مشاوره و روان درمانی- مشاوره تلفنی
در این وبلاگ به طور محدود تجارب بالینی و راهکارهای تجربه شده در مشاوره و روان درمانی را با همکاران و مراجعین عزیز در میان می گذاریم
کلمات کلیدی مطالب
راهنمایی و اسلام نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٩



مفهوم راهنمایی: راهنمایی عبارت است از کمک به فرد در شناختن خود و محیط خویشتن و یا به عبارت دیگر راهنمایی کمک به فرد است در حل مشکلات خود و ایجاد رابطه اساسی با دیگران. (حسینی 1364)
هدف راهنمایی[1]


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اکستازی(2) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢۸

اثرات قرص‌های اکستازی عبارت است از؛ اثرات شدید احساسی و اختلال خواب، انقباض شدید فک و پارگی زبان، فراموشی، تهوع، استفراغ و سردردهای پیاپی و سرکوب شدید خون­سازی مغز استخوان.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
رابطه طلاق و عزت نفس(2) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢۸

از آنجا که شاخص مقطعی نسبت طلاق به ازدواج تحت تأثیر نوسانات میزان ازدواج قرار می‌گیرد، هر چند برای بیان وضعیت کلی زناشویی جامعه شاخص مناسبی است، برای بیان قوت طلاق چندان مناسب نیست، استناد به میزان‌های عمومی ازدواج و طلاق و یا شاخص‌ نسلی نسبت طلاق


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
درمان اعتیاد (11) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢۸

اولین قدم در درمان اعتیاد و هرگونه وابستگی بیمارگونه رها کردن فرد است و اکثریت قریب به اتفاق خانواده­ها قادر به درک این مسأله نیستند. باید متذکر شویم منظور ما از رها کردن ...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
درمان اعتیاد (10) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٤

درمان ایده­ال بر اساس نیازهای بیمار تنظیم می­گردد و شامل توان­بخشی روان­شناختی - اجتماعی، دارودرمانی، مشاوره فردی و گروهی باید باشد که اختصاراً در زیر می­آید؛...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
رابطه طلاق و عزت نفس(1) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٤

آمارها نشان می‌دهد تنها 12 درصد از زوج‌ها پس از طلاق رابطه‌ای مسالمت‌آمیز و بدون درگیری با یکدیگر دارند و می‌توانند برای تأمین خواسته فرزندشان یا ایجاد آرامش برای وی رابطه‌ای نسبتاً آرام و دوستانه داشته باشند، اما 50 درصد از زوج‌ها پس از طلاق با یکدیگر رفتاری تندتر دارند و مشاجرات و درگیری‌های آنها با شدت بیشتر و اغلب در حضور فرزندان صورت می‌گیرد....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
ازدواج زنان و مردان متضاد نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٤

این کشف نشان می دهد که افراد از بینی خود به عنوان نوعی “جی پی اس” برای پیدا کردن نیمه گمشده خود استفاده می کنند.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
فراگیری و تمرکز نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٤


شاید مهمترین عاملی که در راستای موفقیت تحصیلی از رسیدن دانش‌آموزان به هدف جلوگیری می‌کند، اضطراب و ترس از امتحان باشد. پافشاری که ایجاد می‌شود تا فرد در بهترین شرایط و رتبهٔ تحصیلی قرار بگیرد، در پیدایش این اضطراب مؤثر است.


این حالت نامطبوع درزمان امتحان دادن حضور و شدت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا در این زمان دانش‌آموز احساس می‌کند که قادر به نوشتن یا بیان مطالبی که می‌داند و در سایر موارد به خوبی می‌تواند آنها را به یاد آورد، نیست. در این مواقع تسکین یا کاهش فشار روانی که ممکن است به کمک هیپنوتیزم صورت بگیرد، می‌تواند به بهبودی و ارتقاء سطح فراگیری و آموزشی بینجامد.
در برخی از موارد، میزان اضطراب برای رسیدن به درجه‌های عالی در امتحان مطرح نیست، بلکه علت اصلی این است که فرد به اندازهٔ لازم انگیزه برای فراگیری پیدا نکرده است. در این شرایط هم هیپنوتیزم درمانی می‌تواند برخی از تصورهای نادرست فرد در ارتباط با فراگیری را تعدیل کند یا تغییر دهد و در نتیجه او به یک کمک مؤثر برای افزایش انگیزه برسد. برای اولین‌بار در حدود ۵۰ سال پیش یک دانشمند به نام ”مک‌ کورد“ نشان داد که با کمک هیپنوتیزم درمانی امکان افزایش توفیق در امتحان‌ها و پیشرفت‌ در زمینهٔ تحصیل وجود دارد.
در حدود ۲۰ سال پیش، برای اولین‌بار ”جانسون“ و همکاران او نشان دادند که کاربرد هیپنوتیزم در گروه‌هائی از دانش‌آموزان یا دانشجویان موجب پیدایش یک افزایش مشخص و چشمگیر در احساس اعتماد به نفس را به‌ویژه در کسانی که دارای مشکل‌های یادگیری هستند، فراهم می‌سازد.
اضطراب امتحان دادن
برای اولین‌بار در حدود ۳۰ سال پیش پژوهشگری به نام ”لوداتو“ از هیپنوتیزم برای کاهش اضطراب امتحان در کسانی که می‌خواستند در امتحان‌های رانندگی، تایپ و دوره‌هائی در آمار شرکت کنند استفاده کرد. پژوهش‌گر دیگری به نام ”هامر“ هیپنوتیزم‌درمانی را در گروهی برای افزایش ظرفیت حرکتی، تمرکز، ادراک، تداعی معانی، میزان قدرت حافظه پس از فراگیری، تندخوانی همراه با درک مطالب تند خوانده شده و کسب مهارت در خلاصه‌نویسی در مطالب خوانده شده و ... در مقایسه با گروه شاهد مورد استفاده قرار داد. در تمام موارد فوق، هیپنوتیزم‌درمان مؤثر بود. در جریان القاء خلسه در این افراد تلقین برای پیدایش خواب صورت نگرفت تا گیجی و خواب‌آلودگی آنان به حداقل برسد. در حدود ۵۰ سال پیش ”کولیکوف“ قسمت‌هائی از مطالب درسی دبیرستانی را در نوار صوتی ثبت کرد و به‌صورت جداگانه هم در خواب طبیعی و هم در خلسهٔ هیپنوتیزمی برای گروه‌هائی از دانش‌آموزان پخش کرد. او متوجه شد که تأثیرگذاری این روش در خلسهٔ هیپنوتیزمی بیشتر از خواب طبیعی بود.
”گلدبرگ“ در ۱۳۰ دانشجو که دچار اضطراب در امتحان‌ها بودند، تأثیر هیپینوتیزم‌درمان را با کاربرد داروهای آرام‌کننده مورد مقایسه قرار داد. مشخص شد هیپنوتیزم‌درمانی تأثیر بیشتری در مقایسه با داروهای آرامش‌بخش دارد. در حالی که تأثیر داروهای آرامش‌بخش بیشتر از درمان‌های توصیفی، هدایت‌گر است.
”گرازیل نک“ و ”جیمز هال“ اساتید دانشگاه‌های آمریکا و نویسندگان کتاب درسی معتبر ”اصول هیپنوتیزم‌ بالینی و کاربرد آن“ در این اثر می‌نویسند: ”ما با کمال خوشحالی اعلام می‌داریم که در هیپنوتیزم‌درمانی‌هائی که در سالیان گذشته برای تسکین اضطراب امتحان دادن انجام داده‌ایم. اضطراب این بیماران کاهش یافته و در نتیجه در امتحان به نمره‌های بیشتری نائل آمدند.“
افزایش بهره‌وری در مطالعه
در یک آزمایشگاه و کتابخانه که دانش‌آموزان در فصل تعطیلی تابستان برای مطالعه به آن مراجعه می‌کردند، ”کریپنر“ هیپنوتیزم را برای افزایش مهارت‌های مرتبط با مطالعه مورد استفاده قرار داد. از هر ۹ نفر دانش‌آموزی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، ۸ نفر (حدود ۸۸ درصد) در سال بعد در امتحان‌ها نمره‌هائی بیشتر از میانگین کلاس کسب کردند که معادل ۵ ماه آموزش بیشتر در کلاس بود. اغلب دانش‌آموزانی که در گروه شاهد شرکت کرده بودند و تلقین‌های مثبت و سازندهٔ هیپنوتیزم درمان‌گرانه را دریافت نکرده بودند. نمره‌هائی کمتر از میانگین کلاس کسب کرده بودند، از لحاظ مطالعه‌های آماری تغییرهای بین این دو گروه، بسیار مشخص و معنی‌دار بود. (p=۰/۵).
بسیاری از متخصصان بالینی بر این باور هستند که نتایج و فواید هپینوتیزم‌درمانی برای افزایش قابلیت‌های درسی بسیار مستمر و طولانی است و حتی پس از امتحانی که دانش‌آموزان یا دانشجویان به خاطر آن هیپنوتیزم‌درمانی را انجام داده‌اند، برای مدت خیلی بیشتری ادامه پیدا می‌کند. در افراد بزرگسالی که توسط ”فولر“ برای رسیدن به قابلیت‌های فراگیری و تمرکز در برنامه‌های هیپنوتیزم‌درمانی شرکت کرده بودند. چنین اظهارنظرهائی توسط ”فولر“ به‌عنوان جمع‌بندی نهائی ارائه شده است: ”حتی پس از گذشت هفته‌ها، این افراد می‌توانند در زمان مطالعه به‌صورت خیلی عمیق‌تری تمرکز کنند ... ولی گروه شاهد که هیپنوتیزم‌درمانی دریافت نکرده بودند،هرگز به چنین افزایش قابلیت‌هائی در زمینهٔ تمرکز بهتر و بیشتر نرسیده بودند.

  نظرات ()
کنترل استرس نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٢

اگر شما و تجربه‌تان با این سناریو همراهی می‌کند، می‌دانید که میزان مشخصی از استرس، در شرایط مناسب می‌تواند عملکرد را بالا ببرد. خواه در یک مسابقه ورزشی رقابت می‌کنیم، یا دلایل متقنی به هیات منصفه ارائه می‌دهیم یا درباره شرایط معامله تجاری مذاکره می‌کنیم، بالا رفتن آدرنالین به دلیل افزایش استرس، موجب تمرکز ما شده و بازدهی‌مان را بالا برده و قادرمان می‌سازد تا در بهترین حد ممکن عمل کنیم.
در عین حال ما همچنین می‌دانیم استرس، ....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
رابطه انتخاب رشته و شغل با تیپ های شخصیتی نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٢

به نظر هالند با توجه به شش نوع شخصیت مختلف ، شش نوع محیط شغلی نیز وجود دارد . به گفتۀ معروف کبوتر با کبوتر باز با باز، کن همجنس با همجنس پرواز هر کدام از انواع شخصیت به محیطی نیاز دارد که موافق و سازگار با خصوصیات آن باشد و نهایت امکان رشد را برای آن نوع شخصیت فراهم آورد. به عبارت دیگر ، هر فرد در جستجوی محیطی است که بتواند از مهارت ها و توانائی های خود حداکثر استفاده را بنماید و به موفقیت و نیز رضایت شغلی مورد قبولی نایل شود....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
کودکان به زبان مادریشان گریه می‌کنند- تایمز آنلاین نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٢

افرادی که دو یا چند زبان را آموزش می‌بینند مغزشان انعطاف بیشتری دارد و قدرت حافظه بیشتری دارند. دانشمندان نزدیک به 44 کودک 12 ماهه را مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند کودکان تا سن هفت سالگی قدرت فوق‌العاده‌ای در یادگیری زبان دوم دارند اما این توانایی به تدریج بعد از سن بلوغ رو به ضعیف شدن می‌گذارد....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اختلال کمبود توجه (1) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢٢

منظور از مدیریت اختلال ان است که با استفاده از بهترین روش های ممکن و با توجه به شرایط و وضعیت کودک، به او کمک شود. در این مقاله نیز اگر به جمله درمان اشاره می شود به معنای درمان قطعی نخواهد بود. همچنین باید گفت در کنار دیدگاه های درمانی  که به لحاظ اهمیت بیشتر در زیر بدان پرداخته شده روش های کمک درمانی برای کودکان متبلا به وجود دارد مانند طب سوزنی ، درمان با...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اکستازی (1) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢۱

اکستازی را باید جادوی مرگ قرن حاضر خواند، تاثیر قرص نیروزا آنقدر مستمر باقی نمی­ماند، وقتی به پایان برسد از شور و هیجان خبری نیست. آنچه باقی می­ماند افسردگی و احساس بیهودگی است. احساسی که ممکن است تا حد مرگ به جنون بکشاند.

 

اکستازی‌ یا «متیل‌ دی‌‌اکسی‌ متیل‌ آمفتامین»....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
درمان اعتیاد (9) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢۱

مراحل فرآیند گروه­ درمانی

در آغاز تشکیل گروه­، گروه هنوز کاملا جهت ­دهی نشده است و به درمان­گر وابسته است چرا که ادامه فعالیت گروه به نظر اعضاء گروه نسبت­به درمان­گر ارتباط دارد. اعضاء گروه در انتظار راهنمایی و دستورالعمل درمان­ گر هستند. در نظر آنها وی شخصی با معلومات و متخصص است، خود را وابسته...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
  نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱٧

جلسه سخنرانی دکتر بیوک تاجری با عنوان

اعتیاد جنسی و عشق

تالار حرکت شهرداری تهران 22/4/1389

  نظرات ()
کارگاه های اموزشی نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱٧

دوره 3 روزه آموزش مهارتهای اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در هفته آینده از 23- 26 تیرماه برگزار میگردد.

  نظرات ()
کارگاه های اموزشی نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱٧

کارگاه آموزشی 3 روزه مشاوره قبل از ازدواج ویژه افسران دانشگاه افسری برگزار گردید.

  نظرات ()
اعتیاد زنان باردار(5) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱٥

2- چون زنان در برابر آسیب‏ها، بیشتر صدمه می‏بینند. زن­ها به لحاظ ویژگی­های فردی، خانوادگی و اجتماعی که دارند، در رابطه با آسیبی چون اعتیاد، بیشتر از مـردان درگیر می‏شوند. در واقع، اعتیاد که به ­مثابه در ورود به دنیای انحراف‏ها و جرم­هاست برای زنان صدچندان بیشتر مدخل ناهنجاری و کجروی است.

3- چون زنـان وقتی گرفتار اعتیاد می‏شوند به­مراتب دیرتر و سخت‏تر امکان رهایی دارند. در جامعه و خـانواده برای مردان تمهیدات


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مقابله با مشکلات جنسی ناشی از مواد (2) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱٥

همان­طور که قبلاً ذکر شد، بیمار تحت­تاثیر مواد دچار تغییراتی در عملکرد جنسی می­شود که شایع­ترین این تغییرات، طولانی شدن فاز برانگیختگی جنسی و به تاخیر افتادن انزال است. هنگامی که بیمار مصرف مواد را کنار می­گذارد، بلافاصله این مدت کوتاه می­شود و بیمار مدت کوتاهی پس از تحریک یا تحریکی ناچیز دچار انزال می­شود و گاهی این انزال حتی قبل از آن که دخول رخ دهد ایجاد می­شود و گاهی مدت کوتاهی پس از دخول صورت می­گیرد. در هر صورت، بیمار به آن اندازه که انتظار داشته از رابطه­ی جنسی خود لذت نمی­برد و دچار ناکامی می­شود. گاهی شریک جنسی بیمار نیز...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
درمان اعتیاد(8) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱۳

درمان فردی

جلسات مشاوره با یک روان­شناس متخصص اعتیاد نیز می­تواند در حفظ پرهیزتان به شما کمک کند. این مورد می­تواند هزینه­بر باشد اما جلب توجه فرد و کمک به وی در مورد مسائل به­خصوصی ارزش بالایی داشته و بینشی که افراد کسب می­کنند بنیان بسیار محکمی ....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
سوءاستفاده عاطفی (2) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱۳

بنابراین سوءاستفاده عاطفی هرگونه رفتار یا نگرش غیرجسمی است که به قصد کنترل، مرعوب کردن، مطیع کردن، پست کردن، تنبیه یا منزوی کردن شخص دیگر طرح­ریزی می­شود. اما برخی اشکال رفتار جسمانی نیز وجود دارند که می­توان سوءاستفاده عاطفی دانست. این رفتارها یک نام بیشتر ندارد: خشونت نمادین. خشونت نمادین شامل رفتار تهدیدکننده ....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مقابله با مشکلات جنسی ناشی از مواد (1) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱۳

نداشتن اطلاعات صحیح درباره­ی چرخه فعالیت جنسی زن و مرد باعث عدم آمیزش صحیح و نارضاتی زوجین از رابطه­ی جنسی می­شود. متاسفانه کمتر پیش می­آید زوجین برای مشاوره­ی مسائل جنسی به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنند و در مواردی با مشاوره با افراد نا آگاه نیز مصرف تریاک را راه حل این مشکل می­دانند. بنابراین، مرد شروع به مصرف مواد...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
صرع پایدار نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۱۱


حملات صرع تشنجی طولانی یا مکرر, بدون دوره های بهبودی در فواصل حملات, از نشانه های این نوع تشنج هاست . در صورتیکه حملات تونیک - کلونیک در کار باشد, ممکن است زندگی بیمار به خطر بیفتند . تبدیل حملات تشنجی موضعی ( حرکتی , حسی یا احشایی) به صرع پایدار تحت عنوان صرع موضعی ممتد خوانده می شود. حملات صرع موضعی پیچیده نیز می تواند به صورت پایدار تظاهر کند.
الگوهای عود کننده :
کلیه انواع حملات تشنجی که ممکن است بدون هیچ عامل مستعد کننده واضح یا به صورت دوره ای روی دهند و یا در پاسخ به یک محرک مخصوص ایجاد شوند( صرع رفلکسی ) . از این نوع می توان حملات تشنجی ناشی از تحریکات نوری , قطعات موسیقی , تحریکات لمسی و یا مطالعه ممتد را نام برد. در صرع مطالعه انقباضات میوکلونیک خفیفی در فک , چانه و زبان ایچاد می شود که ممکن است تا حد حملات تشنجی تونیک - کلونیک ژنرالیزه پیشرفت نماید.

  نظرات ()
اعتیاد زنان باردار (4) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۸

زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب­ها و انحرافات اجتماعی­اند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهمترین آنان است. تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد عمدتا پدیده­ای...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اهمال­کاری (2) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۸

راه‌های جلوگیری از اهمال­کاری

· به خود پاداش بدهید؛ اگر کاری که می‌کنید هرگز به قدر کافی خوب نباشد زندگی، فعالیتی کسل‌کننده و بی‌نشاط می‌شود. اشخاص موفق و مقید اغلب به دلیل کاری که می‌کنند به خود امتیاز می‌دهند و احساس هیجان دارند.

· قاطعیت نشان دهید؛ ...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اعتیاد به ورزش(2) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/۸

دوما، اعتیاد به ورزش مداوم و مستمر است،  افراد بعد از تمرین زیاد معمولا استراحت می­کنند. اما معتاد به ورزش هر روزه بدون در نظر گرفتن خستگی یا بیماری ورزش می­کنند. در صورت عدم ورزش دچار استرس شده...

علائم اعتیاد به ورزش

هفت علامت هشدار دهنده اعتیاد به ورزش...

برخورد با اعتیاد به ورزش ....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
درمان اعتیاد(7) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٧

جلسات معتادین گمنام یا 12 قدم

این گروه­ها توسط معتادان بهبود یافته تشکیل شده است و به جای مراجعه به متخصصین درمانی از تجارب افراد بهبود یافته و آموزش­های متناسب استفاده می­شود. حضور در جلسات این گروه­ها برای کلیه­ی معتادین مجاز بوده و تنها لازمه حضور، تمایل به قطع مصرف مواد است. این انجمن پرهیز کامل از مصرف هرگونه مواد را بدون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه­ای باور دارد و برای بهبودی ممتد اعتیاد مراحل 12 گامی زیر را پیشنهاد می­کند؛....

 

 * اصول اساسی بهبودی 12 قدم...

* سنت‌های دوازده‌گانه معتادان گمنام ...

  


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
سوءاستفاده عاطفی (1) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٧

برگرفته از کتاب رابطه آسیب­دیده، تالیف: دکتر بیوک تاجری

 

* سوءاستفاده عاطفی؛ نابودگر روابط....

* سوءاستفاده عاطفی چیست؟


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اهمال­کاری (1) نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٧

اهمال‌کاری یا تنبلی یعنی به آینده محول کردن کاری که تصمیم به اجرای آن گرفته‌ایم. اهمال­‌کاری به هر شکلی که باشد، رفتاری نامطلوب و نکوهیده است ....

خصوصیات افراد اهمال­کار....

 علل اهمال­کاری

به طور کلی، به تاخیر انداختن کارها از 3 ناراحتی منشا می‌گیرد:....

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
انگیزه های درونی نویسنده: دکتر بیوک تاجری - ۱۳۸٩/٤/٢


مقدمه
در تقسیم بندی ، انگیزه‌ها بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی از انواع انگیزش معرفی می‌شود. که هر چند تحت عناوین مختلف طبقه بندی می‌شوند، اما اغلب همپوشیهای گسترده‌ای با یکدیگر دارند بطوری که گاه یک نوع انگیزه در طبقات مختلفی می‌تواند دسته بندی شود. در یک تقسیم بندی مهم و معروف که از انگیزه‌ها به عمل آمده است، انگیزه را به دو دسته کلی درونی و بیرونی تقسیم بندی کرده‌اند.

در مبحث انگیزش گفته می‌شود که انگیزه نیرویی است که فرد را به عمل و حرکت وا می‌دارد، به فرد انرژی می‌دهد و فعالیت او را در جهت رسیدن به هدف شکل می‌دهد. فرد بسته به شدت انگیزش و شدت نیرویی که در او بوجود آمده ، فعالیتها و اعمال خود را سامان می‌دهد تا جایی که انگیزه‌ ایجاد شده برآورده شود. به عبارتی انگیزه ایجاد شده حالت فرد را از حالت آرامش و سکون به حالت تهییج و تحریک تغییر می‌دهد و فرد فعالیت خود را تا جایی ادامه می‌دهد تا به حالتی که در او ، حس آسایش و آرامش را ایجاد می‌کند، برسد.

با این توصیف تفاوتی که دو دسته انگیزه درونی و بیرونی را از هم متمایز می‌سازد، به منبع و کانونی بر می‌گردد که انرژی فرد را تامین می‌کند. به عبارتی در او نیروی عمل و فعالیت ایجاد می‌کند. منبع این انرژی در انگیزه‌های بیرونی در محیط فرد قرار دارد. فرد تلاش می‌کند با انجام عمل فعالیتی به پاداشهایی برسد که در محیط او قرار دارند. که اغلب پاداشهایی ملموس ، معین و کاربردی هستند. این پاداشها معمولا از طرف محیط فرد مثلا خانواده ، معلم ، اجتماع برای فرد تامین می‌شود.
انگیزه‌های درونی و انواع آن
انگیزه‌های درونی به عنوان دسته مهمی از انواع انگیزش ، به آن دسته از انگیزه‌ها گفته می‌شود که منبع و کانون آنها در درون فرد و نه محیط خارج وجود دارند. پاداشهایی که فرد در قبال نیروزایی این انگیزه‌ها دریافت می‌کند پاداشهایی درونی هستند، که لزوما پاداشهایی ملموس نخواهد بود. فرد براساس یک خواست درونی ، یک میل باطنی دست به عمل می‌زند و فعالیت خود را جهت می‌دهد. آنچه باعث می‌شود فرد به تداوم عمل بپردازد موتورهایی درونی هستند که تا رسیدن فرد به مصرف او را یاری می‌دهند. انگیزه پیشرفت ، پیوند جوئی و استقلال طلبی از انواع انگیزه‌های درونی هستند.
چگونگی شکل گیری انگیزه‌های درونی
شاید همچون سایر مباحث روان شناسی دلایل مشخص به عنوان علل به وجود آورنده انگیزه‌های درونی کار چندان ساده و آسانی نباشد. با اینحال ردپای شکل گیری انگیزه را نیز طبق روال معمول می‌توان در دوران کودکی جستجو کرد. شیوه‌های تربیتی و والدین ، الگوهای مناسب دوران کودکی که دارای انگیزه‌های بالای درونی باشند، اطلاع آموزش و پرورش و ... ، از عوامل مهم و موثر در شکل گیری انگیزه‌های درونی هستند. هر چند شکل گیری و فعالیت این انگیزه‌ها در تمامی سنین می‌تواند رخ دهد، ولی تاکید خاص بر دوران کودکی وجود دارد.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که شیوه فرزند پرورشی مبتنی بر دموکراسی بیشترین میزان افراد دارای انگیزه درونی را تربیت می‌کند. از سوی دیگر والدینی که فعالیتها و برنامه‌های خود را بر اساس انگیزه‌های درونی خویش تنظیم می‌نمایند، اغلب دارای فرزندانی با انگیزش درونی هستند.جریان آموزش و پرورش نیز می‌تواند سهم عمده‌ای در شکل گیری انگیزه‌های درونی افراد داشته باشد. در صورتی که اجرای برنامه‌های آموزشی تنها مبتنی بر پاداشهای بیرونی باشد تقویت لازم روی انگیزه‌های درونی صورت نخواهد گرفت.
اهمیت و نقش انگیزه‌های درونی
گفته می‌شود انگیزه‌های درونی عمدتا کارایی و تاثیرات عمیقتری در طول زندگی فرد خواهند داشت. به عنوان ذخایری پر انرژی به شمار می‌روند که پایداری بالاتری داشته و عملکرد فرد را در حیطه‌های گسترده‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهند. بر این اساس وجود یک انگیزه درونی تاثیرات خود را را در جنبه‌های مختلفی از زندگی فرد نمایان می‌سازد، بنابراین از اهمیت و نقش فزاینده‌ای برخوردار است.
تفاوتهای فردی در انگیزه‌های درونی
افراد مختلف با توجه به تفاوت آنها در ساختار ژنتیکی و عمدتا محیطی خود شامل شیوه‌های مختلف فرزند پروری و ... ، تفاوتهایی بارز در انگیزه‌های درونی دارند. تفاوت افراد در این مورد عمدتا به شدت انگیزه‌ها مرتبط است. به عبارتی افراد مختلف از لحاظ شدت و میزان انگیزه‌های خود با یکدیگر متفاوت هستند و نتیجه اینکه عملکردهای مختلف از خود نشان می‌دهند.
یک نمونه
انگیزه پیشرفت یکی از معروفترین و مهمترین انگیزه‌های درونی به شمار می‌رود. افراد مختلف نیز از لحاظ شدت و میزان متفاوت هستند و عملکردهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. پژوهشهایی که مک للاند و همکارانش در این رابطه انجام داده‌اند تفاوتهای فردی را نشان داده‌اند. بطوری که افراد دارای انگیزش پیشرفت بالا ، برای رسیدن به اهداف پیشرفت جویانه تلاش و پشتکار بیشتری از خود نشان می‌دهند، کمتر در مقابل شکست ناامید می‌شوند.

فعالیتهایی را انتخاب می‌کنند که دشواری آنها نه چندان دشوار و نه چندان ساده و سهل است. واقع گرایانه‌تر عمل می‌کنند و اهدافی را انتخاب می‌کنند که احتمال رسیدن به آنها در حد متوسط باشد، نه کم و نه زیاد. این افراد ممکن است در حیطه‌های مختلفی عمل می‌کنند، ولی آنچه آنها را در یک طبقه قرار می‌دهد تمایل ، تلاش و انرژی آنها برای ادامه فعالیت تا رسیدن به پیشرفت است. این پیشرفت چه در زمینه تحصیل باشد، چه تجارت و چه در سایر فعالیتها.

  نظرات ()
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar