مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٢٥

  پیشوای بزرگ اسلام جامع همه صفات و اختصاصات لازم برای عالیترین سطح مدیریت و رهبری بود.او با اتکاء به قدرت الهی و با شخصیت بر جسته توانست چنان انقلاب عظیمی  را پی ریزی و به بهترین وجه ممکن رهبری نماید.

  از خصوصیات پیامبر در رهبری این بود  که ابداً برای خود امتیازی که ارزش اجتماعی خاصی به او بدهد،قائل نبود.

  با وجود اینکه فرمان آن حضرت در میان اصحاب بی درنگ اجرا می شد ولی رسول اکرم به روش مستبدان رفتار نمی کرد.با وجود اینکه پیامبر از مقام عصمت بر خوردار بودند و نیاز به مشورت نداشتند ولی به تبعیت قرآن کریم که میفرماید:«و شاورهم فی الامر»در کارهائیکه از طرف خداوند دستور نرسیده بود با اصحاب مشورت می کردند و نظر آنهارا محترم می شمردند.

  از دیگر خصوصیات رهبری رسول اکرم علاقه شدید به سازمان و تشکیلات برای شکل دادن و انتظام

به نیروهای انسانی بود. میفرمودند:«اگر سه نفر باهم مسافرت می کنید یک نفرتان را بعنوان سرپرست

انتخاب کنید.

  و خلاصه انکه ایمان به رسالت،حسن خلق،تواضع و فروتنی،وقار و متانت،آرامش و طمأنینه،سادگی و بی آلایشی،نظم و انضباط،حسن تشخیص،عدم تردید و دودلی،شهامت،پیشبینی و دوراندیشی،ظرفیت تحمل انتقادات،شناخت افراد و توانایی های آنان،نرمی در مسائل فردی و صلابت در مسائل اصولی،

شخصیت دادن به پیروان و به حساب آوردن آنان و طرف مشورت قرلر دادن آنها و بالا نبردن طح زندگی خود از طح زندگی فقیرترین افراد امت،و پرورش استعدادهای عقلی و عاطفی و عملی آنها،پرهیز از استبداد و عدم تمایل به اطاعت کورکورانه امت از او،علاقه شدید به سازمان و تشکیلات ،همه و همه آن حضرت را کاملترین رهبر آمانی می ساخت

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٢۳

در مجموع باید خاطرنشان کرد رعایت اصول تغذیه زمان و مکان خاصی ندارد و پیوستگی آن منجر به بهبود عملکرد تمامی اعضای بدن از جمله سیستم مغز و حافظه می‌شود بنابراین بهتر است افراد برای همیشه از یک الگوی صحیح تغذیه‌ای پیروی کنند تا با ارتقای سطح سلامت، زندگی شاداب‌تری را نیز داشته باشند و در مواقع خاص ناچار به تغییر عادات نادرست خود نباشند.

با پر خوری متمرکز نمی شوید

مبحث دیگری که باید به آن پرداخت، باور غلطی است که در ذهن بیشتر خانواده‌های کنکوری وجود دارد؛ «برای داشتن تمرکز بالا نیاز به خوردن بیشتر است.» این یک باور غلط و رایج است، زیرا برای فراگیری نیازی به دریافت کالری بیشتر نیست. حتی برعکس، دریافت غذاهای سنگین و پر چرب می‌تواند اختلالات گوارشی و سوءهاضمه را در فرد ایجاد کند که بروز این مشکل، تمرکز فرد را نه تنها بیشتر بلکه کمتر می‌کند.
رمز موفقیت رعایت وعده‌های غذایی است
مطلب حائز اهمیت دیگر در این زمینه تقسیم وعده‌های غذایی به 3 وعده اصلی و 2 یا 3 میان وعده است تا بدن فرد به‌صورت تدریجی مواد‌غذایی مورد نیاز خود را دریافت کند. ماست، میوه‌‌ها و سبزیجات به همراه وعده‌های اصلی یا در میان‌وعده‌ها به لحاظ دارا بودن درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های ضروری برای عملکرد مغزی، بسیار مفید هستند.

کم‌خون‌ها توجه کنید!

یکی دیگر از عواملی که موجب خستگی و نداشتن ‌تمرکز می‌شود کم‌خونی است که برای پیشگیری از این عارضه مصرف مواد‌غذایی حاوی آهن مانند گوشت، حبوبات، خشکبار و انواع مغزها توصیه می‌شود.

توصیه آخر به تمام دوستان
شاید در دوران دانشگاه افراد بسیاری را دیده باشید که با مشکل اضافه‌وزن روبه‌رو هستند. این چاقی یادگاری از دوران روزهای آماده‌سازی‌ آنان برای کنکور است که جمعیت عظیمی از مراجعان به مراکز کاهش وزن را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل توصیه آخر من به دوستان این است که «پیشگیری از بروز چاقی بسیار راحت‌تر و عملی‌تر از درمان است و بهتر است افراد در این روزها تغذیه مناسب و متعادلی داشته باشند تا بعد از برگزاری کنکور، نیازی به رفع کاهش وزن نداشته باشند.»

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٢٢

یکی از روش‌هایی که بیشتر دانش‌آموزان و افراد در روزهای امتحانات برای افزایش سطح هوشیاری‌شان استفاده می‌کنند، مصرف قهوه و مواد حاوی کافئین است. اما باید توجه داشته باشند گرچه مصرف این مواد در کوتاه‌مدت سطح هوشیاری را بیشتر و خواب‌آلودگی را کمتر می‌کند اما مصرف مداوم و درازمدت کافئین اثر معکوسی دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب فرد کم نمی‌کند بلکه باعث افزایش تحریک‌پذیری شده و به مرور از میزان تمرکز فرد می‌کاهد. در نهایت مصرف بیش از اندازه و بلندمدت قهوه به‌خصوص برای افرادی که کنکور را پیش‌رو دارند و مدت زیادی را صرف مطالعه می‌کنند، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سطح فراگیری ایشان داشته باشد.یکی از روش‌هایی که بیشتر دانش‌آموزان و افراد در روزهای امتحانات برای افزایش سطح هوشیاری‌شان استفاده می‌کنند، مصرف قهوه و مواد حاوی کافئین است.

اما باید توجه داشته باشند گرچه مصرف این مواد در کوتاه‌مدت سطح هوشیاری را بیشتر و خواب‌آلودگی را کمتر می‌کند اما مصرف مداوم و درازمدت کافئین اثر معکوسی دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب فرد کم نمی‌کند بلکه باعث افزایش تحریک‌پذیری شده و به مرور از میزان تمرکز فرد می‌کاهد. در نهایت مصرف بیش از اندازه و بلندمدت قهوه به‌خصوص برای افرادی که کنکور را پیش‌رو دارند و مدت زیادی را صرف مطالعه می‌کنند، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سطح فراگیری ایشان داشته باشد.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٢٢

با توجه به نتایج پژوهش های هافستد, ایران ازنظر شاخص پرهیز از ابهام (ریسک ناپذیری) درمیان 53 کشور، رتبه 31/32 را کسب نموده ومیزان شاخص مربوطه نیز 59 می باشد.

 

ویژگی های معلمین ودانشجویان با توجه به پرهیز از ابهام به این صورت است:

- دانش آموزان یا دانشجویان در موقعیت های ساختاری وسازمان یافته راحت هستند.

- معلم باید جواب تمام سوالات را بداند.

- دانش آموزان یا دانشجویان با موقعیت های آموزشی باز راحت هستند.

- معلم از گفتن کلمه" نمی دانم" واهمه ندارد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

همانگونه که درطول مقاله آورده شد، مطالعه فرهنگ وعناصر عمده آن درهر جامعه ای ضروری می باشد. معلم بیشتراز افراد دیگر بایستی به فرهنگ جامعه آشنایی داشته باشد وهمین طور نظام آموزشی و شیوه های تدریس نیز بایستی منطبق بر ویژگی های فرهنگی جوامع باشند. دین اسلام نیز که تعلیم وتربیت وهدایت انسان ها را رسالت خود می داند نیز ضمن اهمیت بسیارزیادی که برای این مقاله قایل است شیوه های مبتنی بر صداقت ودرستکاری و امانت داری رادر تدریس و ارتباط فی مابین معلم و دانش آموز توصیه می نماید.

درمیان دانشمندان معاصر نیز هافستد یکی از افرادی است که در زمینه فرهنگ ونقش آن در زندگی بشری، تحقیقات ارزنده ای را به انجام رسانیده است. دراین مقاله نیز براساس الگوی هافستد به بررسی تاثیر ارزش های فرهنگی برشیوه های تعامل میان معلم ودانش آموز پرداخته شده و ارتباط معلم و دانش آموز با توجه به ابعاد چهارگانه فاصله قدرت، فردگرایی - جمع گرایی، مردسالاری - زن سالاری وبالاخره پرهیز از ابهام تبیین گردیده است. با توجه به نتایج پژوهش هافستد ایران کشوری است که از نظر فاصله قدرت و جمع گرایی درحد بالا واز نظر مردسالاری وپرهیز ازابهام درحد میانه قرار دارد. البته پژوهش این نیز ازسوی محققین در داخل کشور با توجه با ابعاد چهارگانه هافستد صورت پذیرفته که تا حدودی موید این نتایج است.

برای نمونه، در پژوهش ملی وزارت ارشاد درسال 1381در پاسخ به سوال " اختلاف درآمد بین افراد فقیر وثروتمند برای پیشرفت جامعه ضروری است" (فاصله قدرت) درکل مراکز استان ها 68/7درصد مخالف، 12درصد بی نظر و19/3 درصد موافق بودند.

در تحقیق آقای علی رشیدپور پیرامون" بررسی شیوه های مدیریتی موجود در مراکز فرهنگی وارائه الگوی مناسب" دراداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان لرستان "فاصله قدرت" درحد متعادل شناسایی شد.

در پژوهشی دیگر با عنوان"خصایص مدیران فرهنگی" که توسط محمد حبیبی به انجام رسیده است در پاسخ به این سوال که " یک مدیرموفق هرگز منافع فردی را فدای منافع جمع نمی کند" 60درصد برتقدیم منافع جمع تاکید نموده و32درصد برمنافع فرد و7/6درصد  بی نظر بودند که این آمار نشان دهنده جمع گرایی بالا درمیان ایرانیان است.

در پژوهش های ملی وزارت ارشاد درسال 81 با عنوان " ارزش ها ونگرش های ایرانیان" در پاسخ سوال " کاربیرون از منزل وظیفه مرد است نه زن" 67/4 مخالف، 12درصد بی نظرو 19/3درصد موافق بوده اند که نشان دهنده فرهنگ مردسالاری بالا می باشد.

به هرحال، ضمن آنکه توصیه می گردد ضرورت دارد که پژوهش های فرهنگی بایستی به صورت دقیق تری در سطح کشور به انجام برسد، به نظر می رسد نظام آموزشی موجود با ارزش های فرهنگی ما هماهنگی وهمخوانی لازم ندارد، چرا که شاگرد محوری، شوارها و مشارکت و... زمانی از اثربخشی بالایی برخوردار خواهند بود که با ویژگی های فرهنگی جامعه منطبق باشند. از سویی نباید فراموش کرد که ایران از تنوع قومی وبه تبع آن تنوع فرهنگی برخوردار بوده و ارائه نظام آموزشی یکنواخت درسطح کشور نمی تواند عناصر فرهنگی متنوع ومتفاوت اقوام را پوشش دهد.

  ازهمه مهم تر شناخت معلمین نسبت به فرهنگ دانش آموزان نیز عنصر کلیدی در برقراری تعامل مناسب میان آنها می باشد که این امر مستلزم بالا بردن آگاهی های فرهنگی معلمان می باشد.

کسی که کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خویش نموده است.

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره شان معلم فرمود: معلم امانتدار است وانسان امانت اوست. برای درک و شناخت دشواری کار معلم باید در درجه اول موقعیت وشان انسان شناسانده  شود.

این موضوع از نظر اجتماعی خیلی مفید وارزنده است. زیرا هنوز بیشتر افراد اجتماع ما خود را در بسیاری از مسائل صاحب نظر می دانند ودرهر موضوعی به اظهار نظر می پردازند. ولی اگر آمادگی نداشته باشد، عده ای  می گویند برای آنکه شخصیت علمی معلم لطمه نبیند نباید به عجز وناتوانی خویش اعتراف نماید ولی عده ای دیگری که حق با آنان است می گویند وقتی معلم چیزی را نمی داند با کمال صراحت باید اقرار کند که نمی داند وبگوید در فرصت های بعدی شاید بتواند پاسخگو باشد و ازاین رهگذر احساس کمبود و حقارتی ننماید.

وظیفه الهی چه ایجاب می کند؟ پیشوایان دینی دراین مرحله چنین توصیه می نمایند: هرگاه انسان چیزی را نمی داند حتما باید اظهار نظر در آن موضوع خودداری نماید واین امتناع وظیفه ای نسبت به حقوق الهی است وهمچنین نشانه ای از ایمان راستین است.  شخصی از امام محمدباقر(ع) در مورد حق خدا بر بندگان سوال کرد، ایشان در جواب فرمودند:" حق خدا بر بندگان ایجاب می کند آنچه می دانند بگویند واز آنچه نمی دانند خودداری بورزند. امام جعفرصادق(ع) دراین خصوص می فرمایند: " نشانه ایمان راستین این است که گفتار تو از حوزه علم وآگاهی تو تجاوز ننماید." بیان فلسفه اجتماعی یک قوم ویا یک ملت مستلزم بررسی دقیق افکار دینی، عقاید فلسفی، جنبش های اجتماعی، آداب و رسوم وادبیات وآمال آن قوم وملت می باشد.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٢۱


نکته قابل توجه دیگر درباره کنکوری‌ها باورهای غلط است. نیاز به انرژی بیشتر در زمان مطالعه و فعالیت ذهنی یکی از این باورهاست. گرچه میزان نیاز به گلوکز به‌عنوان تنها منبع انرژی سلول‌های مغزی در زمان مطالعه بالا می‌رود اما این نیاز به حدی نیست که در باور عمومی جا افتاده است. متاسفانه داوطلبان کنکور با این تصور غلط در دوران مطالعه رو به پرخوری می‌آورند که این امر در کنار بی‌تحرکی این دوران اضافه وزن و چاقی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد و می‌تواند برایشان دردسرساز شود. همچنین بی‌تحرکی در این روزها می‌تواند مشکلات گوارشی از جمله یبوست را در این افراد ایجاد می‌کند. وجود این مشکلات می‌تواند تمرکز فرد را برهم بزند و در نتیجه در فراگیری این افراد تاثیرگذار باشد، به همین دلیل توصیه اکید من به دانش‌آموزان کنکوری برای عدم‌ایجاد اینگونه مشکلات در این روزها این است که پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند و علاوه بر این، روزانه به مقدار مناسب یعنی بین 5 تا 8 لیوان آب بنوشند و از میوه و سبزیجات حاوی فیبر در طول روز استفاده کنند.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٢٠
نویسنده: الیاس واحدی
 افسانه سارای یا سارا از جمله افسانه‌های مردمی در سرزمین آذربایجان است که در میان آذری‌ها (چه آذری‌های جمهوری آذربایجان و چه آذری‌های ایران) بسیار مشهور است. افسانه‌ی سارای به صورت‌های مختلف روایت شده است که پیام اصلی و مشترک آن در تمام روایت‌ها، وفاداری و حجب و حیای این دختر زیباروی است...


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/۱٥

در اسفند ماه سال گذشته، مساله آموزش زبان های مادری در آموزش و پرورش، در سطح گسترده یی در رسانه ها، بازتاب یافت و موافقان و مخالفان این طرح دیدگاه های خود را بیان داشتند.

 آنگونه که در سخنان برخی از فرادستان آموزش و پرورش، و همچنین علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نمود یافت آموزش زبان مادری، به ویژه در منطقه هایی که کودکان در سال های آغازین آموزش رسمی با درک و دریافت درست زبان فارسی مشکل دارند در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد. گرچه در قانون اساسی و در اصل پانزدهم آن نیز به روشنی بر این مساله تاکید شده است: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است.اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی، باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/۱٠

 در تربیت فرزندان، تنبیه باید در کنار تشویق انجام شود به این معنی که وقتی کودک کار خوبی انجام می‌دهد باید تشویق شود تا آن رفتار خوب را تکرار کند و تشویق تقویت‌کننده یک حالت مثبت است در مقابل تنبیه از یک فعالیت یا رفتار بد بازدارندگی ایجاد می‌کند.

 متأسفانه در فرهنگ ما و در ذهن والدین نخستین چیزی که شکل می‌گیرد داد زدن بر سر کودک یا تنبیه بدنی است در حالی که این تنبیه به هیچ عنوان مورد تأیید نیست. این رفتار والدین به عنوان بازدارنده کارایی نخواهد داشت. چرا که هر رفتاری از سوی والدین که باعث ترس و نگرانی کودک شود مانند چشم‌غره یا کتک باعث ناهنجاری رفتاری در آینده می‌شود.

 بهترین تنبیه کودک، تشویق نکردن اوست. به عبارتی باید کودک را از فعالیت‌ها و کاری که مطابق میل و خواسته اوست به طور موقت محروم کرد. مثلاً اگر کودک درس نخواند، خواهر یا برادر خود را اذیت کرد یا بی‌انضباطی کرد می‌توان در مقابل او را از رفتن به سینما یا مهمانی موقتاً منع کرد. متأسفانه والدین در مواجهه با کار بد کودکان می‌خندند یا به او باج می‌دهند.تنبیه در کنار تشویق اگر به موقع استفاده شود، باعث سوق دادن رفتار کودک یا نوجوان به مسیر صحیح، منطقی و جامعه‌پسند خواهد شد.

برای تنبیه سن خاصی مطرح نیست و حتی برای کودکان 3-2 ساله در صورت انجام رفتار بد، باید تنبیه یا رفتار بازدارنده اعمال شود.برخی والدین اگر چه تنبیه بدنی را برای کودکان خود به کار نمی‌گیرند اما با «چشم‌غره» سعی در تربیت فرزندان خود دارند و معتقد هستند «یک نگاه برای بازداشتن کودک کافی است» غافل از اینکه این نگاه از 100بار کتک زدن بدتر است. زیرا کودک برای مقابله با پدر و مادر مبادرت به تکرار آن رفتار ناپسند می‌کند.

 این امر باعث برانگیختن نفرت و احساس خشم کودک نسبت به والدین می‌شود.

شاید این طور به نظر برسد که کودک بعد از چند دقیقه کتک را فراموش می‌کند و به بازی ادامه می‌دهد اما در واقع این تنبیه در ناخودآگاه او می‌ماند و نوعی عقده حقارت، ناراحتی و خشم نسبت به والدین پیدا می‌کند چرا که ضعف و قوانین اجتماعی مانع مقابله به مثل می‌شود. کودک در مقابل پدر یا مادر کوتاه می‌آید و همین مسئله احساس سرخوردگی را در او ایجاد می‌کند.

 این رفتار، تنبیه همراه با تبعیض است که علاوه بر ایجاد نفرت نسبت به والدین، نفرت و ناراحتی نسبت به خواهر، برادر یا دیگر همسالان را نیز به دنبال دارد.

 تنبیه‌های مکرر در بزرگسالی به افسردگی و اضطراب منجر می‌شود. به طور مثال کودکی که پدر یا مادر عصبی دارد، با انجام هر کار بد دائم دچار اضطراب و نگرانی ناشی از ترس تنبیه بدنی و کتک می‌شود.

کودکانی که زیاد تنبیه می‌شوند در زندگی اجتماعی موفق نخواهند بود. والدین باید این واقعیت را بپذیرند که تنبیه بدنی کودکان مشکلات زیادی برای آحاد جامعه به وجود می‌آورد.

 افرادی که از تنبیه‌‌ بدنی به عنوان ابزار استفاده می‌کنند به نوعی بیمار و نیازمند روان درمانی هستند چون نتوانسته‌اند تحمل کنند و آستانه تحمل‌پذیری پایین دارند. افرادی که تنبیه می‌شوند نیز در آینده نیاز به درمان پیدا می‌کنند و اغلب در بزرگسالی به دلیل افسردگی به پزشک مراجعه می‌کنند.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/٥

درختی را که کشیده اید با درختانی که در پایین صفحه موجود است مقایسه کنید . ببینید بیشتر شبیه کدام یک است . بعد شرح مربوط به آن درخت را بخوانید تا درباره خود و روحیه تان چیزهای جدید کشف کنید. برای این که دوستانتان را بهتر بشناسید از آنها بخواهید که درختی ترسیم کنند.

* کلید تست*


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٦/۱

زینب پاشا، فرزند شیخ‌سلیمان از محله فقیرنشین عموزین‌الدین تبریز بود. از تاریخ تولد، دوران کودکی و جوانی وی، اطلاعات زیادی در دست نیست. در کتاب «سه مبارز مشروطه» نوشته عبدالحسین ناهیدی‌ آذر؛ درباره زینب‌پاشا چنین نوشته شده است:


ادامه مطلب ...
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar