مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٦/٢۸

برای آنکه در دوره امتحانات به فرزندتان کمک کنید، مراقب تغذیه و خوابش باشید.

با نزدیک شدن به امتحانات، ممکن است استرس دامنگیر دانش‌آموزان شود. دکتر هنری پوژه، متخصص طب سنتی می‌گوید: «امتحان برای نوجوانان بسیار دلهره‌آور است، با دیدن ورقه، دست و پایشان را گم می‌کنند، جلوی ممتحن من‌و‌من می‌کنند و به‌شدت دچار استرس می‌شوند».


دوره امتحانات را به‌خوبی سپری کنید

 برای آنکه در دوره امتحانات به فرزندتان کمک کنید، مراقب تغذیه و خوابش باشید.

با نزدیک شدن به امتحانات، ممکن است استرس دامنگیر دانش‌آموزان شود. دکتر هنری پوژه، متخصص طب سنتی می‌گوید: «امتحان برای نوجوانان بسیار دلهره‌آور است، با دیدن ورقه، دست و پایشان را گم می‌کنند، جلوی ممتحن من‌و‌من می‌کنند و به‌شدت دچار استرس می‌شوند».

امروزه، اگرچه استرس مفهومی پیش پا افتاده دارد، همچنان مضر و خطرناک است: امکان دارد نوجوانان از شدت فشار‌، دچار سردرد، تپش قلب، مشکلات مربوط به خواب یا فراموشی زیانباری شوند. امتحان دادن نیز مانند ورزش تحت‌تأثیر ذهن انجام می‌گیرد. دکتر هنری می‌افزاید: «60درصد موفقیت در معلومات و 40درصد آن در آمادگی است».

 

 

مواد ‌غذایی مغز را آماده می‌کند

برای آنکه سلول‌های عصبی مغز، با تمام قدرت به سوخت‌و‌ساز بپردارند، نوجوان شما به قندهای دیر جذب نیاز دارد. یک متخصص تغذیه در این زمینه می‌گوید: «غذای سلول‌های مغز، قند است و به تنهایی یک چهارم قند بدن را برای خودش مصرف می‌کند. از آنجایی که مغز قادر نیست قند را در خودش ذخیره کند، بنابراین بنا به نیازش به‌تدریج آن‌را از خون می‌گیرد. برای آنکه مغز نوجوان شما به درستی تغذیه شود، مهم است که در هر وعده غذایی مقداری از قندها (گلوسید‌ها) را بگنجانید».

 

در صبحانه‌اش نان و غلات کامل قرار دهید و در وعده ناهار و شام مقداری سبزیجات خشک، برنج یا ماکارونی بگنجانید. از آنجایی که امگا 3 از غشای سلول‌های مغز محافظت می‌کند و ضامن سیال بودن و سلامت غشای نورون‌هاست، به تمرکز و حافظه کمک می‌کند.

 

نوجوان شما باید روزانه یک تا 2قاشق سوپخوری روغن گردو یا روغن کلزا (colza) مصرف کند. 2 بار در هفته نیز در برنامه غذایی‌اش ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد قرار دهید.در نهایت، ویتامین‌های گروه B خستگی فکری را دور کرده و به تمرکز کمک می‌کنند. ویتامین B در جگر و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. موقع مرور درس‌ها، برای افزایش تمرکز دوست داریم به کافئین روی آوریم. بی‌تردید، قهوه و چای هوشیاری را افزایش می‌دهند اما چنانچه به مقدار زیاد مصرف شوند موجب عصبانیت شده و مشکلات مربوط به خواب و اختلال تمرکز به همراه دارد. بهتر است بیش از 2 فنجان در روز مصرف نشود.

 

 

خواب، عاملی نیروبخش است

از آنجایی که بی‌خوابی موجب تضعیف حافظه می‌شود، مهم است که کودکان از خوابی مناسب بهره‌مند شوند‌. بدین‌منظور قانونی طلایی را پیشنهاد می‌دهیم: اجازه ندهید نوجوانتان قبل از خواب به بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی مشغول شود. این بازی‌ها درحالی‌که ذهن او را در حالت بیداری قرار می‌دهند، به جای آنکه خستگی او را رفع کنند، موجب تحریک و عصبانیتش می‌شوند، درحالی‌که او باید قبل از خواب آرامش داشته باشد.

 

چنانچه با وجود همه چیز، موفق نشود بخوابد می‌توانید از داروهای گیاهی استفاده کنید. جوشانده سنبل طیب یا بهارنارنج به او بدهید. این عمل به او کمک می‌کند اضطرابش کاهش یابد و راحت‌تر به خواب رود. از دادن داروهای خواب‌آور به او خودداری کنید زیرا احتمال دارد با حالتی گیج و منگ از خواب بیدار شود و موجب تضعیف حافظه‌اش در روز امتحان شود.

 

 

مقابله با خستگی

برای مقابله با خستگی، بهتر است هر روز بعدازظهر کمی بخوابد. خواب نیمروز قابلیت تمرکز و به خاطر سپردن را احیا کرده و خستگی را دور می‌سازد. خواب نیمروز میزان کورتیزول، هورمونی که باعث اضطراب و عصبانیت می‌شود  را کاهش می‌دهد و این عمل یکی از بهترین داروهای ضد‌استرس به شمار می‌آید. علاوه بر آن، دانش‌آموز باید به‌ازای هر 2ساعت مطالعه، استراحتی به‌مدت 10 تا 20 دقیقه داشته باشد. بعد از 20 دقیقه استراحت، استرس به میزان 40درصد کاهش یافته و تمرکز 20درصد افزایش می‌یابد.

 

برای مقابله با خستگی، وجود برخی از عناصر نیز به مقدار کم برای بدن لازم است؛ آهن به حافظه کمک می‌کند، منیزیم خستگی فکری را برطرف و فسفر یادگیری را تسریع می‌کند. گوشت قرمز سرشار از آهن و ماهی، غنی از فسفر است. بخشی از این مواد‌غذایی را در ناهار و شام او بگنجانید.

 

برای آنکه دانش‌آموز را طی روز شارژ نگه‌دارید، تکه‌ای نان همراه با شکلات به او دهید. منیزیم به مقدار زیاد در شکلات، غلات و آجیل یافت می‌شود.

 

 

استراحت شب قبل از امتحان

بهتر است به‌جای آنکه شب قبل از امتحان تا ثانیه آخر خودش را در اتاق زندانی کند و به درس بچسبد، مرور کردن را کنار بگذارد. می‌تواند با تماشای یک فیلم کمدی یا ورزش، خستگی‌اش را رفع کند. در عوض از بیرون رفتن با دوستانش جلوگیری کنید؛ احتمال دارد استرس دوستانی که از امتحان می‌ترسند را جذب کند.

 

مهم است شب قبل از امتحان شام سبکی بخورد. از خوردن غذاهای چربی که معده را سنگین می‌کنند و مانع خواب می‌شوند جلوگیری کنید. یک بشقاب ماکارونی (حاوی قند (گلوسیدها) است)، یک تکه استیک (حاوی آهن است)‌، مقداری ماست و یک میوه برایش آماده کنید.

برای روز امتحان نیز چند تکه شکلات، یک بطری آب و مقداری غلات درون کیفش بگذارید.

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar