مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۸/٢٧

یک متخصص زنان زایمان و نازایی گفت :اسید فولیک برای تکامل سیستم عصبی مرکزی جنین اهمیت بالایی دارد و کمبود آن در دوران بارداری باعث نقص لوله ی عصبی جنین و بیرون زدن نخاع و پرده های نخاعی از شکاف ستون مهره ها می شود. 
دکتر سهیلا رنجبر در گفتگو با سلامت نیوزاظهار داشت:ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در فعالیت های حیاتی بدن دارند از راه مواد غذایی ومکمل ها تامین می شود. 
وی افزود:ویتامین ها نقش اساسی و کلیدی در عمل هضم و جذب مواد مغذی و کالری زا نظیر قند، چربی و پروتیین ها دارد و در سلامت جنین و مادر نیز سهیم هستند. 
این متخصص زنان و زایمان و نازایی تصریح کرد:ویتامین هایK   ، E ، D   وA    محلول در چربی و در بافت های چرب بدن و کبد ذخیره می شود ولی به دلیل اینکه بدن نمی تواند ویتامینB  وC    ذخیره کند و دریافت کافی این ویتامین ها در طول شبانه روز ضروری است. 
رنجبر گفت:نیاز بدن برای دریافت ویتامینB1    در دوران بارداری افزایش می یابد و در گوشت قرمز، جگر حبوبات، سویا، جوانه گندم و برنج با پوست به وفور یافت می شود و این ویتامین نیز در درمان افسرگی، مشکلات عصبی، ضعف عضلانی و آفت دهان مفید است. 
وی ادامه داد:اسید فولیک یا ویتامینB9    جز» خانوادهB    کمپلکس و با ویتامین هایC    وB12    باعث تجزیه و تشکیل پروتیین های جدید می شودهمچنین این ویتامین برای تولید و سلامت گلبول قرمز خون نقش حیاتی دارد و کمبود شدید آن به نوعی کم خونی می انجامد. 
این متخصص زنان زایمان و نازایی اظهار داشت:اسید فولیک برای تکامل سیستم عصبی مرکزی جنین اهمیت بالایی دارد و کمبود آن در دوران بارداری باعث نقص لوله ی عصبی جنین و بیرون زدن نخاع و پرده های نخاعی از شکاف ستون مهره ها می شود. 
رنجبر تصریح کرد:برای پیشگیری از این بیماری مصرف قرص های حاوی اسید فولیک و مواد غذایی غنی از این ویتامین نظیر حبوبات، مرغ و غذاهای دریایی، میوه های ترش و گیاهان سبز لازم و ضروری است. 
وی افزود:ویتامینA    در تقویت قوه بینایی و دید چشم، درمان آکنه، رشد مو، ناخن، دندان ها، استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن لازم و حیاتی است و در لبنیات، روغن ماهی، جگر، کره، هویج، زردآلو، گوجه فرنگی به وفور یافت می شود.  این متخصص زنان زایمان و نازایی بیان داشت:زیاده روی در مصرف این ویتامین به سقط جنین و تولد نوزاد معیوب منجر می شود و به دلیل ذخیره بالا در بدن، به هیچ عنوان نباید خودسرانه از مکمل این ویتامین استفاده کرد. 
رنجبر گفت:ویتامینD    یا ویتامین نورخورشید برای جذب کلسیم،فسفر و تراکم استخوان ها ضروری است و در ماهی غزل آلا، روغن ماهی، شیر ماکارونی، تخم مرغ و غلات غنی شده وجود دارد و البته آفتاب میزان ویتامینD    مورد نیاز بدن را تامین می کند و خانم های باردار به طور میانگین باید 15 دقیقه در آفتاب قدم بزنند. 
وی ادامه داد:ویتامین C  نیز باعث بهبود زخم ها، شکستگی استخوان، سلامت دندان ها،افزایش جذب آهن و تقویت سیستم ایمنی می شود ولی مصرف بیش از اندازه آن با جذب ویتامینB12  که برای ذخیره و تولید شیر ضروری است تداخل پیدا کرده و ابتلا به بیماری های اسهال و سنگ کلیه را افزایش می دهد. 
این متخصص زنان زایمان و نازایی با بیان اینکه،مصرف 70 میلی گرم از این ویتامین در روز و دوران بارداری ضروری است و در مرکبات به وفور یافت می شود اظهار داشت:ویتامین K علاوه بر بهبود انعقاد خون و نرمی ماهیچه ها در تنظیم و جذب کلسیم و تراکم استخوان ها نقش دارد و کلم برگ، کاهو، اسفناج کلم بروکلی سیب، انگور منبع خوبی از این ویتامین است. 
وی خاطر نشان کرد:همچنین ویتامینE    در بهبود گردش خون، کنترل سیستم انعقادی، تنظیم و تولید هورمونها در بدن مفید است در جوانه گندم، تخم مرغ، شیر، کره، روغن کنجد وجود دارد.  

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar