مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۸/۱۸

انتقال دادن یا مبادله ایده ها و دانسته ها به دیگران  توسط گفتار ،نوشتاریا صداها و آهنگ ها

( فرهنگ لغات اکسفورد)

ارتباط موثر بی تردید کلید موفقیت تمامی انسانها در شئونات مختلف زندگی میباشد ،روانشناسان و پزوهشگران و سایر متخصصان علوم اجتماعی و ارتباطات ،تحقیقات گسترده ای را در این زمینه انجام داده اند،و نقش بارز ارتباط را هر روز برجسته تر میسازند،در این میان NLP به عنوان شاخه ای از علوم روانشناسی


 

ارتباط موثر

 

انتقال دادن یا مبادله ایده ها و دانسته ها به دیگران  توسط گفتار ،نوشتاریا صداها و آهنگ ها

( فرهنگ لغات اکسفورد)

ارتباط موثر بی تردید کلید موفقیت تمامی انسانها در شئونات مختلف زندگی میباشد ،روانشناسان و پزوهشگران و سایر متخصصان علوم اجتماعی و ارتباطات ،تحقیقات گسترده ای را در این زمینه انجام داده اند،و نقش بارز ارتباط را هر روز برجسته تر میسازند،در این میان NLP به عنوان شاخه ای از علوم روانشناسی و زبان شناسی با تحقیقات و آزمایش های خود، فنون برقراری ارتباط مناسب را در زمینه های مختلف به ما آموزش میدهد.

وقتی ما با شخصی ارتباط برقرار میکنیم ،میتوانیم موفقیت یا عدم موفقیت ارتباطی خود را به وسیله پاسخی که در یافت میکنیم تخمین بزنیم.اغلب پاسخهایی که دریافت میکنیم غیر منتظره نیست.افراد مختلف تجارب مختلفی دارند که این تجارب مختلف یکی از دلائل عدم درک افراد از هم است.ذر داقع در صورت نداشتن مهارت ارتباطی مناسب قادر نخواهیم بود پاسخ های مورد انتظار را همبه دست آوریم.

ارتباط ضعیف باعث ایجاد مشکل در روابط شخصی و کاری ما میشود،بسیاری از کلماتی که ما در ارتباطات خود استفاده میکنیم بر اساس تجارب گذشته ، فرهنگ و یا عوامل دیگر در نزد دیگران معانی مختلفی را پیدا میکند.

مثال از کلمه حدود چه استنباطی را میتوان داشت؟

شما از ساعت حدود هفت ،چند دقیقه مانده به ساعت هفت را پیش بینی مینمایید؟

پس کلمه حدود برای ارتباط مناسب نیست ،و تفاسیر مختلفی را برای افراد مختلف ایجاد میکند.

 

ارتباط خوب چیست؟

 

پاسخ این سوال اغلب به تعریف ما از ارتباط برمیگردد، اما اگر به تعریفی که از ارتباط در ابتدای این صفحه داشتیم توجه کنیم،میتوانیم ارتباط خوب را به وسیله نتایجی که به دست میآوریم اندازه گیری نماییم.اگر ما نتایج مورد انتظار را از ارتباط بدست نیاوریم،حدس خواهیم زد که ارتباط خوب نبوده است.

برقراری یک ارتباط روشن مستلزم انتخاب کلماتی است که در موقع ارائه پاسخ ها برداشت های مشابهی را، در همه ای افراد به وجود آورد.توجه نماید ،مشابه ، به این معنا نیست که دو نفر نسبت به یک کلمه دقیقا پاسخ یکسانی را بدهند ،ممکن است ما دوست داشته باشیم از کلمات پیچیده استفاده کنیم، ولی باید بدانیم اکثر گیرندگان پیام تجارب مشابه ما را ندارند و به همین جهت به سختی ارتباط برقرار شده و ما بیشتر تلاش های خود را از دست میدهیم.

 هنگامی که ما برای ایجاد ارتباط با افراد روبرو میشویم ،باید بازتاب های آنها را بسنجیم و سپس کلماتی را انتخاب نماییم که برای همه دارای معنای واحدی باشد.

 

راه های ارتباط

1 -غیر کلامی:

الف-زبان بدن پژوهشکران معتقدند،زبان بدن بیانگر واقعی احساسات انسانهاست،ولی بزرگترین خطر این است که ما با دیدن یک نشانه به نتیجه برسیم،یک ژست به تنهایی معنای ویژه ایی ندارد.برای اینکه مطمئن شویم که زبان بدن حاصل پیام ارتباطی خاصی است، باید به وضعیت کلی بدن توجه نماییم.

تماس چشمی:میتواند احساسات ،عواطف ،علاقه و صداقت را به مخاطبین انتقال دهد. وضعیت های دیگر شامل شکل ظا هری ، حرکت دستها ،جنبش هنگام ارتباط ،تظاهرات چهره ای ،حریم شخصی و تماس شخصی است.

ب-لحن صدا آنچه میگویید مهم نیست،چگونه میگویید مهم است.

در ارسال یک پیام لحن گفتار مهمتر و اساسی تر از محتوای گفتار است،لحن گفتار درست باعث درگیر شدن گیرنده (مخاطب)برای ایجاد علاقه به محتوای گفتار میشود و در این صورت او میتواند به پردازش و تحلیل محتوای اطلاعات بپردازد.23% پیام ها از طریق لحن صدای مورد استفاده منتقل ،میشوند.

برخی از جنبه های لحن صدا که بر روی ارتباط موثرترند:

اطمینان،بلندی و کوتاهی صدا،سرعت،زیر و بمی،روشنی و وضوح،احساساتی یا هیجانی بودن.

زبان بدن و لحن صدا هم میتواند باعث بهبود روابط و هم مانع برقراری رابطه گردد ،در نظر گرفتن بافت فرهنگی ،باورها و نظامات ارزشی موجود در جامعه ،برای استفاده از دو سیستم ارتباطی فوق و تاثیر مطلوب بر روی مخاطبین ضروری است.

 

 2- کلامی:

برقراری یک ارتباط روشن مستلزم انخاب کلماتی است که در موقع ارائه پاسخ ها ، برداشت های مشابهی را در همه ی افراد به وجود آورد،بر اساس تحقیقات صورت گرفته 7% از پیام ها توسط کلمات انتقال مییابد.

نحوه تلفظ،بیان روشن و واضح،سادگی،کلمات جدید،سمبل های زبانی جدید،صحبت غیر عادی.

مثال: سخنان  مصطلح یکی از بزرگترین عوامل مختل کننده ارتباط با افراد در دنیای امروز است.اگر شما با یک متخصص امور مالی در زمینه مسایل مالی به صحبت بنشینید ،در خواهید یافت که او از یک نوع زبان خاص و غیر مصطلح برای شما و ویژه ی امور مالی استفاده میکند، که شما قادر به درک آن نیستید.پس باید به نقش تجارب گذشته در پردازش اطلاعات مجددا اشاره کرد.

اگر تجارب گذشته ما در زمینه خاصی نباشد و یا متفاوت از آن باشد،قادر به پردازش اطلاعات نخواهیم بود و متناسب با آنها نمیتوانیم به طور موثر ارتباط برقرار نماییم.یکی از حالات مشابه بالاکه آن نیز میتواند در عدم ارتباط نقش بالایی داشته باشد ، استفاده از حروف اختصاری است.

 

 

 

 

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar