مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٩/٢

بیشتر ما فکر مى کنیم که داشتن نعمت یک فرزند نابغه مشکلات بچه دارى را براى والدین کمتر مى کند و مى توانیم راحت تر با او روبرو شویم، اما واقعیت چیز دیگرى است.
کودکان نابغه و با استعداد در طول دوران طفولیت و رشد خود علاوه بر داشتن استرسهاى معمولى یک سرى مشکلات پیچیده و معماهاى غیر قابل حل نیز دارند که باعث تشدید فشارهاى روحى و روانى و استرسهاى آنها مى شود. براى این کودکان پذیرش وجود محدودیت، در عین استعداد سرشارشان بسیار مشکل است. تطبیق نبوغ و استعداد سرشار با این چنین محدودیتهایى باعث بروز مشکلاتى براى این کودکان مى شود. کودکان نابغه ممکن است متوجه این نکته بشوند...


 

دردسرهاى نبوغ

 

بیشتر ما فکر مى کنیم که داشتن نعمت یک فرزند نابغه مشکلات بچه دارى را براى والدین کمتر مى کند و مى توانیم راحت تر با او روبرو شویم، اما واقعیت چیز دیگرى است.
کودکان نابغه و با استعداد در طول دوران طفولیت و رشد خود علاوه بر داشتن استرسهاى معمولى یک سرى مشکلات پیچیده و معماهاى غیر قابل حل نیز دارند که باعث تشدید فشارهاى روحى و روانى و استرسهاى آنها مى شود. براى این کودکان پذیرش وجود محدودیت، در عین استعداد سرشارشان بسیار مشکل است. تطبیق نبوغ و استعداد سرشار با این چنین محدودیتهایى باعث بروز مشکلاتى براى این کودکان مى شود. کودکان نابغه ممکن است متوجه این نکته بشوند که با دیگران تفاوت دارند، در عین حالى که یک حس در آنها ایجاد مى شود که متعلق به گروه سنى خودشان است. این کودکان در ترسیم این برترى داشتن و تلاش براى کامل شدن (کمالیت) دچار دوگانگى مى شوند، تمام این مسائل باعث بروز استرسهایى مى شود که علایمى خاص دارند.
* از دست دادن حس آینده نگرى و حس شوخ طبعى.
براى این افراد فعالیتهاى در مدرسه، موفقیتها یا دوستان نمى تواند جالب یا نشاط آور باشد.
حتى گاهى دیده شده است که این کودکان باعث رنجیدگى والدین، معلمان و اطرافیان خود نیز مى شوند.
* خسته، کسل و بدون فکر و برنامه هستند.
* ناراحتى هاى ناشى از بیخوابى یا اشکال در بیدار شدن دارند؛ اختلال در خواب.
* در مقابل اتفاقات عادى روزانه واکنش شدید نشان مى دهند. در چنین مواقعى احساس خارج از کنترل (نداشتن اختیار) یا افتادن در مخمصه را دارد.
* بروز رفتارهاى عصبى مثل لکنت زبان، پلک زدن، لرزش ناخودآگاه سر.
* شکایت از ناراحتى و درد مزمن، سردرد، معده درد یا بیماریهاى دوره اى.
* نیاز به حمایت و اطمینان قلبى مداوم.
* پرخاشگر هستند و نیاز به توجه دارند. (اصولاً مى خواهند جلب توجه کنند)
* یک خستگى دائمى از نوع جسمى یا روحى و عاطفى یا روانى دارند.
سازش بیمارگونه
اگر کودک شما هر کدام از علائم استرس ذکر شده را نشان مى دهد، علامتهایش مى تواند بیانگر نشانه اى از تلاش او در جهت غلبه بر نگرانیهایش باشد، البته به طرز ناموفق. به عنوان نمونه به مسائل زیر توجه کنید:
* از تلاش پرهیز کند، چون از شکست و احتمال بروز آن ترس بسیار دارد. بسیارى از این کودکان ارتباط بین ارزش و هویت خودشان را در چگونگى به دست آوردن موفقیتهاى بالا و غیر قابل تصور مى دانند. به همین دلیل براى این کودکان کمال گرا هرگونه شکستى مى تواند یک ضربه مهلک باشد که به اعتماد به نفس و عزت نفس آنها وارد مى شود.
* گاهى اوقات از سعى کردن پرهیز مى کند، چون به دست آوردن و کسب نتیجه بدون تلاش برایشان خوشایندتر است، گام در مسیرهاى با حداقل مانع بر مى دارند. در مدرسه ممکن است دچار خستگى شوند و یا ممکن است به این باور برسند که کاهش توانایى هایشان موجب به ارمغان آوردن پذیرش اجتماعى شان شود. اما این موفقیت ناتمام مى تواند زمینه را براى احساس گناه و حس شکست فردى بعدى به او بدهد.
* او مى تواند تلاش خیلى زیادى بکند. رشته هاى مختلف را طى کند، فعالیتهاى متعدد انجام دهد، انتقادهاى زیاد از اساتیدش انجام دهد، در هر جزئى دنبال مطلوبیت باشد، تمام اینها یک فشار و بار اضافى است که مى تواند منجر به از پا افتادن او شود.
* گاهى اوقات این کودکان روى به کارهاى غیر معمول مثل مخدرها، الکل، پرخورى، کم خورى، زیاده خوابى و کم خوابى مى آورند. تمام اینها مى تواند او را به طرف عقب نشینى، اجتناب و مشکلات خیلى جدى تر سوق دهد.
سازش صحیح
اندکى آینده نگرى، حمایت، بذله گویى و ایجاد انگیزه مى تواند تفاوت رفتار فاحشى را در آنها ایجاد کند.
کودکتان را تشویق کنید تا:
* وقفه در کارهایش بیندازد (استراحت کند): زمانى را براى سرگرمى بیرون از خانه برنامه ریزى کنید، کتاب را کنار بگذارید و به پیاده روى یا دوندگى بپردازید، موسیقى آرامش بخشى گوش کنید (موسیقى که فکر را مشغول نسازد).
نهایتاً اگر امکان داشت، براى یک مدت کوتاه هم که شده، چیزى را تغییر ندهید.
* جهت رضایت شخصى کارى را انجام دهید (براى رضاى دلتان).
به فرزندتان بیاموزید طورى کار کند که احساس لذت براى او به همراه داشته باشد و از لحظات لذت ببرد. سعى کنید به او کمک کنید تا یاد بگیرد که تلاش کند بدون اینکه خود و کارش را با دیگران مقایسه کند. به او بیاموزید همانطور که در هر کارى به صورت موشکافانه و هوشیارانه و هدفمند عمل مى کند، حتماً نباید نتیجه عالى نیز به دست آید:
هر کسى نیاز به قدردانى و سپاس دارد و مى خواهد که او را دوست داشته باشند، حتى اگر پیروز و موفق هم نباشد، یا جایگاه اول نصیب او نشده باشد. به او کمک کنید تا بتواند بین عالى بودن و کامل بودن یک مرز قابل قبول ترسیم کند و در میان دوستان و خانواده احساس راحتى و خودمانى داشته باشد.
از طریق تشویق به او بیاموزید که چگونه مهارتهاى اجتماعى را کسب کند. او را کنکاش کنید (وقت برایش بگذارید). یک گوش شنوا باشید و راه حلهاى ممکن را بررسى کنید. اگر کودکتان مشاهده کرد که دیگران هنگام اشتباه فردى خود مى خندند او نیز یاد بگیرد که اینگونه عمل کند.
جرأت داشته باشد که با منابع تنش و اضطراب روبرو شود.
به او یاد دهید که نه را با خوشایندى بگوید. مهارتهایى که کار را ساده تر مى کند، پیشنهاد کنید. انعطاف هم خیلى مهم است، او را تشویق کنید تا براى قوانینى که در زندگى مورد دلخواه او نیست، راههاى مناسب و مطلوب بیابد.
رفتار گروهى، همدلى و همدردى کردن و تحمل را با برنامه به کودکتان بیاموزید. ورزش و تغذیه خوب را فراموش نکنید. استرسها مقدار زیادى از انرژى بدن را صرف مى کنند، پس با تغذیه خوب و ورزش مناسب آن را جبران کنید. همیشه براى راهنمایى و نصیحت آنها آماده و در دسترس باشید. هرچند که نابغه ها بسیار بالغ به نظر مى رسند، ولى در حقیقت آنها بچه هستند و در بسیارى از کارها نیاز به راهنمایى و حمایت دارند.
مجموع این کمکها آنها را به طرف یک زندگى با استرس کمتر و امنیت بالاتر سوق مى دهد.

 

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar