مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٦/٩

همه به دنبال آن مى گردند. مطمئن هستند با وجود آن همه بخش هاى زندگى آرامش و نظم و ترتیب بیشترى پیدا مى کند. براى رسیدن به آن از خیلى چیزها مى گذرند و حاضرند سختى ها را هم تحمل کنند و فکر مى کنند کسانى که به آن رسیده اند خیلى خوشبخت هستند... به حالشان غبطه مى خورند و این گمگشته همیشگى چیزى نیست به جز شادى!


 

 

شادى وخنده

 

 


همه به دنبال آن مى گردند. مطمئن هستند با وجود آن همه بخش هاى زندگى آرامش و نظم و ترتیب بیشترى پیدا مى کند. براى رسیدن به آن از خیلى چیزها مى گذرند و حاضرند سختى ها را هم تحمل کنند و فکر مى کنند کسانى که به آن رسیده اند خیلى خوشبخت هستند... به حالشان غبطه مى خورند و این گمگشته همیشگى چیزى نیست به جز شادى!
شاید اصولاً ارائه تعریف دقیقى از شادى غیرممکن باشد. ولى همگى مى دانیم که شادى یک وضعیت ذهنى است. همه ما روزهایى را تجربه کرده ایم که اتفاقات ناخوشایندى مى افتد و به اصطلاح روزهاى غمگینى هستند. ولى غمگینى مزمن مى تواند بخش هاى مختلف زندگى از جمله سلامتى، مسائل شغلى و روابط اجتماعى و شخصى افراد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. همه ما قبل از رسیدن به مراحل افسردگى و نیاز به کمک تخصصى و گاه معالجات دارویى مى توانیم ظرف شادى مان را تا آن اندازه پر نگه داریم که مطمئن باشیم افسردگى به سراغ مان نخواهد آمد.
براى شروع این حرف ها شاید خیلى شعارگونه به نظر برسد. اما اگر کمى به آن دقت کنیم متوجه واقعیت هاى ساده اى که پشت همین حرف ها قرار دارند مى شویم. در مجموع یک نکته کلى درباره شادى وجود دارد و آن تمرکز بر شادى است. اکثریت قریب به اتفاق کسانى که شاد نیستند، اصلاً به شاد بودن فکر نمى کنند. پس براى آغاز کافى است بر شاد بودن تمرکز کنیم. باور کنید همین کار ساده و کوچک باعث مى شود شما احساس خیلى بهترى پیدا کنید. اما چند نکته دیگر وجود دارد که در عین ساده بودن، بسیار قابل استفاده و مؤثر هستند.
*کدام نیمه؟
گفتن اینکه نگرش مثبت به زندگى و مسائل آن مى تواند در ایجاد شادى کمک شایانى باشد اصلاً ضرورتى ندارد. اما سؤال این است که در چنین شرایط سختى چگونه مى توان این نگرش را ایجاد کرد. خوب، از قدیم و ندیم گفته اند جوینده یابنده است و همه متفق القول هستیم که هیچ شرایطى نمى تواند صد درصد خوب یا صددرصد بد باشد. خوب این حرفها به چه معنى هستند؟ اگر به دنبال نکات منفى بگردیم، همان ها را خواهیم دید. پس کافى است نگاه مان را به سمت نکات مثبت بچرخانیم و فقط بخواهیم که آنها را ببینیم. آنقدر نکته مثبت پیدا خواهد شد که خودمان متعجب خواهیم شد.
* آن سوى راه
هدف نداشتن همواره یکى از مشکلات بزرگ زندگى بوده است و همه اهمیت آن را گوشزد کرده اند؛ ولى در اغلب موارد کسى نمى گوید چطور باید این اهداف را انتخاب کرد. واقعیت این است که اگر به هر دلیل نمى توانید اهداف بزرگى براى آینده خودتان در نظر بگیرید، سعى کنید اهداف کوچک ترى انتخاب کنید. یک هدف کوچک مى تواند تا حد جمع کردن پول براى خریدن یک جفت کفش باشد. اما حس موفقیت ربطى به بزرگ یا کوچک بودن اهداف ما ندارد. بنابراین قانون دیگرى که در این میان باید به آن توجه کنیم این است که موفقیت به ذات ارزشمند و لذت بخش است،  چه بزرگ باشد، چه کوچک! مونا راه خاص ترى براى انجام این کار دارد. او فهرستى از خواست ها و آروزهایش تهیه کرده که فقط خودش مى داند کجاست و در واقع جزو اسرار کاملاً شخصى او محسوب مى شود. هر وقت بخشى از این اهداف و آرزوها محقق مى شوند، او علامتى در کنار آنها قرار مى دهد و سپس براى تشویق خودش دستى به شانه خودش مى زند و ضمن آفرین گفتن هدیه اى نیز براى خودش مى خرد. او مى گوید تشویق هاى دیگران هیچوقت نمى تواند این اندازه مؤثر و انرژى بخش باشد.
* همین جور دوست داشتنى
صرف نظر از اینکه ما در چه وضعیتى باشیم و چه کارى انجام دهیم، معمولاً اتفاقى که مى افتد این است که فراموش مى کنیم خود ما مهم هستیم. آنقدر به کار و خانواده و دوست و آشنا و مشکلات فکر مى کنیم که دیگر یادمان مى رود اگر ما نباشیم، هیچ کدام از آن مسائل اهمیتى نخواهند داشت. خوب منظور از این حرف هاى چیست؟ هرازچندگاهى خوب است قدرى زمان به خودمان اختصاص بدهیم، بدون اینکه دیگران را در این میان در نظر بگیریم. فقط به خودمان فکر کنیم و سعى کنیم از این وقتى که تمام و کمال به خودمان اختصاص داده ایم لذت ببیریم. خود این تصور که شما بخشى از وقت تان را فقط و فقط به خودتان اختصاص مى دهید بدون اینکه سایه دیگران و مسائل دیگر روى آن باشد آرامش بخش و شادى آفرین است. در این زمان هرکارى که فقط خود شما دوست دارید انجام دهید. نکته کلیدى این است: براى مدت کوتاهى هم که شده بى خیال دیگران شوید. آنها هم مى توانند از خودشان مراقبت کنند و مشکلات شان را به سر و سامان برسانند. لازم نیست شما همیشه نگران همه باشید.
* قدرى تفاوت
تنوع مزه زندگى است... باید از یکنواختى ها قدرى دور شد. بیش از این چیزى نباید گفت!
* تماس، تماس
همه ما نشاط و خوشحالى را که از شنیدن خبرى از یک دوست و آشناى قدیمى به ما دست داده را چشیده ایم و مى دانیم چقدر دلپذیر است. براى همگانى کردن این عادت همین الآن شروع کنید. به دوستانتان تلفن بزنید، یک نامه الکترونیکى، یک کارت تبریک اینترنتى، یک پیام کوتاه بر روى تلفن همراه، یک آفلاین... فناورى این کار را آسان کرده، مردم آن را خیلى سخت مى گیرند و اگر مى دانستند چه اثر شگرفى بر روحیه یکدیگر خواهند گذاشت، هرگز از آن کوتاهى نمى کردند.
* نگه ندارید
آیا شما یک دوست قابل اعتماد دارید که شرایط شما را درک کند و در مواقع گرفتارى و ناراحتى بتوانید پیش او درد دل کنید؟ اگر چنین فردى در میان اطرافیان شما وجود دارد و البته شما از آن دسته افراد هستید که از حرف زدن ترس و واهمه اى ندارند، به احتمال زیاد در میان اطرافیان تان به شادى نیز مشهور هستید. چرا؟ چون بسیارى از احساسات منفى تان را زمان حرف زدن با دوست صمیمى تان بیرون مى ریزید و کمتر مسأله اى ناگفته اى درون تان باقى مى ماند که شما را بیازارد.
* بگذرید
شما چند نفر را مى شناسید که وقتى از دیگران ناراحت مى شوند، نه تنها آنها را نمى بخشند، بلکه حتى حاضر نیستند موضوع را فراموش کنند و از کنار آن بگذرند؟ آیا توجه کرده اید که چقدر این احساسات بر خود این افراد تأثیر منفى مى گذارد؟ و به نظر شما خود آنها بیشتر ناراحت و افسرده مى شوند یا دیگرانى که موجب این احساس بوده اند؟ مسلماً حس کینه و عصبانیت اولین و بزرگترین تأثیرش را بر خود ما مى گذارد تا دیگرانى که مورد کینه ما واقع شده اند. پس بخشودن دیگران به خاطر آنها نیست، بلکه به خاطر خود ماست. به علاوه ناراحتى و کینه نمى تواند گذشته را عوض کند. پس بهترین کار این است که از کنار آنها بگذریم و امیدوار باشیم که در آینده اتفاقات بهترى از راه خواهند رسید. باور کنید بخشودن دیگران خیلى کار راحتى است، خیلى راحت تر از آنچه خیلى از ما تصور مى کنیم.

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar