مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٧/٩

فقدان یعنی چه؟

فقدان به معنی از دست دادن یا عدم وجود چیزی است که به نوعی برایمان ارزشمند بوده ، فقدان بخش اجتناب ناپذیر زندگی است و رویدادهایی از گسستگی روابط تا جدایی و مرگ را شامل می‌شود. آموختن درباره فقدان به عنوان تجربه‌ای انسانی به شما بهبود یافته عزیز کمک می‌کند تا فقدانهای زندگی‌تان راحت‌تر کنار بیایید.

انواع واکنش نسبت به فقدان

•1) ارزیابی اولیه 

اولین واکنش ما نسبت به فقدان، ارزیابی اولیه آن است به علت آنکه فقدانها به طور معمول تکان‌دهنده و غیر منتظره هستند. ارزیابی اولیه می‌تواند سبب شود که شما بهتر بتوانید رویدادهایی را که شایسته ناراحت شدن نیستند حذف کنید. فقدانها ناراحت کننده هستند اما پذیرفتن آنها به عنوان واقعیت‌های زندگی و سپری کردن سختی‌های آن به نحو مناسب، بسیار مهم است....


تکنیک های مقابله با فقدان

 

فقدان یعنی چه؟

فقدان به معنی از دست دادن یا عدم وجود چیزی است که به نوعی برایمان ارزشمند بوده ، فقدان بخش اجتناب ناپذیر زندگی است و رویدادهایی از گسستگی روابط تا جدایی و مرگ را شامل می‌شود. آموختن درباره فقدان به عنوان تجربه‌ای انسانی به شما بهبود یافته عزیز کمک می‌کند تا فقدانهای زندگی‌تان راحت‌تر کنار بیایید.

انواع واکنش نسبت به فقدان

•1) ارزیابی اولیه 

اولین واکنش ما نسبت به فقدان، ارزیابی اولیه آن است به علت آنکه فقدانها به طور معمول تکان‌دهنده و غیر منتظره هستند. ارزیابی اولیه می‌تواند سبب شود که شما بهتر بتوانید رویدادهایی را که شایسته ناراحت شدن نیستند حذف کنید. فقدانها ناراحت کننده هستند اما پذیرفتن آنها به عنوان واقعیت‌های زندگی و سپری کردن سختی‌های آن به نحو مناسب، بسیار مهم است.

•2) تجربه احساسات مختلف

با توجه به نوع فقدان ( گاهی در مورد فرد بهبود یافته، عدم دسترسی به مواد مخدر)، افراد احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. احساساتی مانند غمگینی، خشم، احساس گناه، اضطراب، تنهایی، خستگی، سوک( ضربه)، تسکین و آرامش ایجاد می‌شود.

•3) واکنش‌های جسمی

احساساتی که بعد از فقدان به انسان دست می‌دهد به طور معمول بر جسم تأثیر می‌گذارد. اگر این احساسات جسمی را پیش‌بینی کنید، وقتی اتفاق می‌افتند برایتان عجیب و تهدید کننده نخواهند بود. این واکنش‌های جسمی عبارتند از: احساس خالی بودن معده، سفتی عضلات سینه، حساسیت زیاد به صدا، تنگی نفس، ضعف عضلات، خشکی دهان و ضعف عمومی.

•4) واکنش‌های فکری

پس از تجربه فقدان، احتمالاً افکاری به ذهن شما خطور می‌کند و از این که متوجه می‌شوید که دیگران نیز چنین افکاری دارند ممکن است تعجب کنید. این افکار شامل موارد زیر است:

  • ناباوری : در مرحله اولیه سوگ اتفاق می‌افتد.
  • سردرگمی: گاهی احساس گیجی و آشفتگی می‌کنید و متمرکز شدن روی موضوع برایتان سخت است.
  • اشتغال ذهن: ممکن است افکار شما تقریباً به طور کامل در شکل فقدان و آرزوی بازگشت به گذشته متمرکز شود.
  • v خیال پردازی: ممکن است خصوصیات خوب فرد یا چیزی را که اکنون از دست داده اید در ذهن‌تان مجسم کنید.

مراحل سوگواری

  • 1. شوک، ناباروری، کرختی ، در این مرحله بهت‌زده می‌شوید و فقدان بایتان سخت است.
  • 2. آرزو و جستجو کردن، می‌پرسید: « چرا این اتفاق برای من افتاده‌؟» و از اینکه نمی‌توانید فرد را شیء از دست رفته را برگردانید خشمگین می‌شوید.
  • 3. یأس و آشفتگی، در این مرحله شما به دلیل قبول واقعیت فقدان افسرده می‌شوید و امیدتان برای بهتر شدن کارها از دست می‌دهید.
  • 4. پذیرش مجدد: سرانجام امیدهای کاذب خود را کنار می‌گذارید و فقدان را به عناون یک واقعیت می‌پذیرید. در نتیجه برنامه ریزی می‌کنید و خود را به ادامه زندگی وادار می‌کنید.
  • 5. هویت مجدد : با شیوه جدید زندگی سازگار می‌شوید.

خوب است که مراحل سوگ را تکالفی بدانید که باید آن را انجام دهید.

•5)     رفتار

تجربه فقدان ممکن است بر برخی از رفتارهای روزمره، تأثیر بگذارد و مانند خواب، خورد و خوراک، روابط اجتماعی، رویا دیدن فعالیت‌ها، گریه کردن و ...

راهکارهایی برای حل مناسب فقدان

با توجه به اینکه موضوعات حاضر مقدمه‌ای است بر موضوع بسیار عمیق واساسی،طبیعی است که نمی‌تواند برای تمام مسایل راه‌حلی ارائه داد. اما آگاهی کلی در این زمینه، ما را قادر می‌سازد که با آگاهی بیشتری اقدام کنیم تا شرایط برای ما سهل‌تر شود.

  • ü اگر تجربه سوگ، فقدان خوشایندی نیست، با این حال بخشی از زندگی است که برای هرکس پیش می‌آید، پس باید آن را بپذیریم.
  • ü سعی کنید آهنگ یا سبکی برای حل و فصل سوگ خود پیدا کنید که با نیازهای شما منتاسب باشد.مثلاً اگر نیاز به مواد مخدر را حس می‌کنید همان لحظه دوش آبگرم بگیرید.
  • ü این واقعیت را بپذیرید که فقدان واقعی است و نمی‌توان وضعیت را به حالت گذشته برگرداند.
  • ü قبل از وقوع ، خود را برای رو در رویی با سوگواری و داغداری آماده کنید.
  • ü زندگی ما پس از فقدان تغییر می‌کند و هیچ راهی برای دوری از این کار وجود ندارد، پس با زندگی تازه، سازگاری ایجاد کنید.
  • ü به زندگی خود برگشت پیدا کنید. این واقعیت را بپذیرید که وقتش است به زندگی خود ادامه دهید.
  • ü وقتی فقدان پیش می‌آید یکی از اولین سئوالاتی که پیش می‌آید این است که چرا این مسئله اتفاق افتاده است؟ ، دلیل این سئوال اینست که می‌خواهیم باور کنیم که در دنیایی قابل پیش‌بینی و با معنی زتدگی می‌کنیم.موفقیت سما در کنار آمدن با این فقدان، به این امر بستگی دارد که معنای قابل قبولی برای آن پیدا کنید.این کار همیشه آسان نیست زیرا بیشتر فقدان‌ها ناگهانی و غیر منتظره هستند.
  • ü از فکر و خیال زیاد درباره احساس نا خوشایندی که دارید خودداری کنید.
  • ü صحبت کردن با دیگران
  • ü مراجعه به مشاوره و متخصص

 

 

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar