مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٧/٩

یکی از سؤالات خانواده‌ها این است که آیا با کودکان خود که در مقطع ابتدایی یا پیش‌دبستانی هستند، می‌توان در مورد سوءمصرف مواد صحبت کرد یا نه؟

 

پژوهش‌ها نشان داده است، اطلاع‌رسانی به فرزندان قبل از شروع حتی دبستان امکان‌پذیر است، اما محتوای پیام‌ها ممکن است کمی متفاوت و با ادبیات خاص خود قابل انتقال باشد. برای مثال، به محتوای پیام‌ها به تفکیک گروه سنی و مقطع تحصیلی که در زیر می‌آید توجه فرمایید:


چه کنم کودکم معتاد نشود ؟

 

یکی از سؤالات خانواده‌ها این است که آیا با کودکان خود که در مقطع ابتدایی یا پیش‌دبستانی هستند، می‌توان در مورد سوءمصرف مواد صحبت کرد یا نه؟

 

پژوهش‌ها نشان داده است، اطلاع‌رسانی به فرزندان قبل از شروع حتی دبستان امکان‌پذیر است، اما محتوای پیام‌ها ممکن است کمی متفاوت و با ادبیات خاص خود قابل انتقال باشد. برای مثال، به محتوای پیام‌ها به تفکیک گروه سنی و مقطع تحصیلی که در زیر می‌آید توجه فرمایید:

 

1) تمرکز آموزش در مقطع ابتدایی شامل این موارد است:

خود کنترلی

آگاهی هیجانی

ارتباطات

حل مسئله اجتماعی

حمایت تحصیلی به‌خصوص در مهارت خواندن

 

2) تمرکز آموزش در مقطع راهنمایی و متوسطه شامل این موارد است:

عادت به مطالعه و حمایت تحصیلی

ارتباطات

روابط با همسالان

خودکارآمدی و جرات‌ورزی

مهارت‌های مقاومت در برابر مواد

تقویت نگرش‌ها ضد مواد

تقویت تعهد شخصی در برابر سوء‌مصرف مواد

 

با توجه به موارد بالا، چطور می‌توان درباره ی مصون‌سازی فرزندان اقدام موثری کرد؟ بخشی از پاسخ خود در این شماره از مقاله و بخش تکمیلی را در شماره بعدی خواهید یافت.

 

1) کودکان پیش‌دبستانی: با توجه به اینکه در این سنین کودکان تحمل شنیدن صحبت طولانی مدت را ندارند، مداخلاتی به این شرح قابل اجراء است:

 

- اختصاص وقتی برای بازی به همراه کودک

- تذکر این نکته که در خانه هم مواد سمی یافت می‌شود.

- توضیح عوارض داروها در صورتی که به‌طور غلط یا بدون دلیل مصرف شوند.

- توضیح لزوم تغذیه مناسب کودکان و نام بردن چند غذای خوب.

- بیان انتظار خود از رفتار کودک.

- تشویق کودک برای اجرای قوانین و اصول تشویق.

- استفاده از بازی برای مساله‌گشائی.

- اجازه انتخاب به کودک از بین گزینه‌ها.

 

2) کودکان پنج تا نه ساله (شروع مهد کودک و دوران اولیه ابتدایی)

 

در این سطح بحث درباره ی مواد بایستی مرتبط به رویدادهایی باشد که کودک آنها را می‌شناسد. در اینجا نقش والدین از دو منظر بسیار مهم است، اول به‌عنوان معلم، و دوم به‌عنوان الگو.

مداخلاتی از این قبیل، متصور است:

- درک کامل قوانین.

- مواردی که مردم برای سلامتی رعایت می‌کنند.

- توضیح تأثیر تبلیغات در خرید محصولات.

- توضیح درباره بیماری‌هایی که کودک می‌شناسد.

- تمرین روش «نه» گفتن.

- فهرستی از کسانی که فرزند شما می‌تواند به آنها اعتماد کند.

  

یادمان باشد که، مداخلاتی که در اینجا نام برده شد، همگی گوشه‌ای از اقداماتی است که بدون هر گونه خرج و هزینه توسط خانواده‌ها قابل اجراء است و در این خصوص فقط کافی است والدین به وظایف خود آگاه و به آن عمل کنند.

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar