مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/۸/٧

1- هر روز زمان خاص و معینی را برای مطالعه درنظر بگیرید.

 تعیین زمان دقیق و اجرای هر روزه و مستمر آن به ایجاد تمرکز در ذهن و بدن و آمادگی تدریجی ذهن در نهایت تمرکز، کمک شایانی می‌کند.

2 - مکانی آرام برای مطالعه درنظر گرفته شود و اگر ایجاد محیطی آرام برای مطالعه مقدور نیست،  محیط کتابخانه را جهت این امر اختصاص دهید.


 

روش‌ درست مطالعه، آمادگی و پاسخگویی در کنکور

 

1- هر روز زمان خاص و معینی را برای مطالعه درنظر بگیرید.

 تعیین زمان دقیق و اجرای هر روزه و مستمر آن به ایجاد تمرکز در ذهن و بدن و آمادگی تدریجی ذهن در نهایت تمرکز، کمک شایانی می‌کند.

2 - مکانی آرام برای مطالعه درنظر گرفته شود و اگر ایجاد محیطی آرام برای مطالعه مقدور نیست،  محیط کتابخانه را جهت این امر اختصاص دهید.

3 - اگر عادت به گوش دادن موسیقی در هنگام مطالعه دارید در انتخاب موسیقی دقت شود. طبق تحقیقات انجام شده  موتزارت ‌گزینه مناسبی است.

4 - اگر تازه به فکر درس خواندن افتاده‌اید و باید در یک دوی ماراتن ذهنی شرکت کنید بهتر است به ازای هریک ساعت، 10 دقیقه زمان را به استراحت اختصاص دهید.

5 - اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر از طریق حس شنوایی خود یاد می‌گیرید،  مطالب مهم را به‌صورت نکته‌ای خلاصه کرده و آن را از طریق mp3 player ضبط کرده و برای یادگیری بهتر خود پخش کنید. از مزایای این روش، آن است که می‌توانید عمل گوش دادن را حین راه رفتن و ورزش کردن نیز تکرار کنید.

6 - یادداشت‌برداری و نوشتن مطالب و نکات مهم یکی از روش‌های بی‌نقص و پربازده به حساب می‌آید. برای افزایش کارایی می‌توانید آنچه را که نوشته‌اید بعد از چند دقیقه دوباره بنویسید و نوشتن را جهت یادگیری بهینه چند مرتبه تکرار کنید.

7 - به تغذیه خود توجه کنید. از میوه و سبزیجات تازه استفاده بیشتری کنید و هرگز در روزهای باقی مانده تا کنکور از فست‌فود استفاده نکنید.

8 - به‌خود از روزهای قبل از امتحان پیوسته تلقین کنید که احساس آرامش می‌کنید و اصلاً درباره نتیجه کنکور احساس منفی و اضطراب ندارید.

9 - همواره به‌خود یادآوری کنید که هنگام گرفتن برگه سؤالات کنکور، تمامی سؤالات را بررسی می‌کنید و از تکمیل بودن آن مطمئن می‌شوید. همچنین نام و نام‌خانوادگی را به‌طور کامل یادداشت کنید.

10 - هر سؤال را بدون عجله و با دقت مطالعه کنید زیرا نخستین گام برای دادن پاسخ صحیح به سؤالات امتحان،  درک و برداشت صحیح از سؤال است.

11 - زمان را برای رسیدن سر جلسه امتحان تنظیم کنید.  فشار عصبی و اضطراب حاصل از دیر رسیدن باعث می‌شود حافظة شما تحت فشار قرار‌گرفته و مطالب را به‌طور کوتاه‌مدت به فراموشی بسپارد، لذا با تنظیم زمان و وقت از این مسائل اجتناب کنید.

12 - خواب کافی داشته باشید و هرگز خواب خود را فدای درس خواندن بیشتر نکنید زیرا بازده آن کاملاً معکوس خواهد بود.

13 - خود را آماده رویارویی با هر گونه عوامل و اختلالاتی که منجر به بر هم زدن تمرکزتان می‌شود بکنید و شرایط رویارویی با اینگونه موارد را از قبل پیش‌بینی و راهکارهای حفظ تمرکز خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

14 - تفکرات منفی را از خود دور کنید و نسبت به نتایج امتحان مثبت‌اندیش باشید. در این زمینه خود را باور داشته باشید.

15 - قبل از برگزاری امتحانات،  نمونه سؤالات سال‌های قبل را چندین مرتبه حل کنید. سعی کنید هنگام حل سؤالات سال‌های قبل،  شرایطی نظیر مکان امتحان را برای خود ایجاد کرده و حتماً زمانی مطابق با زمان استاندارد امتحان را درنظر بگیرید.

16- حتماً برای مطالعه از میز استفاده کنید زیرا دراز کشیدن و مطالعه کردن گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود.

17 - بهترین و پربارترین ساعت مطالعه را کشف کنید؛ برای برخی صبح‌ها و برای برخی شب‌ها زمان مناسبی به شمار می‌رود، لذا زمان مناسب خود را با دقت بررسی کنید و در این زمینه از کسی تقلید نکنید.

18 - درس خواندن گروهی همیشه گزینه مناسبی نیست و این مسئله بستگی به نحوه درس خواندن و عادت در این زمینه دارد، لذا این مسئله را با دقت بررسی کنید.

 

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar