مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۸

دوما، اعتیاد به ورزش مداوم و مستمر است،  افراد بعد از تمرین زیاد معمولا استراحت می­کنند. اما معتاد به ورزش هر روزه بدون در نظر گرفتن خستگی یا بیماری ورزش می­کنند. در صورت عدم ورزش دچار استرس شده...

علائم اعتیاد به ورزش

هفت علامت هشدار دهنده اعتیاد به ورزش...

برخورد با اعتیاد به ورزش ....


دوما، اعتیاد به ورزش مداوم و مستمر است،  افراد بعد از تمرین زیاد معمولا استراحت می­کنند. اما معتاد به ورزش هر روزه بدون در نظر گرفتن خستگی یا بیماری ورزش می­کنند. در صورت عدم ورزش دچار استرس شده و اضطراب تجربه می­کنند.

اعتیاد به ورزش است جنبه متناقض دارد.. ما به ترویج سلامت رفتار و پیشگیری از طریق ورزش اقدام کرده و آن را بخشی موثر برای درمان سایر مشکلات سلامت روان می­دانیم.   ورزش کردن حتی به عنوان بخشی از یک برنامه کامل از بهبودی از اعتیاد است.اعتیاد به ورزش کردن در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در مطرح نشده است (DSM - چهارم)  ولی ورزش مفرط در DSM  گنجانده شده باشد.

 اعتیاد ورزشی یک نوع اتکای ناسالم و غیرعادی به ورزش برای عملکرد روزانه شخص است. در این موارد معمولاً پرداختن به ورزش بعنوان تنها وسیله دفاعی در برابر استرس­های روزمره در می­آید و فرد هر چه بیشتر به آن می­پردازد. سوزاندن بیش از 3500 کالری در هر هفته می­تواند مضر باشد. این میزان نه تنها ذهن­تان را تحت فشار قرار می­دهد بلکه سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف کرده و خطر صدمه دیدن را افزایش می­دهد. 3500 کالری ممکن است زیاد به نظر نیاید، اما در اینجا مثالی می­آوریم که شخصی با وزن 5/63 کیلو در هر هفته چقدر باید ورزش کند تا این مقدار را بسوزاند:

- 10 جلسه نیم­ساعته دویدن سریع

- 26 جلسه نیم­ساعته شنای کرال آرام

علائم اعتیاد به ورزش

  • تمایل به اینکه ورزش یک علاقه غیر قابل کنترل است تا یک تفریح.
  • احساس گناه، افسردگی یا تحریک­پذیری به هنگام ورزش نکردن.
  • تمایل به اینکه شغل، مطالعات یا روابط در مسیر ورزش باشد.
  • غیبت از مدرسه، دانشکده یا کار برای انجام ورزش.
  • انجام ورزش علی­رغم جراحات، خستگی یا بیماری.
  • نادیده گرفتن نگرانی­های دوستان و خانواده در مورد نگرش­تان به ورزش.

هفت علامت هشدار دهنده اعتیاد به ورزش

  • 1.همیشه به تنهایی و جدا از دیگران کار می­کند.
  • 2. همیشه با همان الگوی سفت و سخت تمرین می­کند.
  • 3. ورزش به مدت بیش از دو ساعت در روز، بارها و بارها.
  • 4. تلاش مستمر در کاهش وزن و سوزاندن کالری.
  • 5. زمانی که مریض یا زخمی است هم ورزش می­کند.
  • 6. ورزش را تا رسیدن به نقطه درد و فراتر از آن ادامه می­دهد.
  • 7. کار، کلاس، و برنامه­های اجتماعی او در راستای تمرین است.

ویژگی های اعتیاد ورزشی

 

مثل هر اعتیاد دیگری اعتیاد به ورزش 3 جزء مهم دارد که عبارتند از؛


وابستگی: این احساس که برای شاداب بودن ورزش روزانه ضروری است.
تحمل و مقاومت: یعنی بصورت پیشرونده­ای نیاز به انجام ورزش بصورت شدیدتر وجود داشته باشد تا به سطح یکسانی از شادابی و احساس خوب برسد.
علائم ترک: بصورت خستگی و ضعف 36-24 ساعت پس از ترک ورزش تعریف می شود. علائم افسردگی، اضطراب، تحریک­پذیری و بی­قراری نیز شایع است.

علت اعتیاد ورزشی

علت آن شناخته شده نیست. برخی تحقیقات آزاد شدن آرام برخی هورمون­های درونی بدن ( اندورفین ها ) را در پاسخ به ورزش، علت پرداختن زیاده از حد به ورزش دانسته­اند. دلایل عمده مطرح عبارتند از؛

  • رسانه ها، که ما را با تصاویر غیرواقعی ستارگان ورزشی قوی­هیکل، مدل­ها و هنرپیشه­های لاغر اندام بمباران می­کنند و ما را مجبور می­کنند فشار زیادی را احساس کنیم تا خوب به نظر بیاییم.
  • احساس شعف و شادی که به علت رها شدن اندروفین­ها به هنگام ورزش به ما دست می­دهد.
  • قابلیت ورزش برای کمک به ما جهت فرار از مشکلات و استرس­های فراوان در زندگی.

 دوومیدانی شایع­ترین ورزشی است که در احتمال ایجاد اعتیاد به ورزش بالایی دارد. اما در ورزش­های هوازی مثل دوچرخه­سواری و شنا هم احتمال آن وجود دارد. به مقدار کمتر در ورزشهای بسکتبال، کشتی، والیبال و تنیس هم این احتمال وجود دارد. ورزشکارانی که دچار این امر شده­اند اغلب به صدمات ناشی از استفاده زیاد از اندام­ها مثل شکستگی­ استرسی استخوان یا کشیدگی­های عضلانی- تاندونی و رباطی دچار می­شوند. از آنجا که لازمه درمان این آسیب­ها کاهش یا قطع فعالیت برای مدتی است و این ورزشکاران نمی­توانند بخاطر وابستگی به ورزش آنرا انجام دهند لذا نسبت به درمان مقاومند و دیر بهبود می­یابند. وابستگی شدید به ورزش معمولاً همراهی با استفاده و اعتیاد به الکل یا مواد مخدر و داروها ندارد و این افراد به خاطر تاثیر سوء این مواد روی ورزش از آنها ( مواد مخدر و الکل) دوری می ورزند. برخی مطالعات ارتباط بین بی اشتهایی ( بی­اشتهایی عصبی ) و اعتیاد ورزشی را مطرح کرده­اند. افراد با مبتلا به پرخوری عصبی از ورزش به عنوان راهی برای کنترل وزن بدن خود و یا برای جبران خوردن اپیزود خوردن استفاده می­کنند. افراد مبتلا به بی­اشتهایی عصبی نیز ممکن است به منظور دستیابی به کاهش وزن درگیر ورزش بیش از حد شوند.

 اعتیاد به ورزش همچنین ممکن است نشانه­ای از اختلال وسواسی­جبری می­شود، برای تسکین­دادن احساس اضطراب و در مورد برخی دیگر در نتیجه ترس از افزایش وزن صورت می­گیرد. واضح است، پیوندی میان ورزش و وابستگی بیش از حد ورزش وجود دارد. در واقع، بسیاری از محققان به این نتیجه رسیدند که وابستگی به ورزش تنها در حضور اختلال در غذا خوردن رخ می دهد.

برخورد با اعتیاد به ورزش

در اغلب موارد پرداختن به ورزش ناشی از یک علت استرس­زای زمینه­ای است که فرد برای فراموش یا تحمل آن به ورزش روی می­آورد. لذا اولین قدم درمان اعتیاد به ورزش شناسایی و رفع عوامل استرس­زای شغلی، محیطی و خانوادگی است. درمان آسیب­ها و صدمات ناشی از فعالیت زیاد مثل شکستگی­های فشاری استخوان که در این افراد شایع است باید به نحو مقتضی صورت گیرد و اغلب نیازمند کاهش یا قطع فعالیت برای مدتی می­باشد. البته بسیاری از این افراد نمی­توانند این امر را انجام دهند ( قطع فعالیت ورزشی) و به تدریج دچار عوارض ناتوان کننده خواهند شد.

در وضعیت­های شدید ، اعتیاد به ورزش ممکن است به کمک کارشناسی نیاز داشته باشد، اما بدون این هم کنترل و درمان آن ممکن است، برخی موارد مهم که به هنگام ورزش باید به یاد داشته باشیم از این قرار است:

* به جای میل خود روی تناسب اندام  تمرکز کنید.

* برنامه ورزشی مناسبی را با همدیگر بریزید. بیش از اندازه آن را انجام ندهید،  به بدنتان گوش کنید، اگر به بدنتان آسیب می­رسد یا خسته شدید، ورزش را متوقف کنید.

* تمرینات کششی بیشتری انجام دهید تا ورزش شدید را ترک کنید.

* روزهای استراحتی را برای خود در نظر بگیرید.

 یک دفتر خاطرات تهیه کنید، هنگام تمرین  سخت آن کمک می کند تا اوضاع را سیاه و سفید ندانید و مقدار ورزش در حال انجام را ببینید.

* به صورت جداگانه و هر روز به خودتان برای هر روز که شما رژیم ورزش را تحت کنترل دارید تبریک بگویید.

 * اهداف واقع بینانه تعیین کرده و هر زمان دستیابی به خود پاداش دهید.

*  دوباره ذهن خود را به آموزش مسائل مربوط به درد، درگیر کنید. اگر درد وجود دارد به ما متذکر می­شود چیزی اشتباه است. بیشترین صدمات ناشی از ورزش سنگین هستند و اکثر معتادان به ورزش، درد خود را نادیده بگیرد.

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar