و تفاوتى در دنیاى خودمان ایجاد کنیم که نشان دهد ما در آن زندگى کرده ایم...»
۸ ـ کارهاى خوب انجام دهید. کمک هاى کوچکى که مى توانیم به دیگران انجام دهیم تأثیر دوجانبه دارند. هم مشکلات دیگران را سبک مى کنند و هم احساس رضایت بیشترى از شخص خودمان در ما ایجاد مى کنند. تا حالا به یک فرد پیر کمک کرده اید از خیابان عبور کند؟ تا بحال وقت تان را براى کمک به نیازمندان اختصاص داده اید؟ حداقل مدتى به مشکل دوستتان گوش داده اید بدون اینکه در مورد او یا مشکلش قضاوت کنید؟ مطمئن باشید همه ما قادر هستیم این کارهاى کوچک را انجام دهیم...
۹ـ از دیگران تشکر کنید. مسلماً وقتى کسى از شما تشکر مى کند شما احساس بسیار بسیار خوبى از کارى که انجام داده اید دارید. اینطور نیست؟ اى کاش این احساس خوب را هیچ کس از دیگران دریغ نمى کرد. بهتر است دنبال نکات مثبت در دیگران بگردیم و با صداى بلند بگوییم: متشکرم! اگر این گفته همه گیر شود، چقدر همه مردم و از جمله من و شما احساس بهترى خواهیم داشت؟
۱۰ـ وقت خود را با کسانى که دوست دارید بگذرانید. اگرچه این روزها مشغله هاى کار و زندگى زیاد هستند، اما واقعاً قابل تصور نیست که مدت محدودى گذراندن وقت در کنار عزیزان و خانواده چقدر مى تواند به شما انرژى و شادابى بدهد. آنقدر که با آن مى توانید زمانى که مشغول به کار و فعالیت هستید، بازده و کارآیى بسیار بیشترى داشته باشید.

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar