مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٢٧
تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸-07 August 2014
بنا بر اعلام محققان استرالیایی، زوج‌ها با گذر زمان دارای حافظه مشترک می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به گفته آن‌ها، زوج‌های نزدیک زمانی که با یکدیگر هستند، دارای خاطرات واضحی هستند. در مطالعه انجام‌شده، افراد در صورتی که به یکدیگر نزدیک بودند، اغلب می‌توانستند در به یادآوردن یک اسم فرار به شریک زندگی‌شان کمک کنند.

تیم دانشگاه مک‌کواری طی چهار مطالعه، یادآوری مشترک را در زوج‌های صمیمی بررسی کرد و دریافت زوج‌هایی که سطح صمیمیت‌شان بالا بود، در این یادآوری بهتر عمل کردند.

نویسندگان این مقاله اعلام کردند بزرگسالان بیشترین دشواری‌های حافظه را درباره اطلاعات زندگی‌نامه‌ای و نه وقایع انتزاعی تجربه می‌کنند و به نظر می‌رسد با بالارفتن سن افراد، آن‌ها عدم اعتمادپذیری حافظه خود را با کمک گرفتن از حافظه شریک قابل‌اعتمادشان تعادل می‌بخشند.

این یافته می‌تواند توضیحی برای این موضوع باشد که چرا وقتی یکی از زوج‌ها دچار افت کارکرد شناختی می‌شود، دیگری نیز به زودی به وضعیت وی دچار می‌شود.
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٢٤

بهترین زمان برای مستقل خوابیدن کودک از مادر همان بدو تولد است.

هرگز نگویید تو بچه بدی هستی بگویید تو بچه خوبی هستی ولی کار اشتباهی انجام داده ای ....

 
معمولا بهتر است از همان بدو تولد کودک را جدا از خود خوابانده تا پس از 2 سالگی براحتی بتوانیم اتاق وی را از اتاق والدین جدا کنیم. معمولا بهتر است از همان ابتدای تولد کودک را در تختی که دارای حفاظ بوده و از چهار طرف بسته است خوابانده و مکان مناسبی برای خواب او تعیین کرده و هر زمان که کودک برای شیر خوردن از خواب بیدار شد کودک را از تخت خارج و به او شیر دهید و مجدد در تختخوابش بخوابانید.


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٢٢

روان شناسی کمال با دیدی نو , به ماهیت انسان می نگرد . انسانی که او مشاهده می کند با آنچه که رفتار گرایی و روان تحلیلی- روان کاوی - یعنی اشکال سنتی روان شناسی ترسیم می کند کاملا متفاوت است. در این مکتب انسان یک ماشین و یا موجود بیمار درمانده ناتوان, آنگونه که رفتارگرایی و روان تحلیلی می شناسند, نیست , بلکه به جنبه سالم طبیعت آدمی نظر دارد و به چیزی فراتر از مرز  بهنجار نگاه می کند و به حصول پیشرفته کمال و بیداری انسان و به فعلیت رساندن و تحقق بخشیدن تمامی استعدادهای بالقوه آدمی می اندیشد.


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٢٠

اصل کفویت

آنچه که در اسلام با عنوان "کفو بودن" بدان اشاره شده در واقع شباهت و همشأن بودن زن و مرد در جنبه های متفاوت شخصیتی، روانی، فرهنگی، علمی، سن و ... است. به عنوان مثال تحصیلات مشابه مسبب همگونی است. زیرا تحصیلات نزدیک به هم، گاه نتیجه تشابه درجه هوش افراد است. از طرفی تفاوت در سطح تحصیلات، تفاوت های عمده ای در جهان بینی و نگرش افراد ایجاد می کند. آیا فردی که تحصیلات دانشگاهی مثلاً در مقطع لیسانس را تجربه کرده و افکار و عقایدش به طرز خاصی که منطبق با محیط و فضای خاص تحقیقاتی دانشگاهی است شکل گرفته و آموخته است افکار انتزاعی خود را در برخوردها فعال نگهدارد و برای هر چیز دلیلی بطلبد، با فردی که دارای بهره هوشی طبیعی و دارای تحصیلات مثلاً در مقطع ابتدایی است یکسان خواهد بود؟ آیا رفتارها، نحوه سخن گفتن، نشست و برخاست،


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/۱٢

 به محض این‌که به خانه می‌رسد، پیش از هر کاری شماره‌های حافظه تلفن را نگاه می‌کند؛ نگاه که نه، یکی‌یکی آنها را کنترل می‌کند تا مطمئن شود غریبه‌ای به من زنگ نزده است و وای به روزی که کسی اشتباه شماره خانه ما را گرفته باشد؛ آن‌وقت است که زندگی‌ام تیره و تار می‌شود و او با تصورات وحشتناکش به من تهمت دروغگویی می‌زند.

 اگر این جمله‌ها برای شما عجیب است باید بدانید خیلی‌ها چنین بینش و رفتاری دارند و با این تفکر آزاردهنده، ابرهای سیاه ناامنی و سوء‌تفاهم را به آسمان آبی زندگی مشترک‌شان می‌کشانند؛ اما سوال اینجاست که چرا این خیلی‌ها همه چیز را با عینک بدبینی می‌بینند؟


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٩

حدود 65 سال پیش «کانر»، روان پزشک کودک، برای نخستین بار اختلال اوتیسم را مطرح کرد.

معنی لغوی اوتیسم در خود فرورفتن و بی توجهی به جهان خارج است. تعاریف مختلفی از خودماندگی ( Autism) وجود دارد. یک تعریف این که خودماندگی اختلال عصبی یا مغزی است که با کاهش برقراری ارتباط و تعامل های اجتماعی مشخّص می شود.


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/۸

  پیامبر اکرم گفتاری فصیح و شیرین داشتندند و هنگام سخن گفتن تبسم می کردند. نه بسیارکم سخن ونه پرگو بودند.روزی به ابوذر فرمودند: ای ابوذر هرچه را که در آن تو را بهره نیست ترک آن کن.ای ابوذر اگر سخن نقره باشد سکوت طلاست.

  گفتار پیامبر خالی از زوائد بود و در کلامش تکرار وجود نداشت. بسیار واضح و روشن صحبت میکرد.کلامش نیز مانند سایر حرکاتش معتدل بود.و براستی که خدای یگانه به او قدرتی داده بود که در یک سخن کوتاه،دنیایی از علم و حکمت را بیان می کرد.کسی سخن پیامبر را بخوبی درک نمی کرد مگرآنکه محبت او در دلش جای میگرفت و متمایل به او می شد.

  پیغمبر در کنار کعبه در حجراسماعیل می نشستند و با آواز بلند و زیبا قرآن میخواند و یاد خدا میکرد.  

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

 

پاسخ قطعا نه است. باید بدانید از ازدواج چه می خواهید، چه کسی می تواند این خواسته ها را براورده کند و نقش شما در انتخاب و تحقق این خواسته ها چیست.

این که می گویند «به هم عادت می کنید»، «علاقه بعداً پیدا می شود» همیشه و در همه جا صحیح نیست. زمانی علاقه «بعداً» پیدا می شود که پایه و اساس ازدواج بر معیارهای عقلانی استوار شده باشد. با عنوان های«دعواهای پدر و مادرم مرا خسته کرده بود!»، «در تنگنای مالی بودم»، «همه دوستانم ازدواج کرده اند» و ... تن به ازدواج تحمیلی و ناخواسته ندهید.


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

 ضربات شدید مغزی آثار جبران ناپذیری در بیماران دارد، ضربات مغزی ذخیره سازی اطلاعات در مغز را مختل می‌کند.

راه‌های مراقبتی نقش موثری درکاهش آسیب دیدگی‌های مغزی دارند،قوانینی در اداره راهنمایی و رانندگی درخصوص کاهش ضربات مغزی مانند استفاده از کلاه ایمنی و بستن کمربند وضع داده شده است که رعایت این قوانین، برای کاهش آسیب دیدگی‌های مغزی، الزامی است انسان‌ها در زندگی روزمره در معرض تصادفات هستند. ضربه مغزی می‌تواند قسمتی از مغز را که به راه رفتن و حفظ تعادل فرد کمک می کند، دچار آسیب کند. بنابراین درمان فیزیکی و توانبخشی می تواند تعادل و تحرک فرد را بهبود بخشد.

 بیمارانی که دچار صدمات شدید مغزی می شوند، ممکن است ماه ها درحالت کما باشند و نیاز به مراقبت، تقبل هزینه‌های سنگین و آی سی یو داشته باشند. همچنین امکان ابتلا به عوارض بعد از درمان هم برای بیمار بیشتر است.

 در آسیب دیدگی‌های خفیف‌تر، عوارض بیماری و مدت زمان درمان کاهش می‌یابد اما نمی‌توان بازهم تمام عوارض بیماری را کاهش داد، بر این اساس پیشنهاد پزشکان برای پیشگیری از ضربات شدید مغزی، کاهش آسیب دیدگی‌ها و رعایت نکات ایمنی است. هر گونه ضربه به هر قسمت مغز می‌تواند ذخیره و بازیابی اطلاعات را تخریب کند  بعد از ضربات مغزی، فرد برای مدتی حافظه‌اش را از دست می دهد. همچنین فردی که دچار ضربه مغزی شده، مثلا روز تولد یا تصادفی که منجر به این حادثه شده است را به یاد نمی آورد  بعد از ضربه مغزی، ازدست دادن حافظه طبیعی است، این مشکل دائمی نیست ولی اگر ضربه مغزی شدید باشد، بعد از مدت زمان طولانی دوباره حافظه بهبود می یابد.

   مراقبت‌هایICU و درمانی جهت درمان ضربه‌های مغزی پیشرفت فراوانی داشته است، بنابراین خانواده‌های بیماران باید با صبر واعتماد به پزشکان زمینه درمان بهتر بیماران خود را فراهم کنند افراد دچار ضربه مغزی، ممکن است در سنین بالاتر دچار آلزایمر، پارکینسون و دیگر اختلالات مغزی شوند. همچنین هنگام درمان، مهمترین اصل زمان است و باید خانواده‌ها به تیم درمان اجازه دهند که تمام تلاش خود را انجام دهند.

  مراقبت از کودکان و استفاده از حفاظ ایمن در لبه های بالکن و پشت بام به منظور جلوگیری از سقوط، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، رعایت اصول ایمنی و سالم تر سازی جاده‌ها و نوسازی وسایل نقلیه مهمترین راه های پیشگیری از ایجاد ضربه مغزی هستند و بهترین درمان برای ضربات مغزی پیشگیری است.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

 گزارش سازمان ملل نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از بیماری ایدز در جهان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن حدود 12 درصد کاهش یافته و به یک و نیم میلیون نفر رسیده است. این در حالیست که در ایران این روند افزایشی است


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

درمان اختلالات روانی به همان اندازه مهم و حقیقی است که درمان بیماری های جسمی . حتی در بسیاری از اوقات نمی توان اختلالات جسمی را از اختلالات روانی جدا کرد. طبق آمار جسمی سازمان بهداشت جهانی علت بیش از نیمی از بیماری های جسمی ناراحتی های روانی است که در مدت طولانی با ایجاد اختلال در کارکرد طبیعی بدن مشکلات و دردهای سمی را به وجود می آورند . طبعاً هر نوع فشار روانی را نمی توان بیماری خواند و کمتر کسی به محض برخورد با یک بحران روانی فوراً به روان شناس رجوع می کند


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی فقط در کاهش درد در برخی از بیماری ها موثر است و تاثیر آن در درمان و بهبود بیماری های دیگر فعلا پایه محکم علمی ندارد.

طب سوزنی یکی از شاخه های طب مکمل یا جایگزین (Alternative Medicine) است که مدعی درمان، تسهیل و تسریع روند بهبود بیماری های متفاوت است.


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧
در روان درمانی نظریه به دیدگاه هماهنگ و با ثباتی در مورد رفتار انسان ، آسیب شناسی روانی و سازگاری رفتار آن تعریف می شود .

تعریف رواندرمانی : (از نظر نورکراس، 1990، ص 218)

 

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

اغلب افرادی که دچار نوع بخصوصی از سکته می‌شوند تنها به تمرین‌های حرکتی می‌پردازند اما تمرین‌های مغزی خاص می‌توانند در روند درمان آنها موثر باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان به افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند توصیه می‌کنند برای بهبود روند درمان سعی در آموختن نواختن یک وسیله موسیقی و یا آموختن نقاشی نمایند.

گفتنی است براساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته انجام مهارت‌هایی مانند نقاشی و یا موسیقی باعث درمان زود هنگام افراد مبتلا به سکته مغزی می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند یادگیری مهارت‌هایی مانند نقاشی و یا موسیقی می‌تواند سبب ترمیم زودتر پیوندهای عصبی و بخش‌های آسیب دیده مغزی در مبتلایان به سکته مغزی شود.

کارشناسان اعتقاد دارند در هنگام بروز سکته مغزی به دلیل عدم رسیدن اکسیژن به بخش‌هایی از مغز که وظیفه یادگیری مهارت‌ها را دارند به شدت آسیب می‌بینند و انجام تمرین‌های مهارتی بعد از بروز سکته و در هنگام بازتوانی می‌تواند به بازگشت مهارت‌های اولیه فرد کمک نماید.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

تغییر دادن همسر یکی از باورهای منفی و نادرستی است که بسیاری از دختر و پسرها درگیر آن هستند. این باور  در میان نسل‌های قدیمی‌تر به وضوح وجود داشت و با اینکه تقریباً از تمام بوته‌های آزمون، ناکام و سرافکنده بیرون آمد، امتداد آن، به اشکال جدید و فرم‌های دیگر در میان نسل حاضر هم خود را نشان می‌دهد!


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

پژوهش های اخیر محققان دانشگاه سینسیناتی اوهایو در آمریکا نشان می دهد که سردرد های میگرنی در دوران یائسگی 50 تا 60 درصد افزایش پیدا می کند.

به گزارش هلث، اکثر بانوان مبتلا به میگرن ادعا می کردند که شدت و میزان سردرد ها در در دوران پیش از یائسگی و یائسگی افزایش پیدا می کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این گفته صحت دارد و میزان افزایش بین 50 تا 60 درصد است.

محققان بر این باورند که کاهش سطح هورمون استروژن علت اصلی این موضوع است.

با توجه به گزارش موسسه ملی آمریکا، یائسگی معمولا در سال های پایانی دهه چهل زندگی یک خانم اتفاق می افتد و پس از یک دوره چند ساله قاعدگی نامنظم، یائسگی کامل رخ می دهد.

معمولا این دوران با گرگرفتگی، خواب نامنظم و فشارهای روحی همراه است.

خانم ها پس از یائسگی، معمولا اضافه وزن پیدا می کنند و علایم پوکی استخوان به مرور ظاهر می شود. در افراد مبتلا به میگرن اوضاع بدتر است چراکه سردرد های مزاحم نیز افزایش پیدا می کنند.

معمولا به این افراد توصیه می شود که برای کاهش این اثرات، ورزش منظم، برنامه غذایی سالم و کاهش تنش های روحی را جدی بگیرند و از مکمل های کلسیم و ویتامین D استفاده کنند. این عوامل به کاهش سردرد های میگرنی نیز کمک می کند.

سردرد های میگرنی به صورت درد های ضربه ای و تپش دار در نقطه ای از سر توصیف می شود و معمولا نیمی از مغز را در بر می گیرد. مدت زمان این درد بین 4 تا 72 ساعت است و زندگی فرد را مختل می کند.

معمولا این افراد نسبت به صدا و نور حساس می شوند و بیماری آنان با این دو عامل افزایش می یابد. رژیم غذایی، استرس و تغییرات هورمونی در میزان و شدت این بیماری نقش مهمی دارد. طبق آخرین آمار انستیتو ملی سلامت، حدود 10 درصد از افراد سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و تعداد مبتلایان خانم 4 برابر آقایان است.

نتایج این تحقیقات در 56 امین نشست سالانه سردرد آمریکا ارایه شده است.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

«وقتی موهایم را مرتب می‌بافم و پشت سرم می‌بندم و هنگام آمدن بابا دم در به استقبالش می‌روم و می‌گویم: باباجون امروز من از شما پذیرایی می‌کنم، بابا گل از گلش می‌شکفد و می‌گوید: این یعنی که دختر کوچولوی من بزرگ شده. خوش به حال آن مرد خوشبختی که تو همسرش خواهی شد».


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

بر اساس آمارهای مربوط به کودک‌آزاری، هر ساله هزاران کودک در سراسر جهان، مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. با آگاهی از علائم کودک‌آزاری، می‌توان به کودک کمک کرد تا از درد و رنج آن رهایی یابد. اگر شما معلم، فعال یا مددکار اجتماعی، پدربزرگ یا مادربزرگ، عمه یا خاله، عمو یا دایی، برادر یا خواهر بزرگ‌تر، دوست خانوادگی و یا حتی یک آشنا هستید،


ادامه مطلب ...
نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

خواب یکی از نیازهای بشر در طی 24 ساعت شبانه روز است و بسته به سن فرد نیاز خواب متفاوت است که البته کیفیت خواب اهمیت بیشتری از طول زمان خوابیدن دارد.

نیاز به خواب در سنین کودکی 15 تا 16 ساعت در شبانه روز است و در بزرگسالی به یک، سوم شبانه روز می‌رسد کیفیت خواب به معنی استمرار در خواب و عمق خواب است. ممکن است شخصی در طول شبانه روز 8 ساعت بخوابد ولی در طول شب مدام بیدار شود که این نوع خواب مطلوب نیست. کمبود خواب در سنین کودکی اختلالات در رشد کودک ایجاد می‌کند. چرا که ترشح هورمون رشد در هنگام خواب بیشتر است.

در بزرگسلان خواب مطلوب کیفیت و کمیت عملکردی را بالا می‌برد در بی‌خوابی موقتی، فرد دچار اختلال در تمرکز می‌شود ولی در مواردی که بی‌خوابی طولانی مدت شود عوارضی چون ضعف عمومی بدن، بی‌اشتهایی، سردرد، اختلال در یادگیری و عمکرد حافظه و در موارد شدید و طولانی مدت و درمان نشده تشنج و کما را به همراه دارد.

علل بروز کم‌خوابی بسیار متنوع است از جمله اختلالات عفونی در بدن، اختلالات متابولیکی، اختلال هورمونی، بیماری روانپزشکی، اضطراب و افسردگی و مصرف برخی داروها و ترکیبات آمفتامینی را می‌توان برشمرد.

 با تشخیص نوع کم خوابی می‌توان درمان مناسب را تجویز کرد باید توجه کرد که کم خوابی در مراحل پیشرفته و مزمن خطرناک است.

نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳٩۳/٥/٧

با نقل داستان است که نه‌تنها چیزهایی درباره خودمان و دنیا درمی‌یابیم، بلکه همچنین یاد می‌گیریم چطور خود و دنیای خودمان را عوض کنیم و بسازیم. با داستان، چه داستان‌های شخصی و چه روایت داستان‌های سنتی یا معاصر، این امکان برای ما فراهم می‌آید که فکر خود را بسط دهیم و نیز چیزهایی درباره ساختار، نقش و اهداف زبان بیاموزیم.

داستان می‌تواند ما را که یادگیرنده هستیم، در یادگیری توانمند کند. با گوش دادن به داستان‌ها، ویژگی‌های نقل داستان ملکه ذهن بچه‌ها می‌شود، هم‌چنین از آن‌ها خواسته می‌شود در برابر ایده‌ها و عواطف قدرتمند واکنش نشان دهند. داستان‌ها این فرصت را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند تا هم درباره داستان‌ها فکر کنند و هم آن‌ها را ملکه ذهن خود کنند.

پروفسور متیو لیپمن بنیان‌گذار برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان می‌گوید: در اواخر سال‌های 1960 در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک به درجه استادی فلسفه رسیدم. فکر می‌کردم دانشجویانم فاقد قدرت استدلال و قدرت تمییز داوری هستند؛ اما برای تقویت فراوان قدرت تفکر آن‌ها، دیگر بسیار دیر شده بود. به این نتیجه رسیدم که این کار باید در دوران کودکی انجام می‌گرفت. باید وقتی کودکان در یازده یا دوازده‌سالگی بودند یک سری دوره‌های درسی در خصوص تفکر انتقادی را می‌گذراندند.

اما برای تهیه موضوعی قابل‌فهم و مخاطب پسند، متون درسی باید به شکل داستان نوشته می‌شد؛ داستانی درباره کودکانی که در حال اکتشاف منطقی‌اند.

هم‌چنین خانم آن مارگارت شارپ که یکی از چهره‌های سرشناس و مۆثر در گسترش فلسفه برای کودکان و نوجوانان است، تفاوت میان متن فلسفی و داستان فلسفی را این‌گونه بیان می‌کند: «متن فلسفی تلاشی است برای ارائه فلسفه به نحوی منطقی و جامع که فاقد هرگونه تجربه ملموس است، در حالی‌که داستان فلسفی کوششی است که کودکان را به کندوکاو در مورد مفاهیم و شیوه‌های فلسفی ترغیب می‌کند. این ترغیب از طریق جای دادن مفاهیم و شیوه‌های فلسفی در خلال اتفاقات داستان است».

یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از داستان به‌عنوان محرکی برای فکر کردن در کلاس درس این است که داستان خوب توجه کودک را جلب کند و فکر او را مشغول می‌کند این امر گام اول و اساسی در چرخه یادگیری می‌باشد.

خواندن و گوش دادن به داستان‌ها، فضای ذهنی برای فکر کردن ایجاد می‌کند. اما کیفیت فکر کردن است که باید برای ما مهم باشد. همچنین، همه داستان‌های خوب، برانگیزاننده فعالیت‌های فکری مثل تصور کردن، حدس زدن و قضاوت کردن هستند. با محدود کردن بچه‌ها به ندای درون قضاوت‌های شخصی‌شان، فرصت‌هایی را که متن‌های خوب برای واکنش فکری فراهم می‌آوردند، محدود می‌کنیم.

هر داستان یا کتابی که کودکان می‌خوانند می‌تواند داستانی برای فکر کردن باشد. اگر معلم یا شریک خواندن شما داستان را با طرح سوال‌ها یا مضامینی برای بحث ارتقاء دهد.

با در نظر گرفتن کار بزرگ محققان و دانشورانی چون متیو لیپمن در انستیتو ترویج فلسفه برای کودکان و گارت ماتئوز از دانشگاه کورنل، درگیر کردن کودک در بحث‌های فلسفی از طریق مطرح کردن داستان‌های فلسفی ابتکاری و خلاقانه به عنوان نقطه آغاز، تمرینی عادی به شمار می‌آید. در این کلاس‌ها دانش آموزان داستان را با صدای بلند می‌خوانند یا بخشی از آن را اجرا می‌کنند. آموزگار هم به نوبه خود تلاش می‌کند محیطی مناسب برای بحث‌های ابتدایی و تبادل نظر بین دانش آموزان ایجاد کند، تا آنان به جای پاسخ دادن صرف به سۆال‌های آموزگار، تحریک شوند که در گفت وگوهای چندجانبه بین خود شرکت کنند.

هدف از کلاس‌های آموزش فلسفه برای کودکان، شکل دادن «جامعه ای پویا و پرسشگر» است. برنامه آموزشی، شامل 80 صفحه داستان فلسفی برای دانش آموزان و راهنمای آموزشی برای آموزگاران است. راهنمای آموزشی، شامل صدها تمرین و فعالیت برای برانگیختن تفکر فلسفی است، تا کمک کند مخاطب به سۆال‌های بزرگ تری در ذهن خود دست یابد.

باید رویکرد اصلی فلسفه برای کودکان را رویکرد داستانی بنامیم. البته نمی‌توان انتظار داشت که با به کار گرفتن این برنامه، شاهد پیشرفت‌های خیلی زیاد و خارق العاده ای در کودکان، آن هم در مدت زمان کوتاهی باشیم. گرچه این گفته به این معنی نیست که کودکان نمی‌توانند فلسفی فکر کنند یا از این فعالیت‌ها چیزی نمی‌آموزند. بسیاری از کسانی که در چنین برنامه‌هایی شرکت داشته‌اند، براساس تجربه‌هایشان معتقدند که کودکان از عهده این کار به خوبی برمی آیند.

کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar