مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٥/۱۱

10 توصیه مفید برای ترک دخانیات:


10 توصیه مفید برای ترک دخانیات:
  1- تصمیم جدی برای ترک داشته باشید .
شما  تنها زمانی می توانـید سیگار را ترک کنید که آمادگی لازم را داشته باشید ، برای دیگران یا دلایل دیگری که ممکن است زیاد بـرایتان اهمیت نداشته باشد ،اقدام به ترک  نکنید. فقط برای  سلامتی خودتان این کـار را انـجام دهیـد و بدانید با این کار از احتمال بروز سرطان در خود جلوگیری کرده و  از زندگی لذت خواهید برد.
2- زمان و تاریخی را برای اقدام به ترک سیگار خود تعیین کنید .
پس از تصمیم گرفتن برای ترک ، حالا باید زمان ترک را تعیین کنید ، سعی نمایید یکباره سیگار را کنار بگذارید، تجربه افراد موفق حاکی از آن است که روش کنار گذاشتن یکباره سودمند تر بوده است ، هر چند که می توانید  بتدریج  با کاهش نخ هایی که روزانه استعمال خواهید کرد نیز موفق باشید.
3- قرارداد ببندید .
با یکی از افرادی که خیلی برای شما مهم است قراردادی ببندید بهتر است کتبی باشد و تلاش کنید در مکان هایی که احتمال کشیدن سیگار را می دهید تابلو های سیگار  کشیدن ممنوع نصب نمایید.
4- خانه تکانی کنید .
از هر مکان و فردی که شما را بیاد روزها و یا ساعاتی که سیگار استعمال میکردید می اندازد ، دوری کنید و هر چیزی را که در منزل و محیط کاری شما مرتبط با استعمال سیگار است دور بیاندازید ، مثلا جا سیگاری  ، فندک  و  در منزل نیز سیگار نگهداری نکنید.

5- عادت های دیگر را جایگزین نمایید.

استعمال سیگار یک عادت است ، که در ضمیر ناخودآگاه شما شکل بسته ، عادت های دیگر را جایگزین آن نمایید مثلا جویدن آدامس ، خوردن شکلات و تنقلات بی ضرر.

6- ازماشه چکان ها فاصله بگیرید.

بعضی از غذاها و یا حتی موقعیت ها در نقش محرک شما برای استعمال سیگار هستند به آنها ماشه چکان می گویند ، آن ها را پیدا کنید و بر روی کاغذی بنویسید و سپس از آنها دور شوید . مثلا اگر بعد از خوردن چای گرم و یا غذاهای چرب هوس سیگار می کردید اینک چای سرد بنوشید ، آب میوه استفاده کنید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

7- از علم طب کمک بگیرید.

با نظر پزشک از آدامس های نیکوتین دار  نیز ، می توانید استفاده کنید.

8- موقعیت های مکانی مناسب را پیدا کنید.

سعی نمایید بیشتر در مکان هایی که استعمال سیگار ممنوع است تردد نمایید.

9- مقابله با  موج وسوسه.

وسوسه سیگار همانند موجی است که آرام اوج میگیرد با این موج نجنگید با بکار بردن توصیه های زیر بگذارید به آرامی فروکش کند.

- بهنگام وسوسه موقعیت  مکانی خود را عوض کنید .

- با یک دوست تماس بگیرید.

- یک لیوان آب سرد بنوشید.

- ورزش کنید.

- استعمال سیگار را به ساعاتی بعد موکول کنید تا موج وسوسه از شما دور شود.

10- به خود جایزه دهید.

برای موفقیت در هر مرحله از ترک  سیگار ، به خودتان پاداش بدهید ، شما شایسته پاداش هستید.

1-سعی کنید  شیشه کوچکی که داخلش چـند تـه سـیگـار وجود دارد به همراه خود داشته باشید و هرگاه هوس سیگار کشیدن به سرتان زد، در شیـشه را باز کرده و داخلش را بوکنید، بوی تعفن و زننده آن قـطـعـاً شـما را از کاری که می خواهـیـد انـجـام دهید منصرف خواهد کرد.

2- همیشه مچ بندی به دستتان بیندازید. هرگاه میل به سیگار پیدا کردید، آنرا محکم بپیچانید تا کمی احساس درد به شما دست بدهد. بعد از زمانی کوتاه مغز شما احساس درد را جایگزین هوس کشیدن سیگار نموده و میل شما از بین خواهد رفت.

3- قبل از خواب به زیان های مالی استعمال سیگار خوب فکر کنید.

4- به خود روحیه بدهید و از کلمات و جملات تشویقی  مخصوصاً هنگام خواب استفاده کنید.

5- به فعالیت های ورزشی روی بیاورید ، برای خود برنامه های ورزشی توام با بازی و تفریح قرار دهید .  

دکتر بیوک تاجری
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت روان درمانگر- مشاور نوجوانان- اعتیاد- سکس تراپیست * *******عضو هیئت علمی دانشگاه ******** نایب رئیس جمعیت بهروزان * ******مشاور سازمان های دولتی ********اهم تالیفات - خشونت خانوادگی و اعتیاد - اعتیاد سبب شناسی و درمان - رابطه آسیب زا: آشتی یا جدایی - آسیب شناسی اجتماعی - راهنمای جامع داروهای روان پزشکی ** مرکز مشاوره پاسارگاد 09360565701 میعاد 66947381-3 ساعت تماس 14-20
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar