مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٩/٢

کلسترول خوب، همیشه خوب نیست
محققان در یک پژوهش جدید به این نتیجه رسیده اند که کلسترول خوب ممکن است همیشه برای سلامتی مفید نباشد.
همه ما ممکن است اخباری درباره اهمیت افزایش کلسترول خوب در بدن و درعین حال کاهش کلسترول بد برای حفظ سلامتی شنیده باشیم. اما یک تحقیق جدید نشان داده است که برای گروهی از بیماران این رابطه همیشه صدق نمی کند و گاهی کلسترول خوب هم ممکن است برای آنها مضر باشد.
کورستی پروفسور پاتولوژی دانشگاه روچستر در این باره متذکر شد: برای برخی از بیماران، کلسترول خوب می تواند خطرناک باشد.
به گزارش سایت هلت دی نیوز، این محقق تاکید کرد: مطالعات ما نشان داده است که در برخی از بیماران کلسترول خوب سبب ابتلا به مشکلات عروق کرونری مثل درد سینه، حمله قلبی و حتی مرگ می شود.
محققان خاطرنشان کردند که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ادامه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش،  کلسترول ماده ای نرم و شبیه چربی است که در خون و سلول های بدن وجود دارد.کلسترول به همراه پروتئین ماده لیپوپروتئین را تشکیل می دهند که فشردگی آن کلسترول بد نام دارد. مقدار زیاد از حد کلسترول بد در دیوارهای عروق رسوب کرده و سبب افزایش انباشتگی پلاک ها می شود و خطر بروز بیماری و حمله قلبی را می افزاید.
از سوی دیگر، کلسترول خوب یا مفید خطر مرض و حمله قلبی را کاهش می دهد و با وجود آن کلسترول مازاد کبد برگشته و از بدن دفع می شود. اصولا رسوب چربی در رگ قلبی از دوران طفولیت آغاز می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد که خوردن غذاهای چرب و فرآورده های حیوانی حتی در کودک دو ساله هم منجر به رسوب چربی در جداره رگ ها خواهد شد.


 
پس از ورزش چه بخوریم؟
بر  اساس یک تحقیق صورت گرفته، مشخص شد که ورزشکاران به ویژه افرادی که برای تناسب اندام به مراکز ورزشی مراجعه می کنند، پس از مدتی فعالیت خود را ترک می کنند; چرا که هیچ گونه تغییری در روند متناسب وزن و اندام خود نمی بینند.علت اصلی این امر، تنها می تواند به یک دلیل باشد. پس از انجام تمرینات ورزشی، غذاهایی را مصرف می کنند که انرژی فراوان دارد.
به گزارش ایسنا، بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده، 60 درصد و حتی بیشتر از این میزان از کالری هایی که در بدن شما وجود دارد در اصل مربوط به مصرف مواد غذایی پس از انجام فعالیت های ورزشی است.
برای داشتن یک وزن مناسب و رسیدن به یک وزن متعادل پس از انجام ورزش، بهتر است از مواد غذایی مناسب و کم کالری و دارای فیبر فراوان استفاده شود. مواد غذایی مصرفی پس از انجام ورزش نباید دارای کالری و پروتئین فراوان باشد.
بر این اساس، استفاده از سالادها و سوپ های کم کالری بهترین مواد غذایی برای افراد ورزشکار و خواهان تناسب وزن محسوب می شوند.استفاده از محصولات لبنی نه تنها باعث افزایش وزن نمی شود، بلکه به شما احساس خوشایندی پس از انجام ورزش می دهد.
سالاد عدس و گندم سیاه به همراه هویج و کاهو می تواند یک غذای مقوی پس از انجام فعالیت های ورزشی باشد. اگر به این سالاد کمی آب لیموی تازه و روغن زیتون هم اضافه کنید، برای تناسب اندام بسیار مناسب است. در برخی مواد هم می توان به جای کاهو از اسفناج استفاده کرد.
ماده غذایی دیگری که پرفیبر و منبعی از پروتئین است، سالاد لوبیا و کدو تنبل است که فرد ورزشکار برای تناسب اندام خود می تواند آن را مصرف کند.
سالاد لوبیای چشم بلبلی همراه با فلفل سیاه و سوپ سیب زمینی شیرین هم به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان کربوهیدرات و پروتئین و آهن پس از انجام ورزش می تواند مواد مورد نیاز بدن فرد را تامین کند. با این حال، مصرف تمامی مواد غذایی حتی موادی که کم کالری و پروتئین هستند، هم باید بر روی اصول صورت بگیرد; چرا که باعث تغییر در وزن و ایجاد آلرژی ها و بیماری های مختلف می شود.

 

غذاهای فرآوری شده باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شوند
یک متخصص تغذیه اظهار کرد: سو» تغذیه و پرخوری و استفاده از غذاهای فرآوری شده از عوامل کاهش دهنده سیستم ایمنی بدن هستند.
دکتر فرشته علائی در گفت وگو با ایسنا، گفت: کاهش مصرف چربی های اشباع شده و افزایش مصرف اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده به جا و به اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها سیستم دفاعی بدن را در برابر آلرژی های فصلی تقویت می کنند.
وی افزود: سو» تغذیه، پرخوری، استفاده زیاد از غذاهای فرآوری شده و کنسروی از عوامل کاهش دهنده سیستم ایمنی محسوب می شود. همچنین افرادی که بیشتر دچار آلرژی فصلی می شوند، از روغن ذرت و آفتابگردان که حاوی امگا 6 هستند، کمتر مصرف کنند. وی در ادامه تاکید کرد: روغن هایی که حاوی امگا 6 هستند به دلیل این که سریع اکسیده می شوند و رادیکال های آزاد به وجود می آورند، سلول های دفاعی بدن را مورد حمله قرار می دهند. این متخصص تغذیه در ادامه یادآوری کرد: افرادی که با استفاده از غذاهای فرآوری شده و کنسروی دچار آلرژی فصلی می شوند باید روغن های ماهی و دانه کتان که حاوی امگا 3 هستند را بیشتر مصرف کنند.همچنین استفاده به جا و مناسب از آبزیان علاوه بر افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا 3 به تامین مواد معدنی نظیر ید و روی نیز کمک می  کند. 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar