مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٦/٤

اگر در حالت اعتیادی شما تلاش کنید مصرف را متوقف کنید با نوعی سندرم واقعی محرومیت روبرو می­شوید و دردهای ناشی از ترک و وسوسه­های آن بسیار ناراحت­کننده خواهد بود. در این قسمت یاد می­گیریم چه انتظاری از سم­زدایی داشته باشیم، چطور می­توان هفته نخست محرومیت از مواد را سر کر


 

حشـیش(9)

 

سم­زدایی حشیش

اگر در حالت اعتیادی شما تلاش کنید مصرف را متوقف کنید با نوعی سندرم واقعی محرومیت روبرو می­شوید و دردهای ناشی از ترک و وسوسه­های آن بسیار ناراحت­کننده خواهد بود. در این قسمت یاد می­گیریم چه انتظاری از سم­زدایی داشته باشیم، چطور می­توان هفته نخست محرومیت از مواد را سر کرد.

 

 

همچنین آگاهی پیدا می­کنیم اگر نتوانیم خودمان ترک کنیم نامعمول نیست که به مانند هزاران نفری که با درمان سرپایی قطع مصرف کرده­اند، گزینه­های درمانی را یاد گرفته و با انواع درمان در دسترس و نوع مطلوب آنها، آشنا شویم.

 

 

حشیش اعتیادآور است و اگر سعی بر ترک کنید احتمال زیادی وجود دارد در مدت چندین روز آمادگی آن­را پیدا کنید. نوع درد ناشی از سم­زدایی حشیش بسیار سطحی­تر از هروئین است اما دوره­ای کاملاً ناراحت­ کننده دیده می­شود و اگر با وسوسه­های شدید همراه باشد، این مرحله تا حدودی سخت­تر است. حشیش هم باعث اعتیاد روان­شناختی و گاهاً موجب اعتیاد جسمانی می­شود اما عوارض محرومیت آن به هر دو صورت جسمانی و روان­شناختی تجربه می­شود.

 

دردهای ناشی از سم­زدایی و محرومیت یک روز بعد از ترک شروع می­شود و در ادامه تا 48 ساعت بعد شدت آن افزایش می­یابد. دردهای سم­زدایی به مدت 3- 4 ساعت طول می­کشد و سپس به­تدریج فروکش می­کند. با این­حال هفته اول ترک از نظر روانی هفته­ای بسیار طولانی و سخت به نظر می­رسد،

 

برخی عوارض سم­زدایی حشیش عبارت است از؛

i    بی­خوابی

i    اضطراب

i    افسردگی

i    تهوع

i    استفراغ

i    عرق­ریزی شبانه

i    بی­حالی

i    کاهش اشتها

i    وسوسه

i    عوارض دیگر

 

 

هر چند، سم­زدایی حشیش نوعی سندرم پزشکی محرومیت شناخته­ شده است، هنوز هیچ­ گونه درمان دارویی موثری برای تسکین عوارض تجربه ­شده وجود ندارد. تنها گذشت زمان بهبودی واقعی اشخاص را فراهم می­کند. اگر در طول هفته اول بتوانید بر مشکلات فائق شوید، گذشته را پشت سر می­گذارید و فرصت عالی دارید به شرایطی فراتر از حشیش حرکت کنید.

 

 

اگر در تلاش ترک هستید، انتظار ناراحتی را باید داشته باشید، منتظر باشید با برخی اشکال وسوسه­ها مواجه شده و طرح آماده­ای برای برخورد با موانع پاکی به همراه داشته باشید. اغلب افرادی که تمایل به دراز کشیدن در رختخواب داشته، در منزل مانده، منفعل بوده و روز و شب در مورد حشیش فکر می­کنند فرصت موفقیت بسیار پایینی دارند. شما مجبورید بیرون بروید، خود را مشغول کنید و از افراد موفق کمک بگیرید.

 

 

به­تنهایی اقدام به ترک نکنید

افسانه غیر اعتیادی و بی­ضرر بودن مواد، بسیاری از معتادین را از جستجوی درمان مناسب باز می­دارد. با این­حال امروزه شاهد بیماران زیادی هستیم که به­عنوان مشکلی اولیه با اعتیاد به حشیش روبرو هستند. در حال­حاضر روزانه هزاران نفر از اعتیاد در رنجند و بسیاری از افرادِ مشتاقِ ترک مواد، ظاهراً نمی­توانند هفته اول پاکی را تداوم دهند. اگر در کاهش عوارض ترک و وسوسه مواد نیاز به کمک دارید، افراد کمک­رسان ومحل­ ویژه حمایت از شما آماده ارائه خدمات هستند. دلیلی برای شرم­ساری وجود ندارد بسیار غم­انگیز است نیاز به کمک داشته باشید ولی قدرت و شهامت کمک­گرفتن را نداشته باشید.

 

 

 

کامل کردن سم­زدایی

در طول سم­زدایی می­توانید انتظار احساس اضطراب و بی­قراری داشته باشید، شاید افسرده شده و به احتمال زیاد دچار بی­خوابی، سردرد، بی­اشتهایی و تهوع می­شوید. هیچ ­راه معجزه ­آسایی برای تسکین درد و عوارض محرومیت وجود ندارد. داروی ایبوپروفن در مقابله با سردرد و برخی عوارض مفید است اما انگار که در انتظار شروع یک بازی دوست ­داشتنی هستیم. به ­اتمام رساندن سم­زدایی کاری دشوار اما ارزشمند است. این سرگرمی نیست که معتاد شده،کنترل مصرف را از دست بدهیم و علی­رغم احساس بی­لذتی مجبور به ادامه مصرف باشیم. از آنجا که مجبور به استفاده­ی زیاد ماده هستیم، ما را به احساس کردن عوارض مصرف مستمر حشیش وادار می­کند. با ترک کردن احساس بهتری پیدا می­کنید، انرژی بیشتری داشته و خلاق­تر می­شوید، تمرکز و حافظه­تان تقویت شده و عملکرد شغلی و تحصیلی­تان را بازیابی می­کنید. احتمال بروز سرطان و بیماری­های روان­پزشکی را تقلیل می­دهید.

 

 

روزهای اول سم­زدایی

1) از منزل بیرون بروید

اگر در خانه بمانید زمان برای شما گذرا نخواهد بود و مرتب وسوسه مواد شما را اذیت خواهد کرد، بیرون رفته و خود را درگیر کنید، پیاده­روی کنید، به کتاب­خانه رفته، در کلاس ورزش یا زبان ثبت­نام کنید، تنها روزهای اول ترک برای شما سخت خواهد بود، خود را شدیداً به فعالیت­هایی مشغول کنید.

 

2) نرمش کنید

مرتب نرمش کنید و ضربان قلب­تان را تقویت کنید، از میزان بهتر شدن­ خود متعجب می­شوید. بی­حالی ناشی از سم­زدایی حتی می­تواند نرمش را برای شما بسیار نامطلوب و غیرجذاب جلوه دهد اما ناامید نشوید و تلاشتان را دو چندان کنید. با شلیک و آزاد شدن اندورفین­های مغز احساس بهبودی خُلق پیدا کرده، اضطراب­تان کاهش­ یافته و در صورت نرمش زیاد و فراوان ممکن است جسم شما خسته­تر شده و راحت­تر خواب بروید. روزهای مناسبی برای قایق ­سواری است، به شرطی­که لوازم را در منزل جا نگذارید.

 

3)  به جلسات بروید

در این جلسات با یک واقعیت روبرو می­شوید؛ شما معتاد هستید،بنابراین لازم است در جلسات مختص این افراد حضور پیدا کنید. در این جلسات با افرادی مثل خود آشنا می­شوید، کسانی که هرگز به فکر معتاد شدن نبوده­اند ولی گرفتار مواد شده­اند. این افراد با عدم مصرف، حمایت روزانه­ای را به همدیگر ارائه می­کنند. شاید حضور در جلسات را دوست نداشته باشید، اما به آن میزان که فکر می­کنیم اوضاع بد نیست. اگر در روزهای نخست ترک به شما کمکی داده شود چه زیانی دارد؟

 

4) برنامه­ریزی کنید

قبل از هر اقدامی، آماده روبرو شدن با مسائل پیش­رو باشید. ممکن است یکی از چندین نفر خوش­اقبالی باشید که فقط عوارض خفیفی را تجربه می­کنید ولی شما برای بدترین حالت نیز طرح خودتان را آماده کنید. درمانی جادویی برای محرومیت از ماده وجود ندارد و مدتی این فرایند طول می­کشد. سعی کنید از دیگران حمایت کسب کنید، خود را مشغول نگه­دارید و برای روزهای اول ترک خود را قوی­تر سازید.

 

 

عوارض محرومیت در عرض یک روز یا بیشتر به اوج می­رسد و به مدت سه یا چهار روز قبل از فروکش کردن تدریجی علائم با شدت ادامه می­یابد.

 

* باید مصمم به دریافت هرگونه کمکی به ­ویژه در طی روزهای اول باشید. مأخذ این اطلاعات معمولاً جلسات معتادین گمنام است؛ معتادین زیادی با دوره پاکی طولانی را دربر می­گیرد و نیز فنون و راهکارهای خوبی را نیز پیشنهاد می­کنند.

 

هشت روش ساده تحمل عوارض سم­زدایی حشیش

1.       دوش با آب گرم؛ اضطراب را تخفیف داده، عضلات را شل می­کند، احتمالاً سردرد را تسکین داده و به خواب رفتن را راحت­تر می­کند.

2.       مایعات و شیرینی­جات انرژی­زا زیاد بخورید.

3.       گیاهان دارویی انرژی­زا استفاده کنید.

4.       یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، به خواب رفتن را راحت­تر می­کند.

5.       مرتب ورزش کنید.

6.       موز بخورید. اگر زیاد عرق کنید ذخیره پتاسیم طبیعی شما کاهش می­یابد.

7.       از غذاهای پرچرب اجتناب کنید و منتظر باشید معده­تان خالی شود.

8.       قهوه کم بنوشید. کمکی به رفع اضطراب، سستی و بی­خوابی­تان نمی­کند.

 

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar